سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.09.2017, 22:32

وزیر كشور: روحانی و لاریجانی من را قبول دارند

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در تشریح تعامل وزارت کشور با منتقدان در دوره رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت گفت:‌ با مذاکراتی که انجام گرفت، مجلس قانع شد که من فرد معتدلی هستم که برنامه‌های دولت را قبول دارم. من به کسی در مجلس وعده شخصی نداده‌ام؛ البته کسی هم از من وعده شخصی نخواست.

مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی ایسنا با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت دوازدهم، درباره روند کسب رأی اعتماد از مجلس و مهم‌ترین برنامه‌های وزارت کشور در چهار سال آینده به شرح زیر است:

*‌ روز آخر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد در واقع وزن‌کشی آخر بود و هر‌کس هر‌چه در توان داشت، آورده بود. ما هم خیلی نگران بودیم که اگر درگیری می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد. در آن ایام من در دفترم همه سخنرانی‌ها را رصد می‌کردم.

* ‌اولین سخنرانی مهم داوطلبان در تهران را وقتی دیدم، واقعا نگران شدم و به استاندار زنگ زدم‌ و گفتم شرایط محل دقیقا چگونه است؛ آیا همه تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است؟ حتی تأکید کردم که حتما آتش‌نشانی مستقر باشد، همه درهای سالن را باز کنند و همه امکانات را فراهم کنند؛ زیرا فقط کافی بود که یک اتفاق کوچک بیفتد؛ مثلا باتری موبایل یک نفر بر اثر اتفاق منفجر شود، در این شرایط کل سالن به هم می‌ریخت.

* ‌در آن ایام ما از طرف داعش و منافقین هم تهدید می‌شدیم و حتی چند مورد دستگیری هم داشتیم. شما ببینید همکاران من در وزارت کشور چه‌ کشیدند و در چه شرایطی قرار داشتند. الحمدلله مردم در تجمعات حاضر شدند، صحبت کردند، صحبت‌ها را شنیدند و با آرامش این ایام را پشت سر گذاشتیم که این آرامش ناشی از لطف خدا، شعور مردم و تسلط نیروهای حافظ امنیت ماست.

* ‌در حوزه وزارت کشور رئیس‌جمهور گفت که موضوع توسعه برای من اهمیت دارد و رحمانی‌فضلی را برای نگاه توسعه‌محوری که دارد، انتخاب کردم؛ به‌هر‌حال رئیس‌جمهور با رأیی که به دست آورده است، باید به مردم پاسخ‌گو باشد. تشخیص رئیس‌جمهور هم این بود که بنده را مجددا انتخاب کند.

* ‌ شخصا هم به ایشان- رئیس‌جمهور- گفتم هر جای دولت بگویید با شما همکاری می‌کنم و خوشحال می‌شوم که در وزارت کشور نباشم؛ اما نظر رئیس‌جمهور، ادامه حضور بنده در وزارت کشور بود.

* ‌رئیس‌جمهور به من توصیه کردند که آزادی‌های اجتماعی، تشکیل اجتماعات، وحدت و انسجام اجتماعی تقویت شده و موضوع توسعه پیگیری شود. ‌رئیس‌جمهور، وزیری را که انتخاب می‌کند، قول حمایت از او را هم می‌دهد.

* ‌انتقادات هم از جانب گروه‌های سیاسی بود... . اول گفتند گرایش سیاسی رحمانی‌فضلی با ما متفاوت است که به آنها حق می‌دهم. مورد دیگر ابهام درباره من موضوع انتخابات بود. در این زمینه گفتند چرا پس از ساعت ۲۴ روز جمعه رأی‌گیری نکردید که پاسخ آن ساده بود؛ چون اخذ رأی پس از آن ساعت غیرقانونی بود. گفتند چرا این کار قبلا انجام شده است؟ گفتم چون قبلا با شورای نگهبان به توافق می‌رسیدیم... . به‌هر‌حال شورای نگهبان ناظر است.

‌* گفتند که تعرفه به حوزه‌ها نرسیده است. ما فهرست تعرفه‌ها را نشان دادیم که برای همه حوزه‌ها صددرصد جمعیت واجد شرایط و بعضی حوزه‌ها حتی ۱۱۰ درصد تعرفه فرستاده بودیم و گفتیم هرجا تعرفه کم بوده است، فهرست آن را به ما بدهید.

*‌ گفتند استانداران و فرمانداران شما همسو با دولت نیستند. پاسخ من این بود که استانداران را وزیر کشور انتخاب نمی‌کند؛ بلکه هیئت دولت انتخاب می‌کند. این سؤال را باید از دولت بپرسید و چرا به من می‌گویید؟

‌* حمله به سفارت عربستان ربطی به فرهادی نداشت. مسئله سفارت خیلی تأسف‌آور بود و  از رهبری و رئیس‌جمهور گرفته تا مردم همه ناراحت شدند؛ زیرا کار ناعاقلانه و بدی بود.

‌* در زمان رأی اعتماد از مدیریت آقای لاریجانی استفاده کردیم... . نظر لاریجانی هم این بود که گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت کشور رأی بیاورد؛ بالاخره ایشان بنده را قبول دارد؛ همان‌طور که رئیس‌جمهور من را قبول دارد.

* ‌درباره رفع حصر اخباری که در جامعه مطرح بود و انتقال برخی نگرانی‌ها و دستور رسیدگی بیشتر در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد. البته از من فقط کلیات را بخواهید و شاید آقای نوبخت اجازه دارد که در‌این‌باره صحبت کند. معمولا مسائل شورای‌عالی امنیت ملی در جایی مطرح نمی‌شود.

* ‌ موضوع خانم خالقی عقب‌نشینی وزارت کشور نبود. ما نظر خود را شفاف به شورای نگهبان اعلام کرده و با آنها وارد مذاکره شدیم؛ ولی آنها بر نظر خود باقی ماندند. به ما انتقاد می‌کنند که چرا اعتبارنامه را امضا نکردید، اصلا اعتبارنامه‌ای وجود نداشت.

* ‌ درباره کنسرت‌ها هم هیچ کنسرت مجوزداری را نگذاشتیم اجرا نشود؛ اما در مواردی با مانع قانونی مواجه شدیم. درباره کنسرت اخیر در مشهد، قوه قضائیه حکم داد و ضابط اجرائی را فرستاد و اجازه برگزاری کنسرت را نداد. دیگر ما نمی‌توانستیم با قوه قضائیه مقابله کنیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024