پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 17.09.2017, 9:28

حذف دیوار‌‌های شهرداری تبریز الگوی توسعه شهری

شهرداری تبریز مدتی است با خروج از یک نهاد صرفا خدماتی و عمرانی شهری، تبدیل به یکی از مهم‌ترین ارگان‌های اجتماعی و فرهنگی در شهر شده که اولویت اول آن ایجاد رفاه شهری بیشتر شهروندان است.

به گزارش ایلنا، شهرداری تبریز در راستای افزایش شور و نشاط شهروندان چندی است، طرح حذف دیوار‌های اماکن عمومی متعلق به شهرداری و تبدیل محوطه به فضای سبز و تفریحی را آغاز کرده که نمونه موفق آن محوطه شهرداری مرکز است که علاوه بر زیباسازی سطح شهر، این مکان به یکی از محل‌های تجمع خانواده‌های تبریزی بدل شده‌است.

به گفته یکی از ساکنان شهر تبریز قدم زدن در خیابان‌هایی که در برخی محلات با دیوارهای بلند اداری محصور شده‌است علاوه بر محدود کردن قلمرو دید عمومی، آرامش بصری و روانی شهروندان را از بین می برد. در حالی که در آن سوی برخی از این دیوارها، فضای سبز و دیدنی زیادی پنهان شده است که می تواند علاوه بر ایجاد فضای تفریحی، سیمای شهر را عوض کند. انجام این عمل علاوه بر زیبایی شهر و سبز جلوه دادن ظاهر شهری، در مناطقی که با مشکل کمبود فضای سبز مواجه است  نیز مفید بوده  و در روحیه  شهروندان تاثیر دارد.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی وفرهنگی شهریار محوطه شهرداری تبریز یکی از این اماکنی است که در ناحیه پرتراکم شهر تبریز واقع شده که قبل از برداشته شدن دیوارهای شهرداری تبریز، از جمله مناطقی است که دسترسی شهروندان به فضای سبز در آن به آسانی انجام نمی‌گرفت اما  برداشته شدن دیوار‌ها باعث  استقبال و سپس رضایت شهروندان تبریزی شد.

شور امید در شهر

شور و نشاط مراجعان به این پارک، فضای دلنشین و پر از امید و زندگی را در این منطقه ایجاد کرده است .حسینی یکی از شهروندان درباره این اتفاق می‌گوید: این پارک هر روز عصرها پر است از شهروندانی که برای تفریح و عوض شدن حال و هوای خود به این محل می آیند.

وی ادامه می دهد: روزهایی که در محوطه شهرداری،مراسم  شادی و جشن برگزار می شود استقبال‌کنندگان چندین برابر بیش از این تعداد می‌شود و از سایر محلات نیز خیلی از شهروندان می آیند. کاش طوری می شد که دیوارهای تمام ادارات برداشته می شد  تا مردم و اهالی همان محل نیز می توانستند، بدون اینکه مسافتی را برای پیدا کردن فضای سبز یا پارک صرف کنند به سهولت استفاده کنند.

دگردیسی در شهر

اجرای طرح حصارزدایی ادارات دولتی و خصوصی در حد وسیع، باعث یک دگردیسی در شهرهای کشور خواهد‌شد و چهره شهرها را از یک حالت عبوس و جدی به یک شهر پر از امید و هیجان با مردمانی با لبخند و با نشاط تبدیل می کند که مطمئنا این  اقدام  شهرداری تبریز الگویی برای رسیدن به این هدف است.

  آنچه واضح است حجم بالای دیوار در سطح شهر از نظر بصری و روانی، شهروندان را آزار می دهد و چنانچه شهرداری تبریز  توانسته با آزاد سازی محوطه  ساختماتن مرکزی خود از حصار نرده ها، دیگر ادارات نیز می توانند در این امر مهم سهیم باشند.همچنین این کار سالانه میلیاردها تومان هزینه پاکسازی  دیوارها و نقاشی‌های دیواری بی روح  سطح شهر را کاهش دهد.

با توجه  به این که دلایل بسیاری از اماکن جهت برنداشتن دیوارها  نیاز به حریم است لذا باید به این امر واقف بود که  تأمین امنیت یک بحث است و وجود دیوارهای بلند بحثی دیگر؛ فناوری روز به جایی رسیده است که بدون دیوار هم می توان امنیت را حفظ کرد.

استفاده از دوربین و کنترل های محسوس انسانی بویژه در فضاهای اداری و نظامی می تواند به ما کمک کند که فضای سبز داخل برخی از این اماکن را در معرض دید عموم قرار دهیم.

توجه به کارکرد درست این طرح، نشان می‌دهد که برداشتن دیوار ادارات هیچ ضرری به اداره نخواهد داشت  چنانچه در ابتدا شهرداری با شروع این عمل نشان داد که فضاهای عمومی مال عموم مردم است و چون برای آن ها کار می کند چه مفهوم دارد که دیوار مانع دید مردم باشد و آرامش را سلب کند.

بخصوص در آستانه رویداد ۲۰۱۸  بیشتر  بناهای تاریخی شهر نیز دارای دیوارهای بلند بوده که مانع دید آثار تاریخی زیبای شهر می‌گردند این در حالی است که با حذف دیوارها و حصارهای فلزی این آثار گران بهایی تاریخی شهر، می‌توان زیبایی شهر را چند برابر کرد و آثار تاریخی شهر را در معرض دید عموم قرار داد تا با مشاهده آنها و مراجعه به محوطه این آثار از زیبایی‌های آن لذت ببرند و کنترل و حراست از این مکان‌ها را تنها با سیستم‌های امنیتی روز دنیا از قبیل دوربین‌های مدار بسته و سیستم کنترل مانیتورینگ انجام دهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024