پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 08.08.2017, 12:45

بیانیه تشکل دانشجویی دانشگاه شیراز درباره حصر

انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: به‌واسطه مسوولیت محول شده از سوی قانون اساسی، در صورت بروز هرگونه مشکل برای محصورین در بند، رییس‌جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وکلای مردم و حافظان قانون اساسی باید در پیشگاه ملت و قانون پاسخگو باشند.

متن این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است، در پی می‌آید:

در بیست و نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری همگان شاهد حماسه حضور ملت شریف ایران در پای صندوق‌های رأی بودیم که این مشارکت بالا و حضور پرشور بیانگر افزایش هر چه بیشتر اعتماد و پایبندی مردم به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است. نظام‌های سیاسی مردم‌سالار بر پایه اعتماد عمومی و اراده مردم استوار است و نفس انتخابات در راستای تحقق خواست و اراده‌ی ملت بر اصول و مسیر سیاست‌های حاکم می‌باشد. ازاین‌جهت انتخاباتی که گذشت فرصت مناسبی بود تا ملت بزرگ ایران در رابطه با سیاست‌های داخلی، خارجی، اقتصادی و... اعمال‌نظر کرده و راه پیش روی خود را انتخاب نمایند.

رأی قاطع ۲۴ میلیونی دکتر حسن روحانی بیانگر اعتماد اکثریت به ادامه راه دولت تدبیر و امید است. دولتی که در چهار سال زمامداری خود بر قوه مجریه، باوجود تمامی نقدهایی که بر عملکرد آن در بخشهایی وجود دارد و همچنین با درک موانع پیش روی آن، توفیقات قابل‌توجه ای در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی، اقتصادی و فرهنگی _ اجتماعی به دست آورد.

اما با توجه به گشایش‌های نسبی ذکرشده یکی از محوری‌ترین مطالبات مردم و وعده‌های انتخاباتی دولت اعتدال، آزادی زندانیان سیاسی و علی‌الخصوص رفع حصر مهندس میرحسین موسوی، دکتر زهرا رهنورد و شیخ مهدی کروبی است؛ که بیش از شش سال به درازا کشیده است و اینک پس از گذشت چهار سال از وعده‌های انتخاباتی دولت اعتدال شاهد هیچ‌گونه چشم‌انداز روشنی برای آن نیستیم. حصری که هیچ جایگاه حقوقی نداشته و کاملاً مغایر با اصول متعدد ذکرشده در فصل سوم (حقوق ملت) است.

در شأن و جایگاه قانون اساسی همین بس که امام راحل (ره) می‌فرمایند: “قانون اساسی بزرگ‌ترین ثمره جمهوری اسلامی می‌باشد”؛ حال چه شده که پس از گذشت حدود چهار دهه از انقلاب اسلامی باید شاهد برخورد گزینشی با اجرای قانون اساسی باشیم و برخی از اصول این ثمره طیبه انقلاب به دیدگان ما غریب و ناآشنا باشد؟!

آقای روحانی، انتظار می‌رود حضور پرشور مردم در انتخابات و پشتوانه رأی ۲۴ میلیونی، عزم شما را در راستای تحقق جایگاه واقعی نهاد ریاست جمهوری، یعنی اجراکننده قانون اساسی که بارأی مستقیم مردم نیز مشخص می‌گردد راسخ‌تر گرداند. قانون‌گرایی که از اصول بنیادی و اولیه هر جریان دموکراسی خواه و اصیل اجتماعی است این بار نیز نه‌تنها مطالبه جنبش دانشجویی، بلکه مطالبه تمامی آحاد جامعه می‌باشد و رأی قاطع به دکتر حسن روحانی یقیناً پیام روشنی بر صدق این ماجرا است. فراموش نمی‌کنیم و زمان زیادی نگذشته است از آن زمان که رییس‌جمهور محترم، جناب آقای دکتر حسن روحانی در پاسخ به مطالبه رفع حصر فرمودند: برای انجام برخی کارها نیاز به رأی قاطع است.

انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز وظیفه اخلاقی و انسانی خود می‌داند که همواره صدای رسای مظلومان این مرزوبوم باشد و در جهت دفاع از حقوق حقه ملت شریف ایران بکوشد، لذا از تمامی مسوولین نظام به‌ویژه رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر حسن روحانی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که به وظیفه حقوقی و اخلاقی خود در پاسداشت از قانون اساسی عمل نمایند و در راستای رفع حصر این عزیزان با تمام توان خود بکوشند.

در انتها خاطرنشان می‌کند به‌واسطه مسئولیت محول شده از سوی قانون اساسی، در صورت بروز هرگونه مشکل برای محصورین در بند، رئیس‌جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وکلای مردم و حافظان قانون اساسی باید در پیشگاه ملت و قانون پاسخگو باشند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024