جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.09.2017, 9:16

روحانی:‌ هزينه خروج از برجام گزاف است

شرق: حسن روحانی در گفت‌وگو با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان آمریکا به نکاتی درباره برجام، مواضع ترامپ علیه برجام و سرنوشت پرونده هسته‌ای اشاره و تأکید كرد: «اگر دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا، برجام را به دور اندازد،‌آمریکا هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد».

روحانی در گفت‌وگوی اختصاصی با سی‌ان‌ان همچنین گفته «خروج از چنین توافقی هزینه بالایی برای ایالات متحده آمریکا خواهد داشت و باور ندارم آمریکا بخواهد چنین هزینه‌ای بپردازد، آن هم برای چیزی که قطعا منفعتی برای آنها به دنبال نخواهد داشت».

روحانی همچنین در این گفت‌وگو تأکید کرده «چنین عملکردی از سوی دولت ترامپ برای آمریکا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت اما در عین حال اعتماد بین‌المللی به آمریکا را کاهش داده و از بین خواهد برد».

آمریکا به‌تازگی با تمدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده است. ترامپ برجام را بدترین قرارداد ممکن توصیف کرده بود و از آغازبه‌کار در کاخ سفید، از هیچ تلاشی برای مخالفت با برجام خودداری نکرده است.روحانی همچنین تأکید کرده «درست است که آقای ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است؛ تنها نتیجه خروج از برجام، بی‌اعتباری است. ما برای هر وضعیتی پیش‌بینی و برنامه داریم».

برخی از نکات مصاحبه حسن روحانی و کریتسین امانپور را در زیر می‌خوانید.

* مخالف سلاح کشتارجمعی و مسابقه تسلیحاتی در مناطق مختلف ازجمله شبه‌جزیره کره هستیم. تهدید و نظامی‌گری مشکل اشاعه سلاح هسته‌ای را حل نمی‌کند.

* دولت‌شدن داعش به نفع هیچ‌کس نیست؛ ایران جلوی آن را گرفت. نقل‌مکان داعش، خطر بعدی است. پایان مشکلات سوریه، باید مذاکره و اراده مردم باشد.

* جهان باید در برابر نسل‌کشی و جنایت علیه مسلمانان، مقابل ارتش و دولت میانمار بایستد و به آوارگان کمک کند؛ ایران در هر دو زمینه اقدام می‌کند.

* دستگاه قضائي ایران مستقل است. وظیفه رئيس‌جمهور، مراقبت از مراحل قانونی است. گوانتانامو یادتان نرود. نمی‌توان یک‌طرفه نگران حقوق انسان‌ها بود.

* درست که آقای ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است؛ ولی ما برای هر وضعیتی پیش‌بینی و برنامه داریم. تنها نتیجه خروج از برجام، بی‌اعتباری است.

* کاهش تنش، منوط به رفتار آمریکاست. رفتار ترامپ مسیر مذاکره برای حل مشکلات بین‌المللی را می‌بندد و عقب‌گرد به دوران ناموفق بوش پدر و پسر است.

* بر قدرت مردم خود تکیه داریم و نگران هیچ تهدیدی نیستیم. اگر بخواهیم، فقط چند روز برای بازگشت به شرایط هسته‌ای قبل از برجام نیاز داریم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024