شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.09.2017, 9:23

عارف: اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ ائتلاف نمی‌کنند

اعتماد: «در اسفند ۹۸ ائتلاف نمی‌کنیم.» این را محمدرضا عارف به نوعی پیش بینی کرده و تاکید کرده است که در انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی خبری از ائتلاف به شکلی که در انتخابات مجلس دهم شد، نیست. عارف نارضایتی‌اش از تجربه ائتلاف سال 94 را بارها ابراز کرده است. هرچند که نتیجه آن ائتلاف پیروزی اصلاح‌طلبان بود اما عارف از عملکرد بعدی اعضایی که با لیست امید به مجلس آمده بودند رضایت ندارد. گزیده‌های گفت‌وگوی عارف با شفقنا را در ادامه می‌خوانید:

* در سال ۹۴ ائتلافی که کردیم فقط به دلیل کمبود نیرو نبود. به هر حال در این سال با رد صلاحیت‌های گسترده نیروهای اصلاح‌طلب رو به رو شدیم اما در کل جریان اصلاحات، جاذبه بالا دارد و اعتقاد به جذب دارد. ما اعتقاد داریم که نیروهای برجسته و متعهد را جذب کنیم بنابراین راهبرد آن زمان این بود که نیروهای برجسته و مناسبی که می‌توانند در این اردوگاه قرار بگیرند را شناسایی کنیم اما دولت تدبیر و امید روی کار آمده بود و تفکر و رویکردی داشت که با رویکرد اصلاحات همسو بود.

* ائتلافی که در سال ۹۴ انجام شد بیشتر ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بود. حالا این بحث هم مطرح بود که اگر بگوییم حامیان دولت، آن‌وقت این بحث عنوان می‌شود که مگر اصلاح‌طلبان حامیان دولت نیستند؟ پس باید گفت بیشتر حامیان دولتی که در جریان اصلاحات نبودند یعنی اصلاح‌طلب به مفهوم شناسنامه‌ای نبودند، مورد نظر ائتلاف ۹۴ بودند. لیست امید شکل گرفت و متاسفانه قبل از شروع مجلس و بعد از آن، در ماه‌های اول یک تعداد از افرادی که با این نگاه در لیست امید قرار داده بودیم در فراکسیون امید حضور پیدا نکردند و متاسفانه حتی بعضا رو در روی فراکسیون امید هم قرار گرفتند یعنی احساس عمومی دوستان شورای عالی سیاستگذاری این بود که طرح ائتلاف را مطرح نکنیم و نمی‌توانیم با این نگاه مکانیزم ائتلافی پاسخگوی مردم باشیم.

*  ‌ در جمع‌بندی که از عملکرد سال ۹۴ داشتیم در سال ۹۶ لیست ائتلافی نبستیم و لیست شوراها، لیست اصلاحات بود البته در چند شهر بنا بر این بود که با اصولگرایان ائتلاف کنیم و آنها در نهایت قبول نکردند پس مستقل وارد انتخابات شدیم که پیروز هم شدیم. لیست اصلاح‌طلبانه بود و راحت‌تر می‌توانیم در خصوص عملکرد خودمان پاسخگوی مردم باشیم.

* ‌ ما الان در مرحله ارزیابی عملکرد شورا در گام سوم هستیم. کارگروهی تشکیل شده است که هم از درون ارزیابی می‌کند و هم پرسشنامه‌ای را برای تعدادی از نخبگان فرستادیم که اظهارنظر کنند که ادامه مسیر ما با فرض انسجام و وحدت فرماندهی چه باشد که امیدوارم ظرف ماه‌های آینده به نتیجه برسیم. سوال شما را باید شورای عالی در آینده جواب دهد.

*  ‌ پیش‌بینی من این است که ما در انتخابات سال ۹۸ هم با پرچم اصلاح‌طلبانه وارد می‌شویم یعنی ائتلاف نمی‌کنیم؛ به اندازه کافی هم نیرو داریم و با تعاملی که با شورای نگهبان داریم و با تغییر نگرشی که در برخی از نهادهای حاکمیتی نسبت به جریان اصلاحات به وجود آمده است ان‌شاءالله به این نتیجه برسیم که تایید صلاحیت‌ها روند عادی و قانونی را طی کند و همانند انتخابات شوراها با تورم نیرو مواجه باشیم؛ خوشحال هم می‌شویم که تورم نیرو داشته باشیم. در شورای شهر مشکل ما همین بود که به اندازه کافی با نیروهای واجد شرایط که می‌توانستند در لیست ما قرار بگیرند رو به رو بودیم بنابراین کمبود نیرو نخواهیم داشت و طبیعتا می‌توان این لیست را از سراسر کشور بر اساس راهبردی که در آن زمان اعلام خواهد شد، ببندیم. پیش بینی من این است که در ۹۸ ائتلافی در کار نخواهد بود ولی در عین حال شورا باید تشکیل شود و در مورد این مساله تصمیم‌گیری کند.

*  رقبای ما هنوز در کانون‌های قدرت هستند و باید واقعیت را بپذیرند که جریان اصلاحات حذف شدنی نیست و دغدغه‌اش نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب کمتر از رقیب نیست. اگر این دو جریان یکدیگر را بپذیرند از این اتهام‌ها و مسائل حواشی عبور می‌کنیم. سعی من بر این است که خیلی مزاحم مراجع نشوم ولی سالی یکی-دو بار خدمت آنان می‌رسم و از توصیه آنها استفاده می‌کنم و توصیه ما هم این است که دوستان بیشتر با مراجع ارتباط داشته باشند تا از رهنمودهای مراجع گرانقدر در پیشبرد اهداف انقلاب و پاسخ به مطالبات مردم بیشتر استفاده کنیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024