جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.07.2017, 17:41

سیگنال‌ها و نشانه‌های یک دیدار

فرارو- دیدار روز گذشته فرماندهان سپاه با حسن روحانی این بحث را مطرح کرده است که آیا این دیدار به معنای پایان بگو مگوی های سیاسی روحانی با سپاه پاسداران است و یا اینکه این دیدار فقط یک دیدار تشریفاتی ساده برای تبریک فرماندهان سپاه به رییس جمهور منتخب بوده است؟
به گزارش فرارو، روز گذشته حسن روحانی٬ رئیس‌جمهوری ایران با فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار کرد.
جزییاتی از این دیدار منتشر نشده است فقط خبری کوتاهی که پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر کرده است که براساس آن روحانی در این دیدار بر “حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه” تاکید کرده و فرمانده سپاه هم انتخاب او را به ریاست‌جمهوری تبریک گفته است.
تصویری هم از این دیدار منتشر شده که نشان می دهد حداقل 5 فرمانده سپاه در این دیدار حضور داشتند. از جمله سرلشکر عزیز جعفری فرمانده کل سپاه، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، سردار غیب پرور فرمانده بسیج، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضا و سردار اسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارلله از حاضران در این جلسه بوده اند.
از طرف دیگر حسن روحانی به تنهایی در این نشست حضور داشته و هیچ یک از اعضای کابینه، حتی معاون اول یا وزیر دفاع نیز در این جلسه حضور پیدا نکرده اند.
در این دیدار رئیس‌جمهور به فرماندهان سپاه گفت که برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت به مردم همه نهادها و نیروهای نظام باید وحدت و انسجام داشته باشند.
روحانی در این دیدار ابراز امیدواری کرد “در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواسته های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاههای مسئول، با شفافیت کامل در حوزه های تخصصی خود بر کارآئی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره گیری از فناوریهای نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین نماید.”
فرماندهان بخش های مختلف سپاه نیز گزارشی از فعالیتها و آمادگی های سپاه پاسداران را به رییس جمهور ارائه کردند و از حمایتهای دولت برای تقویت بنیه دفاعی کشور و نیز مقابله با تروریسم در منطقه تشکر کردند.
پس از برگزاری این جلسه برخی ناظران آن را نشانه ای برای بهبود روابط سپاه پاسداران با دولت تفسیر کردند.
تنش لفظی میان سپاه پاسداران و حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهور بالا گرفت برخلاف تصورات این تنش پس از انتخابات نیز ادامه یافت و حتی تشدید شد.
روحانی پس از انتخابات تلویحا از سپاه به عنوان “دولت با تفنگ” یاد کرده بود که انتقادات فراوانی از سوی فرماندهان این نیروی نظامی برانگیخت.
حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر اصولگرا و کارشناس مسائل نظامی درباره دیدار روحانی با فرماندهان سپاه به فرارو گفت:  «سابقه سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد هماهنگی قوه مجریه با سپاه پاسداران اهمیت بالایی دارد. هر زمان که قوه مجریه با این نهاد انقلابی وارد اصطکاک شده است امنیت کشور، مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته اند.»
او در پاسخ به این سوال که برخی  این دیدار را به معنای اعلام “آتش بس” میان سپاه و روحانی تفسیر کرده اند، گفت: «استفاده از اتش بس لفظ خوبی نیست چراکه جنگی در میان نبوده است که آتش بسی رخ دهد. سپاه دست خود را برای حل مشکلات کشور به سمت قوه مجریه دراز کرده است و رییس جمهور هم استقبال کرده است. بدون قدرت سپاه دولت نمی تواند در مسائل امنیتی، دفاع از کشور و حتی مسائل اقتصادی کارهای جدی انجام دهد.»
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که این جلسه فقط با حضور روحانی برگزار شده است و دیگر اعضای دولت در آن حضور نداشتند، گفت: «به نظر می رسد آقای روحانی قصد داشته است در محفل خصوصی مسائل را مطرح کند شاید بدنبال روشن کردن نیت خود از طرح برخی مواضع و اظهار نظرهای اخیر خود بوده است.»
کنعانی مقدم این دیدار را “سازنده” توصیف کرد و افزود: «این دیدارها برای تبادل نظر و آرام کردن فضای کشور مفید است. دشمنان به دنبال ایجاد تنش بین قوه مجریه و سپاه هستند.»
او گفت: «در فضای رقابتی بحث هایی مطرح می شود که اصطکاک و تنش را افزایش می دهد. انتخابات تمام شده است و فضای رقابت نیز پایان یافته است و آقای روحانی هم به عنوان رییس جمهور استقرار پیدا خواهد کرد. استقبال سپاه از روحانی نشان دهنده پایان رقابت است. الان زمان حل مشکلات است.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به ترکیب حاضران در جلسه ادامه داد:  «این جلسه با ارکان سپاه بوده است نه با افراد سپاه. جلسه ای کاملا رسمی بین رییس قوه مجربه و نهاد سپاه پاسداران.»
او در پاسخ به این سوال که از طرف دولت فقط روحانی در این جلسه حضور داشته و حتی معاون اول او نیز در این جلسه حاضر نبوده، این نشان دهنده چیست؟، اظهار کرد: «به نظر می رسد این مسئله به این خاطر است که آقای روحانی نمی خواسته جلسه سیاسی شود. به همی خاطر هیچ یک از اعضای دولت در آن حاضر نبوده اند. چرا که اعضای دولت چهره های سیاسی نیز هستند و هر یک در گروه و حزب خاصی حضور دارند. مثلا آقای جهانگیری از اعضای ارشد حزب کارگزاران است.»
انگیزه روحانی برای تعامل بالاست
محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر اصلاح طلب و کارشناس مسائل سیاسی نیز درباره این جلسه و برداشت ها از آن به فرارو گفت: «استفاده از لفظ آتش بس برای تفسیر این جلسه خیلی جالب نیست. این دیدار نتیجه به ثمر رسیدن پاره ای از تعاملات است. گاهی اوقات در بحث های سیاسی مسائل با شدت و حدت بیشتری در رسانه ها مطرح می شود، شاید این جلسه برای روشن کردن مواضع بوده باشد.»

او افزود: «این دیدار را باید به فال نیک گرفت. چراکه در شرایط عمومی منطقه و در زمانی که آمریکا سپاه را تحت فشار قرار  می دهد، فرستادن این سیگنال که فرماندهان سپاه با رییس جمهور کشور مذاکره و گفت و گو می کنند می تواند به تقویت سیاست خارجی دولت و تحکیم اقتدار سپاه پاسداران منجر شود.»
جوادی حضار افزود: «از نگاه سیاست ورزی عاقلانه آقای روحانی انگیزه برای تعامل با همه جریان های داخلی بالاست. این مسئله می تواند بستر مناسبی برای ادامه تعاملات و گفت و گو ها باشد.»
او تاکید کرد: «با تعریفی که از سیاست ورزی در گفتمان حسن روحانی وجود دارد، همچنین با ضرورت تعامل دستگاه های حاکمیتی با دولت به نظر می رسد باید منتظر روزهای بهتر در روابط دولت با سپاه پاسداران باشیم.»
جوادی حصار در پاسخ به این سوال که عدم حضور هیچ یک از اعضای دولت در این نشست، نشانه چیست”، گفت: «به نظر من می تواند حکایت از این داشته باشد که روحانی هیچ گونه دعوا و صف بندی را متصور نیست. او تصور نمی کند که نیاز به لشگر کشی دارد. در این دیدار بحث وزن کشی موضوعیت ندارد در آن طرف فرماندهان سپاه را می بینیم و در اینطرف رییس دولت.»
او ادامه داد: «آقای روحانی خود تمام انتقادات از سپاه را مطرح کرده بودند. در واقع در این جلسه مخاطب فرماندهان سپاه رییس جمهور بوده است نه کس دیگری و از طرف دیگر عدم حضور دیگر اعضای دولت ممکن است برای کاهش حاشیه ها و گمانه زنی ها درباره آن بوده است.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: «حضور گروهی فرماندهان ارشد سپاه در این جلسه نیز نشانه این است که آنها می خواهند بگویند همه ما یک حرف را می زنیم و قصد وحدت داریم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024