جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.09.2017, 9:23

روایت احمد ناطق‌نوری از یک پادرمیانی تاریخی

شرق: برخی واسطه‌گری‌ها کار دست ملت ایران داده؛ نمونه‌اش وساطت حاج علی‌اکبر ناطق‌نوری و محمدرضا باهنر برای شهردارشدن محمود احمدی‌نژاد. روزگاری نه‌چندان دور، وزارت اطلاعات و کشور اصلاحات با شهردارشدن احمدی‌نژاد مخالف بودند و گروهی از اصولگرایان موافق. حالا گفت‌وگوی احمد ناطق‌نوری با «خانه ملت» تأیید همان سخنانی است که پیش‌تر چهره‌های اصولگرا درباره ناطق‌نوری و باهنر و حمایت آنها از احمدی‌نژاد گفته بودند.

کمپ اصولگرایان آن روزها در فقدان یک چهره شاخص، بر نام احمدی‌نژاد تکیه زد تا کشور بعدتر رفته‌رفته با پدیده احمدی‌نژاد آشنا شود.  احمد ناطق‌نوری جایی از گفت‌وگو به شهردارشدن احمدی‌نژاد گریزی می‌زند و بی‌رودربایستی به وساطت برادرش - حاج علی‌اکبر ناطق‌نوری- اشاره دارد و پادرمیانی او در شهردارشدن احمدی‌نژاد.

گویا نه حالا که خیلی پیش‌تر، احمدی‌نژاد حتی برای شهردارشدن هم تأییدیه‌ای نداشته و با واسطه‌گری شهردار شده است؛ همان شهرداری که بعدتر از سکوی شهرداری تهران، به ریاست‌جمهوری پرید و دو دوره ریاست‌جمهوری‌ او، یکی از پرماجرا‌ترین دوره‌های ریاست‌جمهوری در ایران را رقم زد.

محمود احمدی‌نژاد سال ٨٢ با ١٣ رأی موافق، یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع، شهردار تهران می‌شود. تنها مخالف شهردارشدن احمدی‌نژاد در آن سال‌ها هم رسول خادم بود و رأی ممتنع از آن حمزه شکیب. ‎

ناطق‌نوری درباره وساطت اخوی‌اش برای تأیید‌صلاحیت‌شدن احمدی‌نژاد، به خانه ملت گفته: «ایشان- احمدی‌نژاد- ابتدا تأیید نشدند و حاج آقا تأییدیه ایشان را گرفت و این یک واقعیت است. بعد ایشان آمد و بالاخره آن کارها را انجام داد. ایشان چون در گذشته در آذربایجان مسئول بودند، آقای ناطق ایشان را می‌شناختند و ایشان به جلسه‌های حاج‌آقا می‌آمدند و خیلی مظلومانه می‌نشستند و حرف می‌زدند. ازهمین‌رو، حاج آقا به آقای موسوی‌لاری گفتند صلاحیت ایشان را تأیید کنند و البته ایشان هم آمد و خوب جواب داد؛ گرفتی که منظورم چه بود و چگونه خوب جواب داد».

احمدی‌نژاد در خلال مناظره‌های سال ٨٨ بود که در بخشی از سخنانش کنایه‌ای به علی‌اکبر ناطق‌نوری زد: «پسران آقای ناطق چطور ‌میلیاردر شده‌اند؟». حالا احمد ناطق‌نوری درباره اینکه چرا تهمت‌هایی را که در جریان انتخابات ٨٨ به خاندان ناطق‌نوری زده شده، پیگیری حقوقی نکردید؟ گفته: «‎آدم با هر بچه‌ای که دعوا نمی‌کند».

علی یونسی، دستیار ویژه‌ در امور اقوام و اقلیت‌های دینی حسن روحانی، نیز پیش‌تر به «شرق» گفته بود: «وقتی احمدی‌نژاد می‌خواست شهردار شود، مکرر از او حمایت می‌شد. آقای باهنر که از چهره‌های معروف جناج راست است، زمانی که من وزیر اطلاعات بودم، مکرر برای حمایت از احمدی‌نژاد برای شهردارشدن کمک می‌خواست. احمدی‌نژاد آن روزها برای شهردارشدن ایشان نیاز به تأیید وزارت اطلاعات داشت که وزارت اطلاعات نمی‌توانست این کار را بکند».

او ماجرا را این‌طور بسط داده: «آقای باهنر سه ‌بار علیه من مصاحبه کرد و یک ‌بار گفت درِ وزارت اطلاعات را باید گِل گرفت که آقای احمدی‌نژاد را برای شهردارشدن تأیید نمی‌کند؛ درحالی‌که ما ایشان را برای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته‌ایم. چطور است که وزارت اطلاعات ایشان را تأیید نمی‌کند؟ بالاخره وزارت کشور صلاحیت ایشان را تأیید کرد؛ اما ما چیزی مثبت یا منفی علیه ایشان ندادیم».

یونسی تأکید کرده: «به‌جز آقای باهنر، خیلی‌های دیگر از سران اصولگرا که الان با آقای احمدی‌نژاد به‌شدت درگیری دارند، تماس گرفتند و خواستار تأیید صلاحیت ایشان شدند. خیلی‌ها که الان به صورت غیرمعمول به او حمله می‌کنند و همه آن روش‌هایی که اصولگرایان و در رأس آنها آقای احمدی‌نژاد علیه رقبایشان به‌کار می‌برد، الان همه آن روش‌ها علیه خود آقای احمدی‌نژاد به‌کار می‌رود».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024