سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.11.2017, 11:39

وضعیت وخیم سلامت علیرضا گلیپور در زندان و بی‌توجهی مسوولین

آزیتا قره‌بیگلو، وکیل علیرضا گلیپور که از مهر ماه ۱۳۹۱ در زندان اوین به سر می‌برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که ۷ پزشک معتمد دستگاه امنیتی گفته‌اند که موکلش تحمل کیفر ندارد اما او با وضعیت وخیم جسمی همچنان در زندان به سر می برد و از ۲۰ مهرماه در اعتصاب غذا است. به گفته او موکلش در خطر بی‌هوشی و کما قرار دارد و باید هر چه سریع تر در بیمارستان بستری شود.

رضا گلیپور، متولد ۱۳۶۵، ساکن تهران و دانشجوی مخابرات و کارمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه ۱۳۹۱ از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. او از زمان بازداشت تا اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ از حق داشتن وکیل محروم بوده است. اولین جلسه دادگاه او در روز ۲۱ تیرماه ۱۳۹۴ تشکیل شد، جلسه بعدی که قرار بود در تاریخ ۲۵ آبان ماه امسال برگزار شود به زمان دیگری موکول شد. این جلسه نهایتا در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۵ برگزار شد. علیرضا گلیپپور ۲۶ اردیبهشت همان سال به ۳۹ سال و ۹ ماه حبس و ۱۷۳ ضربه شلاق محکوم شد، حکمی که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۵ سال زندان قابل اجرا بود اما پس از تسلیم به رای این زندانی امنیتی و وکیل او، حکم به ۱۲ سال کاهش یافت.

آزیتا قره‌بیگلو، وکیل رضا گلیپور، روز یکشنبه ۲۰ ابان ماه در مصاحبه با کمپین گفت: «وضعیت جسمانی آقای گلیپور به شدت خراب است و در خطر کما قرار دارد. جمعه شب ایشان را به بیمارستان تجریش برده بودند. افت قند شدید کرده و قندشان روی ۳۹ در خطر بی‌هوشی و کما رفتن قرار دارد. متاسفانه اجازه ملاقات با خانواده‌اش را نداده و گفته‌اند که زندانی امنیتی و ممنوع الملاقات است. در چنین وضعیتی دوباره صبح شنبه به زندان برگردانده‌اند. در حالی که بهداری زندان اوین به عنوان بیمار، او را قبول نمی‌کند و پزشکان بهداری اوین گفته‌اند که چون در خطر کما رفتن قرار دارد ماندن‌اش در بند خیلی خطرناک است و باید در بیمارستان بستری شود. ولی متاسفانه او را بستری نمی‌کنند. او را به بیمارستان می‌برند، در قسمت اورژانس، یک سرم می‌زنند و برمی‌گردانند به زندان. حتی دکتر بیمارستان هم گفته ایشان باید حتما بستری شود.»

وکیل علیرضا گلیپور با اشاره به اعتصاب غذای این زندانی امنیتی گفت: «از۲۰ مهر اعتصاب غذا کرده و الان هم به خاطر اعتصاب غذا، افت شدید قند دارد. ۱۸ کیلو وزن کم کرده و خونریزی دستگاه گوارشی دارد که خیلی وضعیت بدی دارد. خواسته‌اش اعمال عدم تحمل کیفر است. پزشکی قانونی عدم تحمل کیفر داده ولی متاسفانه اعمال نمی‌کنند.  از ۲۰ مهر اعتصاب کرده فقط برای اینکه قانون رعایت شود. واقعا تحمل کیفر را ندارد. دکترهای بهداری اوین خودشان، ایشان را به پزشکی قانونی فرستادند و ۷ پزشک معتبر که مورد وثوق خود نظام امنیتی هستند گفتند که مشمول عدم تحمل کیفر است. از نظر قلبی، ریه و کبد واقعا مشکل دارد. بیماری صرع هم متاسفانه اضافه شده. در بازجویی‌ها سرش را کوبانده‌اند و متاسفانه بیماری صرع پیدا کرده و چندین بار تشنج به او دست داده است.»

خانم قره‌بیگلو به کمپین گفت: «زندانی حقوقی دارد که برای زندانیان سیاسی و امنیتی این حقوق اصلا رعایت نمی‌شود. زندانی یعنی سلب آزادی، نه سلب ملاقات خانواده‌اش، نه کتک، نه هتک حرمت. متاسفانه اینها همیشه بوده و است و خواهد بود و من به عنوان وکیل می‌گویم آن چیزی که در قانون نوشته شده باید عمل شود. ما نه چیز زیاد می‌خواهیم نه چیز کم. به عنوان یک وکیل می‌گویم قانون اجرا شود. تجمیع پرونده‌های موکلم کار ۲۰ روزه بود که ۹ ماهه انجام دادند. یعنی وقتی هم به قانون عمل می‌کنند، خیلی دیر عمل می‌کنند گاهی کار از کار گذشته و دیگر فایده‌ای ندارد.»

وکیل علیرضا گلیپور درباره وضعیت پرونده‌های موکلش به کمپین گفت: «از بهمن سال گذشته که درخواست تجمیع پرونده‌ها را دادیم ۹ ماه طول کشید تا هفته گذشته بالاخره تجمیع انجام شد و بالاخره قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در چند خط برای ما نوشته و پرونده را به اجرای احکام ارجاع دادند. من رفتم اجرای احکام و پرونده را خواندم و دیدم که تجمیع انجام شده و در پرینت زندان‌شان هم اعمال شده است.»

خانم قره‌بیگلو توضیح داد: «موکلم در یزد،  قبلا به همین جرم که در تهران بازداشت شد، متهم و بازداشت شده بود. درواقع به قید ضمانت آزاد بود که در تهران دستگیر شد. در تهران، قاضی صلواتی ۳۹ سال و ۹ ماه حکم داد که اشدترین حکم ها ۱۵ سال بود و براساس ماده ۱۳۴ شد ۱۵ سال. ولی چون ما تسلیم به رای شدیم بعد از یک ماه این ۱۵ سال را ۱۲ سال کردند و فرستادند اجرای احکام. همزمان در یزد حکم غیابی دادند ۷ سال زندان. در پرینت زندان موکلم یک حکم ۷ سال و یک حکم ۱۲ سال بود. درخواست تجمیع کردیم صلواتی گفت در دو استان مختلف است و من نمی‌توانم بردیم دیوان و دستور گرفتیم و بعد از این همه مدت، هفته گذشته بالاخره صلواتی تجمیع را اعمال کرد. وقتی پرونده‌ای تجمیع می‌شود حکم اشد اعمال می‌شود و محکومیت‌های دیگر ادغام می‌شود. حکم ایشان در نهایت ۱۲ سال است ولی باید براساس قانون به دلیل عدم تحمل کیفر آزاد شود.»

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی «در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.»

علیرضا گلییپور در بند ۸ زندان اوین زندانی است. آزیتا قره‌بیگلو قبلا به کمپین گفته بود: «موکلم خودش اقرار صریح به اتهاماتش در دادگاه کرده است. او با سفارت آمریکا در کشور امارات در ارتباط بوده و اطلاعاتی را از نطنز هسته‌ای منتقل کرده و یک سری اطلاعات در مورد مسوولان دولت احمدی‌نژاد نیز منتقل کرده است. اتهام توهین به رهبری نیز به دلیل شعارهای است که او در طول این چند سال در محوطه زندان داده که بابت آن به ۱۷۳ ضربه شلاق محکوم شده است.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024