جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.09.2017, 20:23

«حزب‌الله وجود ندارد!»

سلمان کدیور، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور و مدیر کانال «خامنیسم»، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

علت شکست جریان حزب اللهی در عرصه سیاسی، چیست؟ چرا مردم به جریان های مدعی انقلاب اقبال نشان نداده‌اند و نخواهند داد؟

پاسخ ساده است. چون آنها ما را دوست ندارند. مردم سال به سال از حزب اللهی ها فاصله می گیرند و همین اندک محبت هم از صدقه سر شهدای مدافع حرم است. به راستی چرا جریان به اصطلاح حزب اللهی در حال از دادن جایگاه خود در میان مردم هستند؟

علت این است که این جریان هرچه می‌گذرد از مطالبات اساسی مردم دور و به سمت امیال حاکمیت متمایل تر می شود و این  عدم استقلال آنان از حاکمیت، سبب ورود و بهره مندی آنان از عایداتی می گردد که آنها را به درجه وابستگی می رساند. وابستگی که سبب نادیده گرفتن حق و عدالت می شود؛ تا از چشم مردم به تدریج بیفتند.

چند مدت پیش در جمعی گفتم که اگر حقیقت را بخواهیم، جریانی به نام حزب الله اصلا وجود ندارد در کشور ما. دوستان برآشفتند.

اگر “حزب الله” را مفهومی قرانی نه ساختگی بدانیم، خداوند آنها را اینگونه معرفی می کند:

:low_brightness: لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوح مِنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنّات تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها رَضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِكَ حِزْبُ اللّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ (سوره مجادله -22)
(ترجمه) قومى را نيابى كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند و (درعين حال) كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‌اند ـ هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيره آنان باشند ـ دوست بدارند. در دل اينها است كه (خدا) ايمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تأييد كرده است، و آنان را به بهشت‌هايى كه از زير (درختان) آن جوى‌هايى روان است در مى‌آورد؛ هميشه در آن جا ماندگارند؛ خدا از ايشان خشنود و آنها از او خشنودند؛ اينانند حزب اللّه، آرى، حزب خدا است كه رستگارانند.

آیه شریف؛ مهمترین صفت حزب الله را عدم وابستگی به هیچ فرد یا حزب و دار و داسته ای می داند. آنان تنها و تنها خود را به خداوند متصل کرده و خود را تنها در قبال او پاسخگو می دانند. کسانی که در برابر انحراف هیچ کس حتی اگر پدر و برادرشان باشد و یا از حزب و عشیره شان باشد سکوت نمی کنند.

یعنی در آنها نفاق و استاندارد دوگانه ای نیست. اگر خدا و رسول او را دوست داشته باشند، حتما اهل مبارزه و مجاهده با ظلم و ستم و انحراف هستند.

این نیست که ادعای ولایتمداری شان گوش فلک را کر کرده باشد، اما در برابر اشرافیت و فساد حاکمان دم نزنند و گاه در مقام توجیه آن برآیند.

متاسفانه تفکر غالب بر این امر استوار است که حزب اللهی، آدم حکومت است،  کسی است که تحت هر شرایطی مدافع نظام است و هیچگاه با سیاست های کلان آن مخالفت نمی ورزد، نقد نمی کند و ایراد نمی گیرد؛ حتی اگر حاکمیت در موضوعی راه خطا برود.

در این نگاه، نقد اگر غیر سیاسی و غیرجناحی باشد و کلیت یک پدیده یا رفتار را در نظام را مورد هدف قرار دهد، یک نقد براندازانه، منفی و در پازل دشمن تعریف و تعبیر می گردد و منتقد با عنوانی چون اپوزیسیون، منحرف، ضدولایت و ... خطاب می گردد. اما اگر یک جناح سیاسی رقیب را هدف بگیرد، انقلابی و بصیرانه تلقی می شود.

اگر یک پدیده منفی را جریان سیاسی مخالفش انجام دهد، با سر و صدای زیاد آن را افشا می کنند؛ اما وقتی به خود و یا جریان منتسب به خودشان ایرادی وارد باشد، سکوت پیشه می نمایند.

اگر به یک مداح که شعری متناسب با سلیقه سیاسی اش خوانده، کسی تعریضی بزند، کمپین راه می اندازند؛ اما اگر از آنان پیرامون وضعیت فساد در کشور بپرسیم یا بخواهیم موضع مشخصی در قبال امثال مساله کهریزک بگیرند، یا از مطالبات کارگری و برخوردهای نادرست امنیتی با اعتراضات مشروع سخن بگویند، یا از نمایندگان رهبری پیرامون رفتارهایشان سوالی بپرسند، از وجود فساد افسارگسیخته حرفی بزنند، شما را به خروج از اسلام و انقلاب و در بهترین حالت به سیاه نمایی  متهم می سازند.

به نظر می آید با تثبیت این روند، ما باید در مفهوم و تبارشناسی واژه «حزب الله» که برگرفته از قرآن است، تجدیدنظر کنیم؛ چراکه اصولا چنین پدیده ای در حد یک جریان، وجود خارجی ندارد.

ما یک حزب وابسته سیاسی هستیم؛ درحالیکه حزب الله، حزب حق است که تمام هویتش را از الله می گیرد نه حزبی که حیاتش وابسته به حاکمیت و یک جناح سیاسی است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024