شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.09.2017, 20:42

«هشدار چهار سال قبل از بحران»

ابراهیم یزدی، دبیرکل سابق نهضت آزادی ایران، در سال ۲۰۱۳ در نامه‌ای به رهبر میانمار نوشت:

سر کار خانم آنگ سن سو چی،
دبيرکل اتحاديه ملی‌ برای دموکراسی‌

مبارزه تمکين ناپذير شما برای آزادی و دموکراسی در کشورتان، الگوی الهام بخشی برای همه دوستداران و مبارزين راه آزادی در سرتاسر دنيا گشته است.

برانگيزه تر از آن، مشاهده دلگرم کننده به ثمر نشستن اصلاحات سياسی در کشور شما، برمه، است. ما با شما در ارزش هايی‌ نظير احترام به حقوق انسانی برای‌ همه مردم با نژاد‌ها و مذاهب مختلف، که در طول مبارزه به آنها تعهد سپرده و از آنان پشتيبانی نموده‌ ايد، شريک هستيم.

همانطور که ما در ايران تجربه کرده‌ ايم، در مرحله گذار به دموکراسی‌، رهبران اصلاحات در برابر آزمون بزرگی‌ قرار می گيرند.

آنها ممکن است با تمرکز بر يکی‌ از ارزش های بسيار مطلوب دموکراسی‌، يعنی انتخابات آزاد، ارزش های ديگری نظير رعايت حقوق و شرافت انسانی‌ اقليت های مذهبی‌ را کمتر مورد توجه قرار دهند. دراينصورت، دموکراسی‌ نوپای پديد آمده، با خطر واژگونی و انحلال روبرو گرديده و زمينه بازگشت نظام ديکتاتوری فراهم می گردد.

شما به گونه تحسين برانگيزی مردم برمه را مردمی با نژاد‌ها و علایق گوناگون توصيف نموده‌ و آنهارا خواهران و برادران يک فاميل دانسته‌ايد.

من از شما درخواست می کنم به افزايش خشونت در مقابل اقليت مسلمان کشور خود، که عضوی از خانواده بزرگ برمه می باشند، توجه بيشتری مبذول نمایید. اين خشونت و تحريک توسط کسانی‌ صورت می‌گيرد که ادعا می کنند از طرف شما سخن گفته و اکثريت را نمايندگی می نمايند.

من اطمينان دارم که شما از اين خشونت آگاه هستيد. برای ما که در کشورهايی با اکثريت مسلمان زندگی‌ می‌کنيم، پرده ضخيمی از نگرانی، براميدمان برای آزادی و دموکراسی‌ در برمه، خيمه زده است.

شما شجاعت آن را داشته ايد که درستی‌ و حقيقت را در مقابل مردان قدرت کشورتان فرياد زنيد. آيا همان شجاعت را خواهيد داشت که در مقابل اين نيروی جديد که به نام اکثريت، تعصب و خشونت را بر اقليت مسلمان کشورتان اعمال می کند، ايستادگی نموده‌ و از حقوق انسانی‌ آنها دفاع کنيد؟

اين نيرو که توسط سياستمداران بی‌پروا و بی‌توجه به حقوق انسانی‌ مردم شکل گرفته است، بدون شک به دموکراسی‌ نوپای برمه صدمه خواهد زد.

من از شما درخواست می کنم در مقابل اين نيروی خشونت آفرين ايستادگی کنيد. مقاومت شما در مقابل اين گروه و دفاع از حقوق اقليت ها، نه تنها جان بی شماری از مسلمانان، بودايی‌ها و ديگر اقليت‌ها را از مرگ نجات می‌دهد، بلکه آرزوی برپايی‌ يک دموکراسی‌ پا بر جا را نيز در برمه تحقق می بخشد.

با احترام
دکتر ابراهيم يزدی
دبيرکل نهضت آزادی ايران
وزير خارجه و معاون اسبق نخست وزير جمهوری اسلامی ايران
۷ آوريل، ۲۰۱۳

منبع: کانال تگرام راهبرد




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024