جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 13.08.2017, 18:52

تفهیم اتهام زیباکلام برای مستقل ندانستن قوه قضاییه

صادق زیباکلام، نویسنده، تحلیلگرسیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت روز شنبه، ۲۱ مرداد ماه پس از حضور در داسرای رسانه در شعبه دوم بازپرسی دادسرای رسانه به اتهام تبلیغ علیه قوه قضائیه و تشویش اذهان عمومی علیه این قوه تفهیم اتهام و پس از آن با قرار کفالت آزاد شده است اما این اتهامات را قبول ندارد.

صادق زیباکلام روز پنج شنبه، ۱۹ مرداد ماه با انتشار برگه احضاریه در صفحه فیسبوک خود از احضارش به دادسرای رسانه خبر داد. او روز شنبه پس از حضور در این دادسرا به کمپین گفت که به دلیل اظهارنظرش در یک مصاحبه درباره بازداشت حسین فریدون، برادر رئیس جمهور ایران، برای او پرونده تشکیل شده است.

حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۶ بازداشت و دو روز بعد، سه شنبه ۲۶ تیرماه با قرار وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی آزاد شد. غلامحسین محسنی اژه ای اعلام کرده بود که او به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه به زندان منتقل شده بود. آقای فریدون از سوی قوه قضائیه و مخالفان حسن روحانی متهم به فساد مالی شده است.

صادق زیباکلام، تحلیل گر سیاسی و استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با کمپین توضیح داد: «بعد از انتخابات ریاست جمهوری زمانی آقای حسین فریدون بازداشت شد بنده با رادیوی دویچه‌وله مصاحبه‌ای کردم و گفتم اگر برادر رئیس جمهور فرانسه یا صدرعظم آلمان یا نخست وزیر هند یا ژاپن بازداشت شده بودند ما می توانستیم قطعی قضاوت کنیم و بگوییم که حتما مرتکب خلاف مالی یا غیر شده‌اند. اما متاسفانه درعملکرد قوه قضائیه ایران آنقدر شائبه سیاسی و سیاست زدگی و تداخل امور سیاسی بوده که به زحمت می‌توانیم بگوییم یا خیلی قرص و محکم نمی‌توانیم بگوییم که آیا واقعا جرمی و خلافی صورت گرفته یا نه. چون متاسفانه مواردی بوده که نشان می‌داد قوه قضائیه بیش از آنچه که از خودش استقلال عملی داشته باشد تابع اراده حکومت بوده است. دادستان انقلاب این مصاحبه را مصداق توهین به قوه قضائیه و تشویش اذهان عمومی گرفت بر این مبنا که بنده خواسته‌ام ذهن اذهان عمومی را نسبت به قوه قضائیه مشوش کنم و علیه قوه قضائیه مطالبی را بگویم که این مطالب خلاف بوده است.»

آقای زیباکلام به کمپین گفت: «روز پنج شنبه احضاریه آمد و امروز (شنبه ۲۱ مردادماه)‌ من به دادسرای رسانه و مطبوعات مراجعه کردم برای مرحله بازپرسی. شعبه دوم بازپرسی دادسرای رسانه، آقای بیژن قاسم زاده بازپرس بنده بود که برخورد او بسیار محترمانه بود و بیشتر در کسوت یک استاد دانشگاه با من برخورد می کرد تا متهم. اما مجبور بود کار خود را انجام دهد و بعد از دو سه ساعت بازپرسی قرار صادر کرد و تفهیم اتهام شدم. اتهام من تبلیغ علیه قوه قضائیه و گفتن مطالب کذب علیه قوه قضائیه به قصد مشوش نمودن اذهان عمومی علیه این قوه است.»

این استاد دانشگاه تهران با قرار کفالت آزاد است به کمپین گفت:  «بهرحال مراعات مرا کردند به دلیل اینکه استاد دانشگاه هستم و گفتند یک نفر را معرفی کنید کفالت شما را برعهده بگیرد و بنده هم معرفی کردم و فعلا آزاد هستم تا روزی که یکی از شعبات دادگاه انقلاب بنده را احضار کند و محاکمه شوم.»

آقای زیباکلام درباره احضار و اتهاماتی که متوجه او شده به کمپین گفت: «فرض بگیریم من گفته باشم که قوه قضائیه ما مستقل نیست. من نه توهینی کردم نه ناسزایی گفتم. خب قوه قضائیه می تواند پاسخ دهد و بگوید که خیر ما مستقل هستیم و این نظر اقای زیباکلام است که مستقل نیست. اما من خیلی بیراه نمی گویم برای اینکه از رئیس قوه قضائیه ایران در این چند سالی که رئیس قوه قضائیه است به جز اظهارنظرهای بسیار بولد سیاسی، کمتر دیدم و ندیدم که ایشان در خصوص مسائل قضایی اظهارنظر بکند. ایشان راجع به مساله هسته ای اظهارنظر می کند، راجع به مسایل عربستان اظهارنظر می کند، راجع به برجام اظهارنظر می کند، راجع به امریکا و فتنه اظهارنظر می کند. یعنی به جای اینکه در هیبت ریس قوه قضائیه ظاهر بشود آدم فکر میکند رئیس یک حزب سیاسی است یا سخنگوی دولت یا سخنگوی وزارت خارجه است. من تاکنون ندیده‌ام یکبار رئیس دستگاه قضایی فرانسه یا ژاپن، انگلیس یا آلمان، امریکا یا هند بیایند اظهارنظرهای سیاسی بکنند. و یکبار ندیده‌ام که رئیس قوه قضائیه ایران اظهارنظر سیاسی نکند و راجع به امور قضا و قانون صحبت کند. و هروقت هم این مساله بوده به منتقدین حمله کرده آنها را مزدور و وابسته دانسته توطئه دانسته است. وقتی این را می بینیم متوجه می شویم که من بیراه نگفته‌ام.

صادق زیباکلام در سال ۱۳۹۳ هم متهم به تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی و محکوم به ۱۸ ماه زندان شده بود. او به کمپین گفت: در حدود دو سال پیش اعلام جرم دیگری از سوی دادستانی علیه من شد. موضوع از این قرار بود که حمید رسایی در مجلس و حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان حملات بسیار زیادی به مذاکرات هسته‌ای می‌کردند که آن موقع بین آقای ظریف و آقای کری در جریان بود. بنده یک نامه سرگشاده‌ای به حمید رسایی نوشتم که این (برنامه) هسته‌ای که شما اینجور دفاع می کنید و می‌گویید خدای نکرده فعالیت های هست‌ ای ما متوقف نشود بگویید از نظر اقتصادی، چه فایده ای، چه سودی و چه دستاوردی برای کشور داشته؟ هزینه تولید برق متوسط چیزی در حدود ۸۰ تومان است و می‌شود بگویید که هزینه تولید برق بوشهر چقدر دارد تمام می‌شود؟ آیا مردم می‌دانند فعالیت‌های هسته‌ای ما چه هزینه‌ای دارد؟ آیا مردم می‌دانند ۵۰ هزار نفر در سازمان انرژی هسته‌ای استخدام هستند و این هزینه‌ها ما به ازای اقتصادی‌اش وقتی هزینه فایده می‌کنیم چیست؟»

آقای زیباکلام به کمپین گفت: «به جای اینکه حمید رسایی جواب بدهد حسین شریعتمداری جواب داد که شما اگر راست می‌گویید که نمی‌گویید و اگر به فکر مردم ایران بودی از مه آفرین امیرخسروی که متهم اول پرونده معروف اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است دفاع نمی‌کردی. بنده جواب دادم به اقای شریعتمداری که من از ایشان نه دفاع می‌کنم نه حمله به ایشان می‌کنم، آن موقع ایشان اعدام نشده بود محکوم به اعدام بود. سوالم اما این است که ایشان دقیقا چه جرمی مرتکب شده اند چون مفسد فی الارض خیلی معانی می تواند بدهد. یعنی ایشان چیکار کرده که مفسد فی الارض شده. چه لطمه و ضربه ای به اقتصاد کشور وارد کرده چون تا روزی که ایشان را گرفتند ۱۸ هزار نفر در کارخانجات و تاسیسات متعلق به ایشان کار می‌کردند و ایشان یک ریال هم از کشور پول خارج نکرده‌اند و پولشویی نداشتند. در آن نامه نوشتم که اگر از یک چیز مطمئن باشم واقعا از اینکه کارم درست بوده در دفاع از مه آفرید خسروی مطمئن هستم و فقط سوال کردم از قوه قضائیه که جرم ایشان چی بوده دقیقا که محکوم به اعدام شده است. اما دادستان علیه من اعلام جرم کرد باز همین تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی که چرا فعالیت های هسته‌ای کشور را زیر سوال بردی و از مفسدین اقتصادی دفاع کردی و کیفرخواستی بر همین اساس برای من صادر شد در دادگاه مجکوم به یک سال و نیم حبس شدم دادگاه انقلاب شعبه ۲۸ و اعتراض کردم رفت تجدیدنظر که یک سال و نیم حبس را تبدیل کردند به ۵ میلیون تومان جریمه و اینکه من متعهد بشوم به منافع ملی و مطلبی علیه منافع ملی نگویم.

آقای زیباکلام گفت که پرونده جدیدش هم همان مسیر پرونده سابق او را طی می کند. او گفت: «الان این پرونده دوم که امروز بازپرسی داشتم نمی‌دانم به کجا ختم شود ولی دقیقا از همان مسیر می‌رود. آن دفعه هم همین دادسرای مطبوعات و رسانه آمدم پرونده تشکیل و تفهیم اتهام شدم و یکی دو ماه بعد دادگاه انقلاب احضار و محاکمه کرد.»

آقای زیباکلام به کمپین گفت که اتهامات منتسب به خود را قبول ندارد. او گفت: «نظر خودم این است که من هیج قضاوت و داوری نکردم من فقط سوال کردم در پرونده قبلی من تنها گفته بودم که نفع هسته‌ای چییست؟ برای این مملکت در مقابل این همه هزینه ای که می شود و بازپرس به من می‌گفت شما می‌گویید که این همه متخصص هسته‌ای که داریم نمی‌فهمند و شما که رشته‌ات هسته‌ای نیست می‌فهمی؟ گفتم گیرم هم اینطور باشد چرا من باید محاکمه شوم؟ چرا باید احضار شوم و بروم زندان؟ امروز هم همین را به بازپرس گفتم که فرض بگیریم صادق زیباکلام گفته قوه قضائیه مستقل نیست چرا باید احضار و محاکمه شود؟ در فرانسه، در هند و ژاپن فرض بگیریم یک استاد دانشگاه، یک نویسنده و یا یک خبرنگار بگوید قوه قضائیه ما خوب عمل نمی‌کند و مستقل نیست، (آن وقت) باید محکوم‌اش بکنند؟ ببرند بازپرسی؟»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024