جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 18.09.2017, 23:49

آزادی یکی از رهبران بهایی در ایران بعد از ده سال

۲۸ شهریور ۱۳۹۶- کمپین حقوق بشر در ایران از آزادی مهوش ثابت، یکی رهبران جامعه بهایی که ده سال به صورت ناعادلانه و تنها به خاطر باورهای مذهبی در زندان بود استقبال می‌کند  و خواستار آزادی فوری شش تن دیگر از رهبران جامعه بهایی است که از سال ۸۷ در زندان هستند. کمپین همچنین خواستار خاتمه آزار واذیت جامعه بهاییان توسط نهادهای حکومتی است.

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر درباره آزادی مهوش ثابت گفت:‌ «همه این هفت نفر، از جمله مهوش ثابت، از همان ابتدا به صورتی ناعادلانه زندانی شدند و حتی نباید یک روز خود را هم در زندان سپری می کردند، چه برسد به ده سال. آزار واذیت جامعه بهاییان در ایران که نقض قوانین ایران و همچنین تعهدات بین المللی کشور است همچنان بی وقفه ادامه دارد.»

جامعه بهاییان، یکی از اقلیت‌های مذهبی در ایران است که با بیشترین حجم آزار واذیت وسرکوب مواجه است. اعضای این اقلیت‌مذهبی، از اینکه بتوانند به صورت آزادانه اعمال مذهبی خود را انجام بدهند، ممنوع هستند و به صورتی سیستماتیک از تحصیلات عالیه و همچنین اشتغال و کسب و کار محروم می شوند. اعضای این اقلیت‌مذهبی همچنین با توقیف اموال خود مواجهند و رهبران آنها در زندان به سر می برند. در حال حاضر بیش از ۹۰ تن از اعضای جامعه بهاییان در ایران در زندان‌ها به سر می‌برند.

می ۱۵، سالروز نهمین سال زندانی شدن هفت تن از رهبران جامعه بهایی در ایران بود: جمال الدین خانجانی، بهروز توکلی، سعید رضایی، فریبا کمال آبادی، وحید تیزفام، عفیف نائینی و مهوش ثابت. این افراد هر کدام بر اساس اتهاماتی مرتبط با امنیت ملی به بیست سال زندان محکوم شدند که بعدا این احکام در دادگاه تجدید نظر به ده سال کاهش پیدا کرد.

سازمان ملل آزار واذیت بهاییان در ایران را بارها محکوم کرده است. بر اساس ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی، که حسن روحانی در دسامبر ۲۰۱۶ آن را امضا کرده است شهروندان آزادی عقیده دارند و تفتیش عقاید ممنوع  شده و هیچ کس را نمی‌تواند به خاطر عقایدش تحت تعقیب قرار داد. اگر چه به اعتقاد فعالان جامعه بهایی، تعقیب قضایی و آزار واذیت بهاییان در طی دولت اول حسن روحانی افزایش پیدا کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024