پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 17.11.2017, 9:13

دوازده نکته در مورد زلزله

هر سال چند میلیون زمین‌لرزه رخ می‌دهد
بنا به گزارش موسسه زمین‌شناسی آمریکا، هر سال حدود ۱۷ زمین‌لرزه بزرگ ( به بزرگی ۷ درجه) و یک زمین‌لرزه عظیم (به بزرگی ۸ درجه) ثبت می‌شود. اما آن‌طور که زلزله‌شناسان می‌گویند، هر سال میلیون‌ها زمین‌لرزه در کره زمین اتفاق می‌افتد که یا به خاطر ضعیف بودن یا دوری از مراکز سنجش لرزه، ثبت نمی‌شوند.

زمین‌لرزه می‌تواند طول روز را تغییر بدهد
یازدهم مارس ۲۰۰۹، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۸.۹ درجه در شمال شرقی ژاپن ثبت شد. این زمین‌لرزه توزیع جرم زمین را تغییر داد و باعث شد اندکی سیاره ما سریع‌تر دور خود بگردد، به نحوی که آن روز طول روز حدود ۱.۸ میکروثانیه کم شد.

سان‌فرانسیسکو به سمت لس‌آنجلس در حرکت است
شهر سان‌فرانسیسکو هر سال حدود پنج سانتی‌متر به لس‌آنجلس نزدیک می‌شود - حدودا همان‌قدر که هر سال ناخن‌ آدم بلند می‌شود. دلیل این پدیده این است که دو سوی گسل سن آندرس دارند به آرامی از کنار هم می‌لغزند. نهایتا حدود چند میلیون سال دیگر، این دو شهر معروف کالیفرنیا به هم می‌رسند.

آب راکد پیش از زمین‌لرزه بو می‌گیرد
گاهی درست پیش از زمین‌لرزه آب دریاچه‌ها، برکه‌ها و کانال‌ها کمی گرم می‌شود و بویی بد می‌گیرد. علت آن گازهایی است با جابه‌جا شدن صفحه‌های زیرزمینی، از زیرزمین آزاد می‌شود. این بو ممکن است روی رفتار جانوران آن منطقه تأثیر بگذارد. مثلا گروهی از دانشمندان متوجه شدند که درست پیش از زمین‌لرزه سال ۲۰۰۹ ایتالیا، قورباغه‌ها منطقه‌ای را که زمین‌لرزه در آن رخ داد ترک کردند و پس از مدتی برگشتند. ظاهرا قورباغه‌ها تغییرات شیمیایی آب را حس می‌کنند.

منشاء اغلب زمین‌لرزه‌ها اقیانوس آرام است
حدود ۹۰ درصد زمین‌لرزه‌های کره زمین در منطقه‌ای کف اقیانوس آرام که به “حلقه آتش” معروف است، رخ می‌دهد.

یک شهر شیلی به خاطر زلزله سه متر جابه‌جا شد
روز ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۰، زمین‌لرزه‌ای بسیار بزرگ (به بزرگی ۸.۸ درجه) در آب‌های ساحلی شیلی رخ داد. این زمین‌لرزه آن‌قدر قوی بود و چنان پوسته زمین در آن ناحیه را گسست که شهر کونسپسیون سه متر به سمت غرب حرکت کرد.

زمین‌لرزه اورست را کوتاه کرد
روز ۲۵ آوریل ۲۰۱۵، زلزله‌ای ۷.۸ درجه‌ای نپال را لرزاند و خسارات فراوان به جا گذاشت. این زلزله چندین قله رشته کوه‌های هیمالیا را کوتاه کرد، از جمله اورست که حدود دو سانت کوتاه‌تر شد.

رفتار بعضی حیوان‌ها پیش از زمین‌لرزه تغییر می‌کند
به جز قورباغه‌ها (که در بند چهار اشاره کردیم) بعضی حیوان‌های دیگر هم انگار زمین‌لرزه را حس می‌کنند. شاهدان عینی در اندونزی، درست پیش از سونامی سال ۲۰۰۴، دیده بودند که حیوانات و پرندگان به سمت جاهای مرتفع می‌روند. دانشمندان می‌گویند حیوان‌ها ممکن است لرزش‌های خفیف پیش از زمین‌لرزه یا سیگنال‌های الکتریکی برآمده از حرکت لایه‌های زیرزمینی را حس کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024