پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.08.2017, 21:31

انتقاد رییس فراکسیون زنان مجلس ایران از عدم انتخاب وزیر زن در کابینه روحانی

پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس ایران با انتقاد از حضور نداشتن زنان در کابینه دولت روحانی با وجود وعده‌های انتخاباتی وی تصریح کرد: در کمال بهت و ناباوری نیمی از جامعه ایران توسط ریاست جمهور نادیده انگاشته شده است.

وی افزود: ایران در میان کشورهای جهان از معدود کشورهایی هستند که زنانش در سطوح مدیریت کلان سیاسی حضور کم رنگی دارند. با وجودی که در سایر سطوح مشارکت سیاسی بسیار فعال بودند. اکنون بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و در فعالیت‌های مخلتف اقتصادی، سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی حضور دارند. اما هر وقت بحث وزارت زنان مطرح می‌شود، نداشتن رزومه بهانه می‌شود و این دور باطل همچنان وجود دارد.

این نماینده زن مجلس ایران ادامه داد: متاسفانه ایجاد فرصت‌های برابر و منع تبعیض جنسیتی از وعده‌های رییس‌جمهور بود که متاسفانه در اولین گام هیچ فرصتی به زنان داده نشد، نه اینکه فرصت برابر داده شود. رتبه ایران در شکاف جنسیتی که از شاخص‌های توسعه یافتگی است در پایین‌ترین رتبه‌ها از بین 144 کشور جهان قرار دارد. در سال 2016 رتبه ایران 139 بود. اگر برنامه توسعه برای کشور می‌نویسیم و اکنون ششمین برنامه را اجرایی می‌کنیم بدون حضور زنان توسعه محقق نخواهد شد.

گفتنی است روز گذشته، محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس ایران با انتقاد از عدم انتخاب وزیر زن در کابینه جدید دولت روحانی گفت “انتظار داشتیم در این کابینه شاهد حضور زنان باشیم”. زهرا شجاعی، رییس مرکز مشارکت زنان در دوره اصلاحات نیز به تازگی در انتقادی تند گفت که دولتمردان ما تنها مشارکت توده‌ای زنان را فقط برای آوردن پای صندوق‌های رای می‌خواهند.

اعظم طالقانی، فرزند آیت‌الله محمود طالقانی و نماینده دوره اول مجلس ایران امسال در جریان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در این کشور به صورت جدی ممانعت از حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری و رده های بالای سیاسی را به چالش کشید. او گفت «آمده‌ام تا تکلیف رجل سیاسی و امکان ریاست جمهوری زنان در ایران مشخص شود”.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024