جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.10.2017, 19:08

نیکی هیلی: فعلاً‌ در برجام می‌مانیم

سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه‌ای در حمایت از راهبرد جدید رئیس‌جمهور کشورش گفت که برجام آن چیزهایی را که قرار بود متوقف کند، متوقف نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با برنامه «Meet the Press» شبکه «ان بی سی» در خصوص برجام گفت: «جامعه بین‌الملل طوری رفتار می‌کنند که گویی برجام آنقدر بزرگ است که نمی‌تواند شکست بخورد».

وی ادامه داد: «ما می‌بایست اطمینان حاصل کنیم که همیشه این توافقات را بررسی می‌کنیم تا ببینیم که آیا به بهترین شکل در راستای منافع ما است».

هیلی تصریح کرد: «این توافق (برجام) برای متوقف کردن برخی چیزهای خاص بود اما شما برخی چیزهای خاص را متوقف نکردید».

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «رئیس‌جمهور می‌خواهد با کنگره برای رسیدن به چیز مناسب‌تری همکاری کند».

هیلی اضافه کرد: «آنچه که ما در حال حاضر درباره ایران می‌گوییم این است که اجازه ندهید ایران کره شمالی بعدی باشد».

هیلی ادامه داد: «فکر می‌کنم پیام بسیار محکمی را به جامعه بین‌الملل ارسال کردیم. این یک توافق است یا از آن پیروی می‌کنید یا نمی‌کنید. در حال حاضر شما شاهد ماندن ما در این توافق هستید... ما در این توافق هستیم تا ببینیم که چطور می‌توانیم آن را بهتر کنیم».

هیلی ادامه داد که ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است و گفت: «عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، بر تمامی آن چیزهای دیگری در قطعنامه سازمان ملل اشاره دارد که اجرا نمی‌شود».

وی در گفت‌وگو با برنامه «This Week» شبکه «ای بی سی» نیز درباره تصمیم ترامپ به عدم تأیید پایبندی ایران به برجام گفت: «پیام کاملی به کره شمالی ابلاغ کردیم مبنی بر اینکه ما وارد یک توافق بد نمی‌شویم و اگر وارد توافق شویم، شما را مسئول و پاسخگو نگه می‌داریم».

این نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: «اینطور نیست که صرف اینکه توافق کردیم، دیگر به آن نظارت نداشته باشیم. بخشی از کاری که ما می‌خواهیم انجام بدهیم این است که سخت‌گیر و محکم باشیم و همه را مسئول نگه داریم».

هیلی با اشاره به نزدیکی دولت ترامپ به عربستان و مصر گفت: آمریکا بیشتر از قبل،‌متحدان خود را توسعه داده است».

سفیر ایران در سازمان ملل درباره پایبندی ایران به برجام گفت: «ما نمی‌گوییم که آنها توافق را نقض می‌کنند. ما می‌گوییم بر اساس سایت‌های بازرسی شده، آنها دقیقاً تمامی آنچه را که مدعی شدند، انجام می‌دهند».

وی ادامه داد: عدم تأیید پایبندی (ایران به برجام) اشاره به تمامی آن چیزهایی در قطعنامه سازمان ملل اشاره دارد که اجرا نمی شود و کاملاً‌ نقض می شود. آنها (ایران) تمامی آن موارد را نقض می‌کنند بنابراین قانون آمریکا تنها بخشی از توافق نیست بلکه قانون آمریکا درباره تمامی چیزهای دیگر حرف می‌زند».

هیلی علیرغم تأکید بر پایبندی ایران به برجام گفت: «سؤال اینجاست که آیا آمریکا هنوز (با وجود برجام) امن است؟ آیا مشکلی نداریم که آنها تمام دیگر کارهای بد را انجام بدهند؟ شما شاهد آن هستید که همه چشمان خود را (در مقابل کارهای) ایران بسته‌اند. تمامی این نقض‌های صورت گرفته خارج از تلاش برای حفظ برجام است».

وی ادامه داد: «ما باید ایران را پاسخگو نگه داریم. ما نباید بگذاریم که آنها به حمایت از ترورسیم در سراسر جهان ادامه دهند؛ چیزی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. نباید اجازه آزمایش موشک بالستیک را به آنها دهیم که این مسئله موجب تبدیل آن به ایران هسته‌ای شود. آنها نباید بتوانند قاچاق سلاح کنند. آیا ما آمادگی داریم که به این کشور اجازه دهیم که به کره شمالی تبدیل شود؟»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024