پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.10.2017, 20:37

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم برنامه موشکی ایران را تصویب کرد

صدای آمریکا: کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده طرحی را تصویب کرد که با هدف مقابله با برنامه موشکی ایران، خواستار تحریم بیشتر جمهوری اسلامی ایران می شود.

بعد از بحث نمایندگان موافق و مخالف عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان روز پنجشنبه ۲۰ مهر، اکثریت به این طرح رای دادند. این طرح باید توسط اکثریت اعضای مجلس نمایندگان تصویب شود. پیش از این ۳۲۰ عضو از مجموع ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا همراهی خود را با این طرح اعلام کرده اند و به نظر می رسد در صحن مجلس نمایندگان نیز اکثریت را داشته باشد.

نام این طرح «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» است و توسط «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد شده است.

در این طرح مستقیما تحریمی پیشنهاد نشده اما راه را برای دولت آمریکا جهت اعمال تحریم های جدید باز می گذارد.

اظهارات سران کمیته امور خارجی مجلس

اد رویس رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان درباره این طرح گفت: بر پایه این طرح، دولت موظف است که تحقیقی جامع با هدف شناسایی و تعیین شرکتها، افراد و بانکهای ایرانی و خارجی که در راستای کمک به برنامه موشکی و تسلیحات متعارف ایران فعالیت کرده انجام دهد، و تحریم علیه آنها را اعمال کند.

وی افزود هیچ تردیدی نیست که ایالات متحده باید اقداماتی قدرتمند برای محدود کردن تلاش خطرناک ایران در زمینه موشک‌های بالستیک انجام دهد.

الیوت انگل عضو ارشد کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان نیز گفت: من به عنوان یکی از حامیان طرح گسترش تحریم ها علیه برنامه موشکی بالستیک ایران اعلام می کنم آمادگی دارم در کنار آقای رویس، تحریمهای بیشتری علیه ایران وضع کنیم. اما کنجکاوم بدانم چرا تحریمهائی که دوماه پیش کنگره تصویب کرد و به امضای رئیس جمهوری رسید تاکنون اجرایی نشده است.

جزئیات طرح جدید

این طرح براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تنظیم شده که ایران را از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت کلاهک اتمی منع کرده است.

در صورتی که این طرح در مجلس نمایندگان و سنا رای بیاورد، دولت آمریکا موظف خواهد بود هر ۹۰ روز به کنگره اطلاعات دهد که آیا ایران تحریم های موشکی را دور زده یا خیر.

دولت آمریکا همچنین موظف خواهد شد بعد از هر آزمایش موشکی ایران، به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا در ظرف سی روز گزارش بدهد که آزمایش تخلف از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است یا خیر.

دولت همچنین موظف خواهد شد اقدامات علیه آزمایشات موشکی ایران را اعلام کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024