پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 20.11.2017, 20:02

پدیده مواد مخدر در افغانستان کل منطقه را تهدید می‌کند

خبرگزاری آناتولی: احمد جاوید قائم، معاون وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «تولید و قاچاق مواد مخدر یکی از معضلات گریبان‌گیر کشور ماست. این پدیده، مشکل منطقه ای و جهانی است».

وی در این گفتگو همچنین اظهار داشت:

«مبارزه با پدیده ویرانگر مواد مخدر به تلاش های منطقه ای و جهانی نیاز دارد، زیرا این معضل، نه تنها افغانستان، بلکه کل منطقه را تهدید می‌کند.

افزایش تهدید امنیتی، عدم حمایت مالی و فنی، ضعف مقامات، همکاری مافیا با گروه‌های درگیر و همچنین افزایش تقاضای مواد مخدر در جهان باعث افزایش تولید تریاک در افغانستان شده است.

کشت خشخاش به عنوان ماده اولیه تولید تریاک و هروئین امسال در افغانستان رکورد شکست. این محصول ۶۰ درصد در جنوب، ۱۷ درصد در غرب، ۱۳ درصد در شمال و ۱۰ درصد در دیگر مناطق کشور کشت شده است.

بیشترین تریاک افغانستان در ولایت های هلمند، بادغیس، ارزگان، ننگرهار، فراه، بدخشان و نیمروز تولید می‌شود. برخی کشورهای منطقه برای مبارزه با مواد مخدر حمایت لازم از ما نمی‌کنند».

گفتنی است دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد هفته گذشته طی گزارشی درباره نتایج تحقیقات «کشت و تولید مواد مخدر در فغانستان» اعلام کرد:

«کشت خشخاش نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته و به ۳۲۸ هزار هکتار رسیده است. آمار تولید تریاک سال گذشته رقم ۴۸۰۰ تن را نشان می دهد، اما امسال با ۸۷ درصد افزایش به ۹ هزار تن رسیده است.

تولید مواد مخدر در افغانستان از سال ۱۹۹۴ تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است. امسال تولید آن به بالاترین میزان خود رسیده و رکورد شکسته است».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024