جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.11.2017, 10:03

نترسند؛ نجفی نمی‌خواهد رئیس‌جمهوری شود

روزنامه آسمان

شهرداری تهران آزمون بزرگ اصلاح‌طلبان است. وقتی نام محمدعلی نجفی برای شهرداری تهران مطرح شد، بسیاری نفس راحتی کشیدند و به‌نوعی خیال‌شان راحت شد. اکنون قرار بود کسی شهردار تهران شود که یک اصلاح‌طلب ریشه‌دار و از برجسته‌‌ترین مدیران اصلاح‌طلب بعد از انقلاب اسلامی است. بعد از شروع به‌کار شهردار و آغاز انتصابات دکتر نجفی، کم‌کم انتقادها به عملکرد او آغاز شد و در روزهای اخیر شدت گرفت؛ به‌طوری‌که شایعاتی هم مبنی‌بر کناررفتن محمدعلی نجفی مطرح شد که البته پایه و اساس مشخصی نداشت، ولی شایعه‌سازان از چه چیزی هراس دارند؟ از این‌که جریان اصلاح‌طلبی قادر است از دل خود کادرهای ورزیده برای اداره کشور بیرون دهد؟ اگر این موضوع مصداقی ندارد، چرا درباره کسی که هنوز بیشتر از سه‌ماه از شهرداری او نمی‌گذرد شروع به شایعه‌سازی و... کرده‌اند. در ابتدای این راه یعنی جنگ روانی به‌راه‌افتاده درباره عملکرد شهرداری تهران در حدود سه‌ماه اخیر و وضعیت فعلی و آینده آن، با دکتر حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران، گفت‌وگو کردیم.

در ادامه متن تفصیلی این مصاحبه را از نظر می‌گذرانید.

آیا محمدعلی نجفی را فردی مناسب برای شهرداری تهران می‌دانید؟ خیلی‌ها معتقدند ایشان یک مدیر استراتژیک برجسته هستند و در جایی مانند سازمان برنامه‌وبودجه قابلیت مدیریت دارند، اما در سمتی اجرایی مانند شهرداری تهران از توانایی کافی برخوردار نیستند. نظر شما در این‌باره چیست؟
بله، فرد مناسبی است. نجفی خیرالموجودین نیست، بلکه یک «مدیر» لایق، باسابقه، پاکدست و ضد فساد است. اتفاقا ما در ایران به «مدیر لایق» نیاز داریم؛ در ضمن شهرداری تهران به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین سازمان‌های اداری کشور به مدیریت استراتژیک نیاز دارد. نجفی غیر از سابقه 10سال وزارت و 6سال عضویت شورای تهران، از ذهن «پیچیده» و درعین‌حال «ترکیب‌گر» برخوردار است؛ از این رو به نظر من مردم تهران با مشارکت کم‌نظیرشان در انتخابات به «داد» تهران رسیدند. اگر فهرست 21نفره اصلاح‌طلبان در تهران پیروز نمی‌شد، اصلا امکان انتخاب نجفی فراهم نبود و فی‌الواقع مردم گل کاشتند.

به نظر شما بهترین گزینه اصلاح‌طلب برای شهرداری تهران در بین گزینه‌های مطرح‌شده مانند مهندس حجتی، مهندس مرعشی و دیگران آقای نجفی بود؟
بله، بهترین گزینه بود؛ چون جناب حجتی اصلا نامزد شهرداری نشد و جناب مرعشی هم به‌نفع نجفی کنار رفت.

شهرداری تهران بیش از ۱۴ سال دست نیروهای جناح راست بوده است و تقریبا اصلاح‌طلبان در این سازمان حضوری نداشتند، به نظر شما، تیم جدید شهرداری شناخت کافی از شهرداری تهران دارند و معضلات و مشکلات را شناسایی کردند؟
شما اگر به مدیریت نجفی در این سه ماه توجه کنید؛ او مدبرانه و با حوصله حرکت می‌کند و مدیریت چکشی و مینی‌بوسی ندارد؛ ثانیا از مدیران کارآمد و موجود در خود شهرداری استفاده می‌کند. ثالثا، انتخاب‌های دیگر او براساس شایستگی است؛ مثلا مدیر حمل‌ونقل و متروی او تقریبا شایسته‌ترین در ایران است. از لحاظ گرایش سیاسی هم اکثر معاونانش اصلاح‌طلب و کاربلد هستند.

بعضی‌ها معتقدند آقای نجفی حلقه مدیران محدودی دارد که در سمت‌های مختلفی که داشته‌، از آن‌ها استفاده کرده‌اند. اکنون در شهرداری هم اثرگذاران اصلی همان افرادی هستند که دید مناسبی به شهرداری و الزامات آن ندارند (آقای مکارم‌حسینی، حجت و حتی عارف‌نیا) نظر شما در این‌باره چیست؟ و این انتصابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قلمرو کارهای شهرداری بسیار وسیع است؛ مثل مترو و بخش خدمات و مناطق شهرداری؛ لذا افرادی را که برشمردید بخش کوچکی از تیم مدیریت نجفی هستند.

برخی انتصابات آقای نجفی سروصدای زیادی به‌پا کرد؛ مانند انتصاب آقای حجازی به‌عنوان مدیرعامل اراضی عباس‌آباد، این‌گونه انتصابات آقای نجفی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مجموع، انتصاب‌های نجفی شایسته‌سالارانه بوده است، ولی من جناب حجازی را نمی‌شناسم. حدس می‌زنم نجفی خواسته با انتخاب حجازی بهتر از زمین‌های تپه عباس‌آباد حراست کند.

عملکرد حدود سه‌ماهه آقای نجفی را به‌طور کلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مجموع، از عملکرد نجفی به پنج دلیل کاملا دفاع می‌کنم؛ اول این‌که او در سه‌ماه گذشته شهرداری را بدون بحران و بدون سروصدا اداره کرده است، در صورتی‌که در همان ماه اول شهرداری تهران مشکل پرداخت حقوق کارمندان را داشت. دوم، در همین سه‌ماه گام‌های جدی در راه مبارزه با فساد در شهرداری برداشت؛ قصه تراکم سیار و هلوگرام را جمع کرد، واقعا این کار جسارت می‌خواست. قصه شورای معماری مناطق را که جای سوءاقدام بود جمع کرد. سوم، نجفی روی شفاف‌سازی منابع درآمدی و قراردادهای شهرداری کار می‌کند؛ مثلا درآمد 6ماه اول سال ۹۶ شهرداری را به اطلاع مردم رساند. چهارم، نجفی برنامه‌های بلندمدتی برای شهر تهران دارد؛ یکی از آن‌ها افزایش جدی حمل‌ونقل عمومی و دیگری موثرترکردن خدمات شهری هستند. پنجم، نجفی یک «رابطه مسئولانه» با شورا برقرار کرده است؛ یعنی خود را در برابر شورای شهر تهران مسئول و پاسخگو می‌داند، ولی از طرفی اهل ورود به زدوبند‌های پشت پرده نیست و خوشبختانه نجفی با شورای شهر خوبی روبه‌رو است؛ چون افراد پخته و دلسوزی در این شورا هستند. اتفاقا برای دلیل دوم و پنجم باید نجفی را تحسین کرد.

وقتی بعضی از افراد در حمایت از آقای نجفی سخن از محدودیت می‌کنند، عده‌ای در پاسخ شهرداری مشهد و اصفهان را مثال می‌زنند که انتصابات از درون جناح اصلاح‌طلب و فعالان مطرح و گاهی جوان اصلاح‌طلب بوده است. شما تفاوتی بین عملکرد نجفی و آقایان تقی‌زاده‌خامسی و نوروزی از منظر رویکرد اصلاح‌طلبانه می‌بینید؟
به نظر من، همان‌طور که گفتم، اقدامات نجفی در شهر تهران اصولی و تعیین‌کننده است و افق روشنی را برای این کلانشهر نوید می‌دهد. من در جریان وضع مشهد و اصفهان نیستم و نمی‌توانم ارزیابی کنم.

اخیرا بعضی از اعضای شورای شهر و اثرگذاران اصلاح‌طلب به انتقادهای جدی از شهردار پرداخته‌اند؛ به‌طوری‌که تلویحا سخن از برکناری در صورت ادامه این روند سخن گفته‌اند، شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این ارزیابی شما مستند نیست. شورای شهر تهران حامی جدی نجفی است. اخیرا در یک نشست اصلاح‌طلبان با حضور رئیس شورای شهر محسن هاشمی، جناب الویری و جناب رسولی و بقیه اصلاح‌طلبان کارنامه سه ماهه نجفی ارزیابی کردند و این ارزیابی از کارنامه نجفی مثبت بود. شما در این نوع بحث‌ها به جریان اصلی توجه کنید که مثبت است؛ البته در هر بحثی تکنوازی هست، ولی نظر جریان اصلی مهم هست.

یکی از معضلات اساسی اصلاح‌طلبان پیرشدن مدیران و کادرسازی و تربیت‌نکردن مدیران است. از این منظر شهرداری تهران یک فرصت و شاید آخرین فرصت باشد. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا آقای نجفی عملکردی در این راستا داشته یا به نظر شما برنامه‌ای برای آینده دارد؟
اتفاقا و خوشبختانه مدیران نجفی میانسال و جوان هستند. معاونانی که به‌عنوان پیر مطرح می‌شوند میانسال هستند و باتجربه و پختگی امور را پیش می‌برند.
ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان اگر اجرا شود، با توجه به کادرسازی‌نکردن اصلاح‌طلبان تاکنون، چه چالشی برای اصلاح‌طلبان ایجاد خواهد کرد؟
خوشبختانه اصلاح‌طلبان مشکل «کادر» ندارند، بلکه مشکل در «به‌کارگیری» این کادرهای اصلاح‌طلبان است. که اتفاقا از این نظر کارنامه نجفی بد نیست.

در جایی از  آقای قالیباف نقل شده که شهرداری تهران باتلاق اصلاح‌طلبان خواهد شد. به نظر شما ادامه روند فعلی به این‌جا ختم خواهد شد یا این‌که اصلاح‌طلبان عملکرد موفقی خواهند داشت؟
قالیباف واقعا یک شهرداری با انواع مشکلات را تحویل داده است. خوشبختانه مدیریت نجفی این مشکلات را حل می‌کند و ما به لطف خدا و با همکاری دلسوزانه و مسئولانه شورای شهر، تهران بهتری خواهیم داشت.

شایعه‌هایی شده است که آقای نجفی تا به انتها در شهرداری تهران نمی‌مانند و جای خود را به فرد دیگری خواهند داد. به نظر شما، این شایعه چقدر در آینده واقعیت پیدا می‌کند؟
این‌ها شایعه «از ما بهتران» است. نجفی الان شهردار «استوار » شهر تهران هست و با کارنامه‌ای که دارد، به‌لطف خدا شهردار خواهد بود. تنها چیزی که می‌توان گفت این است که او نمی‌خواهد در دوره بعد رئیس‌جمهوری شود و در خیابان «بهشت» خواهد ماند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024