پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 17.11.2017, 10:37

پیمان قیامی بهایی اهل کرمانشاه مجددا بدون ارائه دلیل مشخص بازداشت شد

یک منبع نزدیک به پیمان قیامی یکی از ۹ بهایی اهل کرمانشاه که ۱۳ آبان ماه با قرار وثیقه آزاد شده بود به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او مجددا روز ۲۲ آبان بدون احضاریه و دلیل مشخصی بازداشت شده است. به گفته این منبع پس از دو روز بازداشت هنوز خانواده او از محل نگهداریش بی‌خبر هستند و او تماسی با خانواده نگرفته است.

این منبع با اشاره به ضرب و شتم‌های که در بازداشت اولیه او صورت گرفته به کمپین گفت: «خانواده پیمان به شدت نگران او هستند به خصوص که طی این دو روز تماسی نگرفته و نمی‌دانند حالش چطور است و در کجا به سر می‌برد.»

این منبع درباره نحو بازداشت او گفت: «به وثیقه‌گذار پیمان تماس تلفنی گرفته و گفته شد که از او بخواهند برای جواب به سوالاتی به دادستانی کرمانشاه برود. او هم ظهر بیست و دوم به همراه مادرش به دادستانی رفت. بعد از یکساعت از اتاق شخصی به نام بازپرس یاری که حکم تفتیش منازل تمام ۹ بهایی و بازداشت‌شان را ایشان صادر کرده، بیرون آمده و به مادرش گفته باید با ماموران برود. »

به گفته این منبع پیمان قیامی با قرار وثیقه آزاد شده و پس از آن بدون احضاریه و طی تماس تلفنی برای پاسخگویی به چند سوال به دادستانی فراخوانده شده که منجر به بازداشت او شده است.

این منبع همچنین گفت در بازداشت اولیه پیمان قیامی تحت آزار و اذیت بازجویش قرار گرفته است: «پیمان در بازجویی گفته می‌خواهد از حق سکوتش استفاده کند و به همین دلیل بازجو او را اذیت کرده، بازجویی‌ها از او ساعت‌ها به شکل سرپایی در حالی که کولر با درجه بالا در فصل مهرماه کرمانشاه به سمت او روشن بوده و هرازگاهی بازجویش به پای او لگد می‌زده است.»

این منبع با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: «چه اتفاقی اتفاده که بعد از روز زلزله همچنان باید خبر بازداشت یکی از هموطنان بهایی خود را بشنویم با آنکه به قید وثیقه آزاد شده بود. زلزله آمده و باید همه هم و غم ما صرف زلزله و کمک‌رسانی شود، شهروند بهایی بی‌گناه را دستگیر می‌کنند.»

۹ بهایی اهل کرمانشاه به نام‌های پیمان قیامی، عزت‌الله شهیدی، فروزان امینی، کامبیز مرادی‌پور، امرالله اسلامی، نعمت‌الله شادابی، سینو رسولی، امیر کدیور و سپیده احراری روز ۲۶ مهر ماه در منازلشان از سوی ماموران امنیتی بازداشت و پس از ۱۸ روز هر کدام با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند. به جز سپیده احراری که به دلیل باردار بودن شش روز پس از بازداشت در تاریخ اول آبان ماه با قرار وثیقه آزاد شد.

همگی آن‌ها متهم به دو اتهام «عضویت در گروهک ضد امنیتی بهاییت» و «تبلیغ علیه نظام» از طریق تلاش در بهایی کردن دیگر شهروندان و تدارک برای برگزاری جشن دویستمین سالگرد تولد حضرت بها ‌شده‌اند.

یک منبع در گفت‌وگویی با کمپین با اظهار اینکه هیچ‌کدام از آن‌ها این دو اتهام را نپذیرفته‌اند گفته بود: «آنها در بازجویی‌های خود به بازجویانشان گفته‌اند که هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده‌اند. آن‌ها ایران را دوست دارند و در این سال‌ها جز خدمت به ایران و مطیع بودن به قانون کلی جامعه کار خلافی انجام نداده‌اند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024