جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 12.09.2017, 8:26

کارگران دشت سیستان هنوز درگیر معاش هستند

وضعیت نابسامان کارگران پروژه آبرسانی دشت ۴۶ هزار هکتاری سیستان هر روز بحرانی‌تر می‌شود به حدی که اکنون برخی از این کارگران بیش از شش ماه است هیچ دریافتی نداشته‌اند و تعدادی از آنها هم به دلیل متوقف شدن کار برخی از پیمانکاران؛ بیکار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروژه آبرسانی دشت ۴۶ هزار هکتاری سیستان در حالی همچنان در دست اجراست که وضعیت مطالبات مزدی کارگران شاغل در این پروژه همچنان نامعلوم است. برخی از این کارگران هنوز دستمزدهای ماه‌های انتهایی سال گذشته خود را دریافت نکرده‌اند و تعدادی هم تقریبا شش ماهی می‌شود که حتی یک ریال به حسابشان واریز نشده است.

معیشت ۲۲۰۰ کارگر طرح آب‌رسانی دشت سیستان این روزها به چالشی جدید برای کنشگران صنفی استان سیستان و بلوچستان تبدیل شده زیرا به دلیل گستردگی این طرح و تعدد پیمانکاران از وضعیت بسیاری از کارگران اطلاع دقیقی در دست نیست ولی آنچه مشخص است این تعداد کارگر وضعیت مناسبی در محل کار خود ندارند.

وزارت جهاد و کشاورزی کارفرمای اصلی این پروژه محسوب می‌شود و آن طور که پیمانکاران پروژه مدعی‌هستند بدحسابی‌ کارفرمای اصلی دلیلی اصلی پرداخت نشدن مطالبات کارگران پروژه آبرسانی دشت سیستان محسوب می‌شود. از قرار معلوم تحولات مربوط به جابجایی اعضای کابینه‌هم در طولانی‌تر شدن این وقفه موثر واقع شده است.

این عدم پرداخت دستمزدها با هر بهانه‌ای که باشد تنها به خانواده کارگرانی آسیب می‌زند که ماه‌ها است هیچ پولی به حسابشان واریز نشده است مگر مبلغی که از طریق یارانه‌های دولتی واریز می‌شود.

توانایی خرید نان و ماست هم نداریم/صبر خانواده‌ام به سر آمده است

«اسماعیل» یکی از کارگران دشت سیستان است. او که سابق براین به دلیل داشتن استطاعت مالی در مناسک حج شرکت کرده بود اکنون بیش از ۶ ماه دستمزد خود را دریافت نکرده‌است و به گفته خودش امسال برای خرید گوسفند عید قربان مجبور شد از اهالی محل پول قرض کند.

او به خبرنگار ما می‌گوید: از اسفند سال گذشته تاکنون هیچ پولی دریافت نکرده‌ام و برای پایبند بودن به اعتقاداتم از اهالی محل پول قرض کردم تا بتوانم برای عید قربان یک گوسفند بخرم.

این کارگر پروژه آبرسانی دشت سیستان می‌گوید: خانواده‌ام به نداری من عادت کرده‌اند، ولی وقتی از بقال محل نان و ماست قسطی می‌خواهیم با پشت چشم می‌گوید “این دولت نمی‌خواهد پول شما را بدهد”.

اسماعیل در مورد حال و هوای این روزهای فرزندان خود و مشکلاتش برای تامین هزینه مدرسه آنها می‌گوید: ۲ فرزند از ۳ فرزندم؛ دانش‌آموز هستند و چند روز دیگر باید برای خرید لوازم مدرسه آنها را به بازار ببرم دیگر کسی نمانده که بروم از او پول دستی بگیرم نمی‌خواهم روضه بخوانم ولی شرایط زندگی ماه ماه‌هاست که اینطور پیش می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم که چگونه باید برای آنها کیف، روپوش،کتانی، لوازم تحریر و ... بخرم. وقتی سرکار آمدم همسرم خوشحال بود ولی حالا دیگر صبر اهالی خانه هم به سر آمده. هرچه اعتراض کنیم صدای ما به گوش هیچکس هم نمی‌رسد.

برخی کارگران هفت ماه است که یک ریال هم دریافت نکرده‌اند

«حسینعلی اکبری» دبیر شورای اسلامی کار استان سیستان و بلوچستان در مورد وضعیت نامناسب کارگران پروژه آبرسانی دشت  ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان و مطالبات معوقه آنها به خبرنگار ایلنا می‌گوید: «برخی کارگران این پروژه از اسفند سال گذشته مبلغی بابت دستمزد دریافت نکرده‌اند اما برخی به صورت نصف و نیمه دریافت‌هایی داشته‌اند».

او ادامه می‌دهد: همه مسئولان و کارگران کشور به سمت هدفی حرکت می‌کنند که کشور را به سمت تغییرات مثبت هدایت دهند ولی در مورد وضعیت معیشتی کارگران دشت سیستان تغییرات رو به افول است.

این مقام صنفی کارگری در استان سیستان و بلوچستان در تشریح وضعیت نامناسب کارگران شرکت‌‌های پیمانکاری پروژه ۴۶ هزارهکتاری دشت سیستان اضافه می‌کند: یکی از پیمانکاران که در منطقه لوتک مشغول کار است بابت مطالبات ۶۰ کارگر بدهکار است و پیمانکار دیگری در روستای ابراهیم آباد با ۷۰ کارگر در منطقه هامون۲ فعالیت می‌کند که از اردیبهشت ماه سال جاری هیچ مبلغی به حساب کارگران خود واریز نکرده‌است.

اکبری در مورد سایر پیمانکاران این پروژه، ادامه می‌دهد: پیمانکار سوم که در منطقه هامون با ۴۵ کارگر مشغول به کار است و هنوز دستمزد ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته و همچنین دستمزد فروردین ماه را به حساب کارگرانش  واریز نکرده‌ است که در نتیجه از ابتدای شهریور فعالیت در این منطقه نیمه متوقف است.

این مقام صنفی کارگران دشت سیستان اضافه می‌کند: پیمانکار چهارم و پنجم نیز از ابتدای شهریور ماه در ادمه همکاری با ۸۰ کارگری که در استخدام دارند به مشکل برخورد کرده‌اند و از قرار معلوم تنها نیمی از دستمزد فروردین و اردیبهشت ماه کارگران این قطعه پرداخت شده است.

او ادامه می‌دهد: همچنین پیمانکار ششم که در منطقه هیرمند۱ فعالیت می‌کند از اسفند ماه سال گذشته هیچ دستمزدی به ۵۰ کارگری که در اختیار دارد، پرداخت نکرده‌ است.

وی اضافه می‌کند: “پیمانکار هفتم ” که با ۶۰ کارگر در منطقه هیرمند۲ فعالیت می‌کند از خرداد ماه تاکنون هیچ واریزی به حساب کارگران خود نداشته است.

دبیر شورای کار استان سیستان و بلوچستان در عین حال به ۲ شرکت پیمانکاری دیگر اشاره می‌کند که در پرداخت مطالبات یکثد کارگری که در استخدام خود دارند، بدحسابی  نیستند.

از قرار معلوم از میان این دو پیمانکار یکی در زمینه تولید لوله‌های آبرسانی فعالیت دارد و پیمانکار بعدی در منطقه گل آباد فعالیت دارد.

اکبری در پایان می‌گوید: به دلیل گستردگی این پروژه اطلاعات دیگر شرکت‌ها تا این لحظه به دست ما نرسیده است که در آینده نزدیک اطلاعات دیگر کارگران را در اختیار ایلنا قرار می‌دهیم.

با همه ظرفیت‌های قانونی به مقابله با مشکلات کارگران دشت سیستان رفته‌ایم

«مجتبی زاده‌میر» معاون مدیرکل و رییس اداره کار تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان زابل که بررسی وضعیت کارگران بخش عمده این پروژه را برعهده دارد، در مورد رخدادهای گزارش شده از شرکت‌های پیمانکاری پروژه آب‌رسانی ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: شرکت‌های پیمانکاری که در این پروژه فعالیت می‌کنند در پاسخ به بازرسان اداره کار که در محل فعالیت‌شان حاضر می‌شوند، گفته‌اند که این معوقه‌ها به دلیل عدم پرداخت بودجه از سوی کارفرما (وزارت جهاد و کشاورزی) و نرسیدن ابلاغ‌های جدید مسئولان پس از انتخابات ریاست جمهوری است.

او ادامه می‌دهد: با توجه به گفته پیمانکاران تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد به کارفرماها فشار می‌آوریم تا حقوق‌های معوقه کارگرانشان را بپردازند.

وی در مورد مشکلات این طرح اضافه می‌کند: بخش بزرگی از مشکلات به کارفرمای طرح یعنی وزارت جهاد کشاورزی بازمی‌گردد که در پرداخت‌ها به پیمانکاران دچار مشکل شده است. همچنین تعدد شرکت‌های پیمانکاری کوچک در این پروژه گسترده، دیگر چالشی است که با آن روبه‌رو هستیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نظارت‌ها بر وضعیت کارگران شاغل در این حوزه افزایش یافته، خاطرنشان می‌کند: ما به کارگران شماره تلفن مستقیم داده‌ایم تا مشکلات خودشان را به صورت مستقیم به ما اطلاع دهند. مشکلاتی وجود دارد که ما با تمام ظرفیت‌های قانونی خود به مقابله با آنها رفته‌ایم و به صورت مرتب برای بهبود وضعیت کارگران تذکراتی به کارفرماها می‌دهیم تا دستمزدهای کارگران را هرچه سریعتر پرداخت کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024