پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 17.09.2017, 11:09

سیگنال افکار عمومی آمریکا به جنگ

دنیای اقتصاد

دیروز شنبه (۲۵ شهریورماه ۹۶) کره‌شمالی اعلام کرد که هدفش از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای، دستیابی به «توازن» نظامی با ایالات‌متحده است. «کیم‌جونگ‌اون»، رهبر کره‌شمالی در همین رابطه اعلام کرد که «هدف ما ایجاد یک توازن واقعی با آمریکا است به گونه‌ای که حاکمان آمریکایی جرات سخن گفتن از اقدام نظامی نداشته باشند.»

«کریستین کیم» و «مایکل نیکولز»، گزارشگران رویترز، در گزارش ۱۵ سپتامبر خود می‌نویسند؛ وقتی روز جمعه دومین موشک به سوی ژاپن شلیک شد «اون» در فاصله‌ای دورتر به نظاره ایستاده بود و خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) عکس‌های حضور او را منتشر کرده است. «اون» به خبرگزاری رسمی کشورش می‌گوید: «کارآیی و قابلیت رزمی هواسونگ ۱۲ تایید شده است.» او همچنین افزود: هدف کره‌شمالی مبنی بر تکمیل قابلیت هسته‌ای خود «تقریبا مراحل آخر را طی می‌کند.»

پس از آزمایش موشکی روز جمعه که باعث شد آژیر قرمز در ژاپن به‌صدا درآید «مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید اعلام کرد که صبر آمریکا از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی درحال اتمام است. این مقام آمریکایی با بیان اینکه «در حال خروج از مسیر هستیم» افزود: «برای کسانی که در مورد فقدان گزینه نظامی سخن می‌گویند، باید بگویم که این گزینه همچنان روی میز است.»

شورای امنیت نیز دومین پرتاب موشکی کره‌شمالی به سوی ژاپن را اقدامی «بسیار تحریک‌برانگیز» خواند. ترامپ هم گفت: «بیش از همیشه مطمئن است که گزینه‌هایمان برای برخورد هم موثر و هم قدرتمند هستند.» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز گفت: در این بازه زمانی مذاکره با کره‌شمالی غیرممکن است. او به مقام‌های کشورش دستور داد که به ارزیابی تهدیدات از جمله تهدیدات الکترومغناطیسی و حملات بیوشیمیایی بپردازند.

«کیم – نیکولز» می‌نویسند کره‌جنوبی و آمریکا از زمان پایان جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۳- ۱۹۵۰ با کره‌شمالی در وضعیت جنگی قرار دارند زیرا میان دو کره فقط توافق آتش‌بس وجود دارد، نه معاهده صلح. پیونگ‌یانگ به این دلیل درهای مذاکرات را بسته که معتقد است استقرار ۲۸۵۰۰ نیروی آمریکایی در سئول و منطقه شبه‌جزیره به معنای برنامه‌ریزی برای حمله و اشغال کشور و در نهایت نابودی پیونگ‌یانگ است.

رویترز همچنین در گزارش دیگری می‌نویسد که در صورت شکست تلاش‌های اقتصادی و دیپلماتیک، اکثریت آمریکایی‌ها موافق حمله نظامی به کره‌شمالی هستند. گالوپ در نظرسنجی‌ای که روز جمعه (۲۴ شهریورماه) منتشر کرد، اعلام کرد که در نظرسنجی از ۱۰۲۲ آمریکایی دریافت که ۵۸ درصد از آنها می‌گویند مدافع اقدام نظامی علیه کره‌شمالی هستند. با این حال، در میان احزاب دیدگاه مشترکی وجود ندارد. اگرچه ۸۲ درصد از جمهوری‌خواهان مدافع اقدام نظامی علیه پیونگ‌یانگ هستند اما فقط ۳۷ درصد از دموکرات‌ها از اقدام نظامی پشتیبانی می‌کنند.

در میان سیاستمداران مستقل هم ۵۶ درصد حامی اقدام نظامی هستند. این نشان می‌دهد که در میان افکارعمومی زمینه برای جنگ به تدریج در حال آماده شدن است. گالوپ در گزارش خود می‌نویسد «اکثریت آمریکایی‌ها آماده حمایت از اقدام نظامی- لااقل به‌عنوان آخرین راه- هستند.» به این ترتیب، شبه‌جزیره یک گام به جنگ و اقدام نظامی نزدیک شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024