پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 19.08.2017, 16:23

اعطای جایزه «میرزاخانی» به برترین‌های علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۲۰۸ نفر از محققان ایرانی در میان دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند که تعدادی از آنها از میان زنان بودند، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در دهه ۷۰ اعضای هیات علمی خانم‌ها در مرتبه مربی بودند و در سال ۹۰ اعضای هیات علمی زنان به مرتبه استادی ارتقاء یافتند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی عصر شنبه، ۲۸ مرداد ماه در مراسم اولین دوره جایزه زنان در علم ضمن تبریک برگزاری اولین دوره این جشنواره افزود: این اقدام توسط دفتر مشاوره امور زنان وزارت علوم و با همکاری ارگان‌های علمی و فناوری برگزار شده است و بنا است این مراسم هر ساله برگزار شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را انتخاب زنان محقق عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد می‌شود که این جایزه در یک روز ثابت به صورت سالانه برگزار شود که پیشنهاد می‌شود در روزی که یونسکو به نام «روز زن» نامگذاری کرده است، برای معرفی زنان برگزیده در عرصه‌های علم و فناوری انتخاب شود.

وزیر علوم با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره در سال‌های آتی همه حوزه‌های علمی را شامل شود، اظهار کرد: این جایزه به منظور معرفی همه زنان محققی است که در پیشبرد علم نقش ارزنده‌ای داشته‌اند و کسب علم و ترویج آن را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و در گسترش مرزهای علم و دانش سرآمد بوده‌اند، برگزار می‌شود.

فرهادی با اشاره به بازدید از مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان، خاطرنشان کرد: بسیاری از مدیرعاملان این شرکت‌ها از میان زنان دانشمند بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این جایزه باید همه عرصه‌های علمی و فناوری به ویژه در حوزه‌های علوم انسانی تسری یابد، یادآور شد: بخشی از این جشنواره به نام پروفسور مریم میرزاخانی برگزار می‌شود. وی در سال ۲۰۰۵ یکی از ۱۰ ذهن برتر جهان معرفی شد و به عنوان استاد دانشگاه استنفورد مشغول به فعالیت بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه حضور زنان در هیات علمی دانشگاه‌ها به سوی تعالی در حرکت است، ادامه داد: بر اساس آمارها حدود ۲۵ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند که این میزان بالغ بر ۲۰ هزار نفر می‌شود.

وی به اجرای تحقیقاتی از سوی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه فعالیت زنان در عرصه‌های علمی در سه دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ در دانشگاه علامه طباطبائی نشان می‌دهد که حضور زنان در هیات‌های علمی دانشگاه‌ها بسیار چشمگیر بوده، به گونه‌ای که در دهه ۷۰ هیات علمی خانم‌ها در حد مربی بوده‌اند که در سال ۹۰ اعضای هیات علمی زنان به مرتبه استادی ارتقاء یافتند و همچنین در زمره چهره‌های علمی برجسته در سطح جهان قرار گرفتند.

فرهادی اضافه کرد: زنان در گذشته در بسیاری از رشته‌های تخصصی وارد نمی‌شدند، ولی امروزه شاهد حضور آنها در رشته‌های فنی و مهندسی هستیم.

وزیر علوم همچنین به پذیرش دانشجویان در آزمون سراسری اشاره کرد و افزود: امروزه شاهد هستیم که پذیرش زنان و مردان نسبت ۶۰ تا ۷۰ درصد را دارد و به طور کلی می‌توان گفت نتایج تحقیق حاکی از اشتیاق روزافزون زنان و دختران ایرانی به آموزش، تعلیم و تعلم است و این یعنی فرصت طلایی برای توسعه پایدار کشور.

فرهادی همچنین خاطرنشان کرد: برای رشد و تعالی زنان کشور به‌ویژه در حوزه‌های علمی و پژوهشی باید چند نکته را مد نظر قرار داد. این مساله که زنان در هر مسئولیت علمی و اجتماعی که باشند وظایف مادری و همسری را با سایر مسئولیت‌شان به طور توامان انجام می‌دهند. این توانایی اگرچه باعث افتخار است، اما خواه ناخواه از نظر روحی و جسمی آنها را خسته می‌کند و می‌تواند کارایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی همچنین به حضور زنان محقق ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۲۰۸ ایرانی جزء دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند که تعدادی از آنها از میان زنان هستند و این امر در خور توجه و تقدیر است.

فرهادی اعطای این جایزه را آغازی برای شناسایی زنان محقق دانست و یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بنا است در سال تحصیلی جاری برنامه تجلیل از محققان را داشته باشیم، ضمن آنکه جایزه ملی یا بین‌المللی را به نام مرحوم «پروفسور میرزاخانی» در عرصه‌های علم و فناوری را پایه‌گذاری کنیم.


پیشنهاد ابتکار برای اعطای جایزه جهانی میرزاخانی برای زنان و مردان محقق

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر این که اشتغال فارغ‌التحصیلان زن از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است که باید با برنامه‌ریزی رفع شود، پیشنهاد اعطای جایزه‌ای به نام میرزاخانی را ارائه داد که به زنان و مردان تراز اول جهانی اعطا شود.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم اولین جایزه زنان علم با تاکید بر این که دانایی محور قدرت کشورها محسوب می‌شود، افزود: کشورهایی که دانایی را به کار بستند و توانستند در عرصه‌های مختلف حضور یابند، گام‌های موثری در بهبود کیفیت شهروندی برداشته‌اند.

وی با تاکید بر این که جایزه زنان علم در این جهت حرکت می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر دختران جوانی در عرصه علم وارد شده‌اند و امیدهای والایی دارند و این جایزه می‌تواند در تحقق این امیدها موثر باشد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با ابراز خرسندی از اینکه دولت روحانی برای حضور خانم‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی و مدیریتی سیاست‌گذاری‌های مشخصی دارد، خاطرنشان کرد: بر این اساس ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی در برنامه ششم برای زنان پیش‌بینی شده است و انتظار داریم که با این اقدام عقب‌ماندگی‌هایی در وزارت علوم و بهداشت وجود دارد، رفع شود.

ابتکار با بیان این که ۲۷ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از زنان تشکیل شده است، در عین حال تاکید کرد: ولی در عرصه‌های تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مدیریت دانشگاه‌ها زنان هیچ نقشی ندارند و باید تناسب منطقی میان اشتغال زنان در سمت هیات علمی و ریاست دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها ایجاد شود.

وی با بیان این که تاکنون خانم‌ها نتوانسته‌اند در سمت ریاست دانشگاه‌ها و یا معاونت دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند، ابراز امیدواری کرد که هدف‌گذاری دولت در این زمینه موجب حضور بیشتر زنان براساس شایستگی‌ها و توانمندی‌های آنها باشد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی مدیریتی زنان اضافه کرد: امروزه زنان در حوزه‌های علمی به ویژه علوم پایه که در گذشته کمتر حضور می‌یافتند و نگاه‌های منفی بر آنها کم بود توانستند پیشرفت‌های زیادی داشته باشند که نمونه بارز آن پورفسور میرزاخانی است که در تراز اول جهانی قرار دارد.

ابتکار با اشاره به اهمیت علوم کاربردی در راستای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از مسائل مهم است که این مساله برای فارغ‌التحصیلان دختر پیچیده می‌شود که رفع این معضل نیاز به برنامه‌ریزی برای زنان فارغ‌التحصیل دارد.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌آفرینی، افزود: نام‌گذاری بخش جوان جایزه زنان علم به نام پرفسور میرزاخانی یک انتخاب شایسته است و پیشنهاد می‌کنم که جایزه علمی و بین‌المللی به نام وی داشته باشیم که این جایزه به زنان و مردان تراز اول جهانی اعطا شود.


تقدیر از ۱۶ پژوهشگر زن در حضور وزیر علوم

به گزارش ایسنا، اولین دوره جایزه زنان در علم از سوی وزارت علوم عصر امروز، ۲۸ مردادماه با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش‌وفناوری وزیر علوم و دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش برگزار شد.

در این مراسم، ۱۶ زن محقق در گروه‌های علوم پایه – پزشکی، فنی – مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و هنر تقدیر شدند.

اسامی برگزیدگان به این شرح است:

گروه علوم پایه – پزشکی
* دکتر اعظم ایرجی‌زاده از دانشگاه ساسکس در مقطع فوق دکتری/فیزیک سطح
* افسانه صفوی از دانشگاه لیدز – انگلستان /فوق دکتری رشته شیمی تجزیه
* دکتر سیده زهرا بطحایی از دانشگاه تهران/ مقطع دکتری تخصصی رشته بیوشیمی
* هاجر ابراهیم نجف آبادی از پژوهشگاه دانش‌های بنیادی/ مقطع دکتری رشته فیزیک ذرات
* لیلا آزادبخت از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی/مقطع دکتری رشته علوم تغذیه
* طوبی غضنفری از دانشگاه تربیت مدرس /مقطع دکتری رشته ایمونولوژی

برگزیدگان گروه فنی و مهندسی
* ماهرخ شایسته از دانشگاه صنعتی امیرکبیر/ مقطع دکتری مهندسی برق
* زهرا رنجبر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر/ مقطع دکتری مهندسی پلیمر
* رویا دستجردی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر/ مقطع دکتری تخصصی مهندسی شیمی نساجی

برگزیدگان گروه کشاورزی
* زیبا جم زاد از دانشگاه لندن/ مقطع دکتری گیاه شناسی
* زهرا امام جمعه از دانشگاه بلز پاسکال فرانسه/ مقطع دکتری مهندسی فرآیندهای غذایی
* فاطمه سفیدکن
* محبت محبی از دانشگاه فردوسی مشهد/ مقطع دکتری تخصصی دانشگاه فردوسی مشهد

برگزیدگان گروه علوم انسانی
* شمس‌السادات زاهدی از دانشگاه کلر مانت/دکتری مدیریت
* منیژه قهرودی تالی از دانشگاه تهران/مقطع دکتری ژئومورفولوژی

برگزیدگان هنر
* مهناز شایسته فر از دانشگاه تربیت مدرس/ مقطع دکتری رشته هنر اسلامی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024