جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.11.2017, 10:15

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای لغو محاصره یمن

دبیرکل سازمان ملل از عربستان خواست هرچه سریعتر محاصره اعمال شده علیه یمن را لغو و تمامی گذرگاه‌های دریایی، هوایی و زمینی این کشور را بازگشایی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک گفت که گوترش پیامی درباره محاصره یمن از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان را برای عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل ارسال کرده است.

دوجاریک گفت: گوترش به شدت از ادامه مشکلات مردم یمن احساس ناامیدی و ناکامی می‌کند.

وی افزود: گرچه آقای دبیرکل از بازگشایی بندر عدن در جنوب غربی یمن برای سفرهای دریایی استقبال کرد اما تاکید دارد که این اقدام کافی نبوده و هرگز نخواهد توانست ۲۸ میلیون یمنی را نجات دهد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: سازمان ملل از ائتلاف عربی خواسته است تا سفرهای هوایی به دو فرودگاه صنعاء و یمن را ازسرگرفته و دو بندر الحدیده و الصلیف را نیز بازگشایی کند تا به این ترتیب امکان ارسال هرچه سریعتر کمک‌های بشردوستانه به یمن فراهم شود.

سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که محاصره یمن از سوی ائتلاف عربی از تاریخ ششم نوامبر جاری مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور شده است.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک اظهار داشت: کشتی‌ها و هواپیماهایی که حامل کمک‌های بشردوستانه هستند از زمان آغاز محاصره و استمرار تعطیلی تمامی گذرگاه‌های هوایی، دریایی و زمینی نمی‌توانند وارد یمن شوند.

فرحان حق در ادامه نسبت به تمام شدن سوخت مورد نیاز ژنراتورهای برق بیمارستان‌ها و توقف پمپاژ آب سالم و قابل شرب ظرف کمتر از سه هفته و نیز تمام شدن واکسن دیفتری تا دو هفته دیگر در یمن هشدار داد و گفت: دفتر هماهنگی امور انسانی گزارش داده تا روز یکشنبه گذشته بیش از ۹۲۵ هزار مورد مشکوک به وبا در یمن دیده شده و بیش از ۲۲۰۰ تن در اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند.

روسای نهادهای انسانی وابسته به سازمان ملل تاکید کردند، با وجود اینکه ائتلاف عربی به صورت جزئی تنها گذرگاه‌های تحت کنترل دولت مستعفی یمن را بازگشایی کرده اما ممنوعیت اعمال شده بر گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی یمن بر وخامت شرایط بحرانی این کشور افزوده و زندگی میلیون‌ها تن را به خطر می‌اندازد.

هیات عربستان در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد تمامی گذرگاه‌های واقع در مناطق تحت کنترل دولت مستعفی یمن ظرف ۲۴ ساعت بازگشایی می‌شوند.

روسای سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و برنامه جهانی غذا در بیانیه مشترکی از ائتلاف عربی خواستند اجازه ورود کمک‌ها به یمن را داده و اجازه ندهد که اوضاع یمن به بزرگترین بحران انسانی جهان تبدیل شود.

گفتنی است بیش از ۲۰ میلیون تن در یمن از جمله ۱۱ میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024