شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.11.2017, 11:46

اسرائیل حضور دائمی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد

صدای آمریکا: اظهارات وزیر خارجه روسیه دایر بر اینکه «حضور نیروهای مسلح ایران در سوریه مشروع است»، با نگرانی و ابراز ناخرسندی مقامات رسمی اسرائیل روبرو شد و بنیامین نتاننیاهو نخست وزیر اسرائیل بار دیگر گفت که کشورش حضور دائمی ایران در سوریه و ادامه فعالیت حزب الله را تحمل نخواهد کرد.

آنچه با واکنش های اعتراض آمیز (ولی غیر رسمی) اسرائیل روبرو شد، سخنان «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در دیدار با خبرنگاران در مسکو بود که گفت: «حضور نیروهای ایران در سوریه یک امر مشروع است، زیرا آنان به دعوت و تقاضای دولت قانونی پرزیدنت بشار اسد به آن کشور آمدند».

لاوروف در عین حال، در این کنفرانس مطبوعاتی نقش ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در سوریه را «غیرقانونی» خواند، زیرا هدف آن کشور «حمایت از گروه های مخالف دولت قانونی» می باشد.

به نوشتۀ روزنامه «ییسرائل هیوم» چاپ تل آویو، علیرغم گزارش های پیشین دایر بر این که امریکا و روسیه به توافق رسیده اند که پس از پایان جنگ در سوریه، نیروهای خارجی در آن کشور باقی نخواهند ماند، لاوروف گفت که لزوم خروج افراد سپاه پاسداران و دیگر نیروهای وابسته به ایران در سوریه در گفتگو با امریکا مطرح نشد.

خبرگزاری اسرائیل «وای نت» این سخنان را «سیلی به گوش دولت اسرائیل» توصیف کرد. همین خبرگزاری و دیگر رسانه های خبری اسرائیل از قول فردی که «یک مقام ارشد دولتی» توصیف شده نوشتند که اسرائیل به خطوط قرمزی که اعلام کرده کاملا پایبند است و باقی ماندن نیزوهای ایرانی در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل نیز در پیام ویدیویی برای کنگره سازمان های یهودی در سراسر کالیفرنیا از جمله گفت: اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته ای مجهز شود و حاضر نخواهد بود که رژیم ایران در خاک سوریه پایگاه های هوایی و دریایی برپا سازد و نیروهایش در سوریه بمانند.

اشاره بنیامین نتانیاهو به سخنان آیت الله خمینی در دوران جنگ هشت ساله با عراق بود که با ترویج شعار «راه قدس از کربلا می گذرد»، گفته بود که با برانداختن رژیم صدام حسین، ایران می تواند با سوریه ارتباط زمینی برقرار ساخته و به مرزهای اسرائیل برسد.

با این همه شماری از کارشناسان امور خاورمیانه در اسرائیل در مصاحبه های رسانه ای در این باره تاکید کردند که نگرانی اسرائیل زود هنگام است و اثری از تلاش ایران برای برپایی چنین پایگاه هایی دیده نمی شود.

یکی از این کارشناسان به نام «بن باراک» معاون پیشین سرویس امنیت خارجی اسرائیل موسوم به موساد ارزیابی کرد که جمع نیروهای مسلح وابسته به ایران در سوریه به حدود پانزده هزار نفر می رسد این رقم شامل افراد سپاه پاسداران، چریک های حزب الله لبنان، گروه هایی مانند زینبیون و فاطمیون و دیگر گروه های شیعه تحت حمایت ایران هستند.

اویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل نیز روز چهارشنبه در بازدید از واحدهای نظامی در شمال اسرائیل گفت که این کشور حضور نیروهای ایرانی در سوریه را تحمل نخواهد کرد. او گفت: ارتش دفاعی اسرائیل برای رویارویی با هرگونه خطری آمادگی کامل دارد.

یک کارشناس اسرائیلی به نام پروفسور «ایال زیسر» استاد خاورشناس دانشگاه تل آویو، به خبرنگاران گفت از دیدگاه او جنگ سوریه به پایان خود نزدیک می شود و احتمالا مثلث رئیس جمهوری سوریه و ایران و روسیه دستاوردهایی داشته و ایالات متحده در این زمینه کوتاهی کرده است.

از دیدگاه پروفسور زیسر انتظار می رفت که ایالات متحده در برابر روسیه و ایران در سوریه قاطعیت بیشتری نشان می داد. به گفته او این امر از دوران پرزیدنت اوباما آغاز شد.

مقامات ارشد اسرائیلی چند روز پیش از اینکه طبق توافق به دست آمده بین امریکا و روسیه در رابطه با برقراری آتش بس، افراد مسلح وابسته به ایران تا فاصله هفت کیلومتر و حتی پنج کیلومتر به مرز اسرائیل در بلندی های جولان نزدیک می شوند، عمیقا” ابراز ناخرسندی کردند.

اسرائیل در گذشته نیز چند بار ابراز نگرانی کرده که با برقراری آتش بس و کنار آمدن با حضور نیروهای مسلح وابسته به ایران در سوریه، ممکن است این حضور دائمی شود.

رسانه های اسرائیلی در این هفته گزارش دادند که ایران هم اکنون مشغول ساختن یک محوطه وسیع برای اسکان نیروهای مسلح و جنگ افزار در نزدیکی دمشق است. دولت سوریه و یا مقامات ایران هنوز نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده اند.

در همین رابطه، کارشناس اسرائیلی «ایتامار آبخنر» در «وای نت» نوشت: مقامات اورشلیم به صراحت می گویند که اسرائیل خود را نسبت به توافقی که بین روسیه و ایالات متحده در مورد آتش بس در سوریه به دست آمده متعهد نمی داند.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش برده شود، گفت: ما برای پرزیدنت پوتین روشن ساخته ایم که خط قرمزهای اسرائیل، حتی اگر موجب رویارویی با حزب الله شود و در اوضاع سوریه تنش ایجاد کند، قاطعانه حفظ خواهد شد.

«ایتامار آیخنر» در ارزیابی خود نوشت: مقامات اسرائیلی باید این واقعیت را بپذیرند که ایران به سوریه نیامده که در پایان جنگ آن جا را ترک گوید و بنابراین، اسرائیل باید بدون انتظار از دیگران متوجه منافع خویش باشد. پروفسور «زیسر» نیز نوشت: این امید را نباید از دست داد که روسیه در آینده نیازهای مشروع اسرائیل در رابطه با آینده سوریه را در نظر بگیرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024