جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.09.2017, 20:33

بیانیه نشست شورای امنیت ملی ترکیه درباره همه‌پرسی کردستان عراق

شورای امنیت ملی ترکیه در بیانیه پایانی نشست امروز خود بار دیگر برگزاری همه پرسی در اداره اقلیم کرد شمال عراق را غیرقانونی و غیرقابل قبول خوانده و بر استفاده از تمامی حقوق خود در صورت برگزاری آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بیانیه پایانی نشست شورای امنیت ملی ترکیه درباره همه پرسی اداره اقلیم کرد شمال عراق که بعد از ظهر جمعه ۳۱ شهریور/ ۲۲ اوت، تشکیل شده بود، منتشر شد.

در این بیانیه ضمن تاکید دوباره بر غیرقانونی و غیرقابل قبول بودن این همه پرسی تصریح شده است: در صورتی که این همه پرسی علی رغم تمامی هشدارهای ما برگزار شود، ترکیه از تمامی حقوق خود براساس توافق نامه‌های دوجانبه و بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

در بیانیه مذکور آمده است که تمامی عراق و شمال آن، ساختار کثرت‌گرای آن اعم از اعراب، کردها، ترکمن‌ها، ایزدیان، کلدانیان و سریانی‌ها تنها در سایه تمامیت ارضی این کشور قابل محافظت است.

در ادامه این بیانیه تاکید شد اصرار برای برگزاری همه پرسی که مورد قبول ترکیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد، جامعه جهانی و دولت مرکزی عراق نیز نیست، عواقب وحشتناک غیر قابل اجتنابی که به شمال عراق و منطقه مان آسیب وارد خواهد کرد، در پی خواهد داشت.

همچنین گفته شد این گام علاوه بر آنکه تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی ترکیه به شمار می‌رود، اتحاد سیاسی و تمامیت ارضی عراق، ثبات و امنیت منطقه را نیز به خطر انداخته و اقدامی به شدت اشتباه است.

در این بیانیه پیشنهاد شده تا دیر نشده است اداره اقلیم کرد شمال عراق از برگزاری رفراندوم خودداری کند. ترکیه آماده است برای حل مسائل بین دولت مرکزی عراق و این اقلیم از طریق مذاکره و مبتنی بر قانون اساسی هرچه در توان دارد، به کار گیرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024