پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 17.10.2017, 8:40

ترور روزنامه‌نگار اهل مالت که درباره اوراق پاناما تحقیق می‌کرد

یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران تحقیقی جمهوری مالت که مبادلات خارجی و فساد مالی نخست وزیر این کشور را در رسوایی اوراق پاناما افشا کرد، در انفجار بمبی که در خودرواش کار گذاشته شده بود، کشته شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز آو مالت گزارش داد، دفنی کاروآنا گالیزیا، روزنامه‌نگار تحقیقی ۵۳ ساله در این انفجار در نزدیکی خانه‌اش در بیدنیجا واقع در شمال جمهوری مالت کشته شد.

پلیس جمهوری مالت اعلام کرد که این انفجار حوالی ساعت ۱۵ به وقت محلی صورت گرفته است.

کاروآنا گالیزیا یک وبلاگ انتقادی راه‌اندازی کرده بود که در آن نتایج گزارش تحقیقی خود در رابطه با اسناد پاناما و ارتباط جمهوری مالت با پناهگاه‌های مخفی مالیاتی در خارج از این مجمع الجزایر را برملا کرده بود.

یکی از مهمترین رسوایی‌ها اوایل سال جاری میلادی افشا شد یعنی زمانی که گالیزیا، جوزف موسکات، نخست وزیر مالت، همسرش و چندین تن از اعضای دولتش را به داشتن شرکت‌های خارجی در پاناما که همگی جزء رسوایی اوراق پاناما بودند، متهم کرد.

اگرچه موسکات این اتهامات را رد کرده بود اما این رسوایی باعث شد تا وی در ژوئن سال جاری میلادی خواستار برگزاری یک انتخابات پارلمانی زودهنگام شود. البته در این انتخابات حزبش پیروز شد و تنها دو کرسی در مجلس نمایندگان را از دست داد.

موسکات در جریان یک کنفرانس خبری قتل کاروآنا گالیزیا را محکوم کرد.

وی گفت: من بدون هیچ‌گونه تردیدی این حمله وحشیانه به این وبلاگ‌نویس و آزادی بیان در کشورمان را محکوم می‌کنم. همه می‌دانند که خانم کاروآنا گالیزیا یکی از منتقدان سرسخت من و بسیاری دیگر از مقامات چه از نظر سیاسی و چه از نظر شخصی بود.

موسکات افزود: هیچ توجیهی برای این قتل وجود ندارد و تا زمانی که عدالت برقرار نشود از پای نخواهم نشست.

تلویزیون جمهوری مالت گزارش داده بود که کاروآنا گالیزیا دو هفته پیش شکایت‌هایی را در پاسگاه پلیس تنظیم کرده بود و در آنها تاکید داشت که اخیرا جانش مورد تهدید قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی نام این وبلاگ نویس به عنوان یکی از ۲۸ فردی که در حال شکل دادن، تکان دادن و متحول کردن اروپا هستند، در مجله پولتیکو ذکر شده بود.

در پی وقوع این انفجار پلیس مالت تحقیقاتی را درخصوص قتل کاروآنا گالیزیا آغاز کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024