سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.10.2017, 9:55

اعتراض به محدودیت‌های اخیر علیه محمد خاتمی

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در اعتراض به محدودیت های اخیر علیه سید محمد خاتمی

بسم الله الرحمن الرحیم

احترام  به کرامت بشر و شناسایی و رعایت حقوق  او از ارزش های والا و میراث مشترک بشریت و از  اصول بنیادین زندگی انسانی است که در اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید قرار گرفته و نظام جمهوری اسلامی نیز بر آن استوار شده است. در این راستا قانون اساسی نیز در اصول متعددی آزادی های شخصی و عمومی را به طور برابر برای همه شهروندان  به رسمیت شناخته و  حکومت و نهادهای آن را از محدود کردن آن بازداشته است؛ از این رو اعمال محدودیت برای شهروندان بدون تشکیل دادگاه صالحه نه تنها غیر قانونی است بلکه با آموزه های دینی و اسلامی نیز ناسازگار است.

بر این اساس محدودیت های بی سابقه و تشدید آنها که به تازگی برای جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای خاتمی وضع شده و اخبار و گزارش های دریافتی آن را تایید می کنند،  نقض آشکار ارزش های دینی و حقوق شهروندی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی است.  این محدودیت ها در شرایطی اعمال می شوند که مردم در جریان انتخابات های چندین ساله اخیر بارها محبت و عشق کم نظیر خود به آقای خاتمی و مخالفت با چنین برخوردهایی را به روشنی نشان داده اند. سید محمد خاتمی در دیدگاه عموم مردم ایران نماد سیاست مداری اخلاق مدار و پشتیبان آزادی و کرامت انسان است. او روحانی نو اندیشی است که در تداوم آرمان های اصیل انقلاب اسلامی و جلوگیری از خشونت، اصلاح طلبی را بنیان نهاد و در طول هشت سال ریاست جمهوری اش پاکدست ترین دولت را اداره کرد و کارنامه ای درخشان  در عرصه های گوناگون بر جای نهاد. خاتمی سمبل انسان آزاده و بردباری است که اتهام ها و بی مهری ها را با آرامش و متانت پاسخ داده و با ارائه چهره ای رحمانی از اسلام و غیرخشن از سیاست  محبوبیتی کم نظیر نزد مردم ایران و جهان یافته است.  او سرمایه ای نمادین و از افتخارات ملت و جمهوری اسلامی ایران است که نقشی بی بدیل در ایجاد همبستگی و مشروعیت بخشی و همراه ساختن مردم با حکومت داشته است.

مجمع مدرسین و محققین حوزه
علمیه قم هر گونه اعمال محدودیت  و ممنوعیت در مورد این شخصیت بزرگوار و دوست داشتنی و خدمت گزار راستین مردم را غیرقانونی دانسته و دست اندکاران را خیرخواهانه به پرهیز از این نوع کارها فرا می خواند. در شرایط کنونی،که بدخواهان در پی ایجاد تنش و بحران برای جمهوری اسلامی ایران هستند و به نومیدی مردم از بهبود و سامان یافتن اوضاع و حل دشواری ها دل بسته اند، این اقدام ها نتیجه ای جز کاهش مشروعیت و افزایش آسیب پذیری نظام در برابر تهدید ها نخواهد داشت. مردم ایران همچنان که در انتخابات اخیر نشان دادند، خواهان پایان بخشیدن به حصر غیر قانونی آقایان کروبی و میرحسین موسوی و خانم رهنورد و رفع ممنوعیت از آقای خاتمی بوده اند. امیدواریم مسئولین محترم با تحقق این خواسته ها همراهی خود با مردم و پایبندی  به منافع عمومی را نشان دهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024