پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.09.2017, 7:42

گرسنگی در جهان افزایش یافت

شهروند| آژانس‌های سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که منازعات و جنگ‌ها و تغییرات آب‌و هوایی امنیت غذایی را تضعیف کرده و موجب بیماری‌های مزمن می‌شود که پیشرفت سال‌های گذشته در این زمینه را تهدید می‌کند.

برای نخستین‌بار در قرن بیست‌ویکم تعداد انسان‌های گرسنه در جهان افزایش یافته و این نگرانی را به وجود آورده که جنگ‌ها و تغییرات آب‌و‌هوایی می‌تواند سال‌ها پیشرفت در زمینه گرسنگی را متوقف کند و حتی ما را به عقب برگرداند.

به‌ گزارش گاردین، در‌ سال ٢٠١٦ تعداد افرادی که به ‌طور مداوم در معرض سوء تغذیه قرار داشتند به ٨١٥‌میلیون نفر رسید؛ حدود ٣٨‌ میلیون نفر، بیش از ‌سال قبل از آن. در گزارش ٥ آژانس سازمان ملل آمده است که این افزایش گرسنگی تا حد زیادی ناشی از گسترش خشونت‌ها و اتفاقات مرتبط با تغییرات آب‌و‌هوایی است.

این مطالعه همچنین به تعداد افرادی که در سراسر جهان در معرض سوء تغذیه مزمن قرار دارند، اشاره دارد که تعداد آنها از ١٠,٦‌درصد در‌ سال ٢٠١٥، به ١١‌درصد در‌ سال ٢٠١٦ رسیده است.

«سیندی هولمن» اقتصاددان ارشد سازمان خواروبار جهانی (فائو) می‌گوید، دشوار است که بگوییم این افزایش گرسنگی در جهان یک افزایش موقتی است یا نشانه‌ای از یک روند طولانی‌مدت. با این حال، خانم هولمن می‌گوید که افزایش خشونت‌ها، جنگ‌ها و تغییرات آب‌وهوایی -فاکتورهایی که موجب کاهش سرعت اقتصادی و کاهش دسترسی به مواد غذایی برای مردم فقیر می‌شوند و درنهایت ناامنی غذایی را به دنبال دارند- دلیل نگران‌کننده‌ای برای این وضع هستند.

خانم هولمن می‌گوید: «ما مطمئن نیستیم که این افزایش گرسنگی موقتی باشد و دوباره به اندازه قبل کاهش یابد؛ در هر حال ما سیگنال‌های هشداردهنده را ارسال می‌کنیم. پیغامی که هشدار می‌دهد چیزی در حال وقوع است. اگر شما به این ٨١٥‌ میلیون نفر که در معرض سوء تغذیه مداوم قرار دارند، بنگرید، متوجه می‌شوید که ٤٨٩‌میلیون نفر یا ٦٠‌درصد آنها در کشورهایی ساکن هستند که درگیر خشونت و جنگ هستند و متاسفانه ما در یک دهه گذشته شاهد افزایش قابل‌ توجه خشونت‌ها بوده‌ایم. از سوی دیگر می‌بینیم که این نزاع‌ها اگر با تغییرات آب‌و‌هوایی ترکیب شوند، تأثیر قابل ملاحظه‌ای را به دنبال دارند.»

در مقدمه گزارش منتشر‌شده از سوی ٥ آژانس سازمان ملل آمده است: «در یک دهه گذشته، خشونت‌ها و درگیری‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته و ماهیت آنها پیچیده‌تر و غیر قابل کنترل شده است. این مسأله زنگ‌های هشداری را به صدا درآورده است که نمی‌توانیم آنها را نادیده و ناشنیده بگیریم: ما نمی‌توانیم، آن‌طور که قبلا در نظر گرفته بودیم، گرسنگی و همه انواع سوء تغذیه را تا ‌سال ٢٠٣٠ پایان دهیم، مگر آن‌که در مورد همه عواملی که امنیت غذایی و تغذیه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، صحبت کنیم. تضمین جوامع صلح‌آمیز و فراگیر شرط لازم برای این هدف است.»

«رابین ویلوگبی» رئیس تغذیه و تغییرات اقلیمی آکسفام گفته است: «این مسأله باید به‌ عنوان زنگ خطری برای همه رهبران جهان و موسسات بین‌المللی باشد که در جهت حل بیشتر اتفاقات ناشی از تغییرات آب‌و‌هوایی و نزاع‌ها و خشونت‌ها در سراسر جهان تلاش کنند. گر چه شکست جهانی در زمینه مقابله با این مسائل، همه ما را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد، اما فقیرترین افراد جهان هستند که بیش از همه رنج خواهند برد.»

این گزارش، نخستین ارزیابی جهانی امنیت غذا و تغذیه است که پس از پذیرش اهداف توسعه پایدار که هدف آن پایان‌دادن به گرسنگی و تمام اقسام سوء تغذیه تا ‌سال ٢٠٣٠ است، منتشر می‌شود. پیشرفت‌ها در زمینه کاهش گرسنگی جهانی در حالی صورت گرفته بود که در اوایل قرن بیست‌و‌یکم، بیش از ٩٠٠‌میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار داشتند. با این حال طی‌ سال گذشته با وجود اعلام قحطی در سودان جنوبی، یمن، شمال شرق نیجریه و سومالی گرسنگی در بسیاری از مناطق دنیا به «مرز خطرناکی» رسید.

گزارش ٥ آژانس سازمان ملل می‌گوید، افرادی که در این کشورهای بحران‌زده زندگی می‌کنند، تقریبا دوونیم برابر نسبت به کسانی که در بقیه مناطق دنیا سکونت دارند، دچار سوءتغذیه می‌شوند. این گزارش می‌گوید که شرایط شدید آب‌و‌هوایی ناشی از طوفان «ال‌نینو» امنیت غذایی را در برخی از مناطق جنوب صحرای آفریقا و در بخش جنوب شرقی و غربی آسیا «بشدت» وخیم کرده است.

همچنین در این گزارش آمده است که سوءتغذیه مزمن کودکان در حال کم‌شدن است؛ هر چند با نرخی کند در بعضی از مناطق. با این حال اما همچنان جان ٥٢‌میلیون کودک در معرض خطر است.

آفریقا دارای بالاترین سطح ناامنی غذایی شدید است؛ به‌طوری که این ناامنی ٢٧,٤‌درصد از جمعیت را تحت‌تأثیر قرار داده -‌چیزی حدود ٤برابر بیش از هر منطقه دیگر. ناامنی غذایی شدید در آمریکای لاتین نیز مشاهده شده که از ٤.٧‌درصد به ٦.٤‌درصد افزایش یافته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024