سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.07.2017, 9:43

دلیل حساسیت اصلاح‌طلبان به كابینه حفظ سرمایه اجتماعى است

روزنامه اعتماد / آذر منصورى

كابینه جدید آقای روحانی چه به لحاظ تركیب و چه رویكرد باید برآمده از برنامه‌ها و وعده‌هایی باشد كه ٢٤میلیون نفر از جمعیت كشور به آن اقبال نشان دادند. این محوری‌ترین اصل و موضوعى است كه على القاعده باید مبناى مطالبات اصلاح‌طلبان و حامیان آقای روحانى از دولت جدید او باشد.

قاطبه اصلاح‌طلبان چه در انتخابات ٩٢و چه در ٩٦ به دنبال سهم‌خواهى نبوده و نخواهند بود و آنچه مبنای قضاوت و نقطه اتكای همراهى آنان با دولت روحانى است مطالباتى است كه توجه به این مطالبات هم مسیر اصلاحات را در كشور هموار مى كند و هم به تقویت منافع ملی كشور می‌انجامد و هم توسعه و پیشرفت همه‌جانبه كشور را شتاب بیشترى مى بخشد.

اصلاح‌طلبان اگر نسبت به چینش كابینه جدید حساسیت نشان مى دهند بنا بر همین ملاحظاتى است كه بسیار جدی است.

عرصه حضور اصلاح‌طلبان برای اصلاح روندها و رویكردها نهادهای انتخابی است كه از دل انتخابات شكل می‌گیرد، از سوى دیگر انتخابات و صندوق رای و نتیجه‌ای كه از آن به دست مى‌آید بیانگر میزان اعتماد مردم به این جریان سیاسی است.

توجه به این واقعیت از آنجا اهمیت بیشتر پیدا می‌كند كه اعتماد مردم اصلی‌ترین و شاید تنها سرمایه اصلاح‌طلبان است كه برای حفظ آن باید در كنار حفظ انسجام و اتحاد از عملكرد نهادهای انتخابی كه نمایندگان این جریان سیاسی در آن حضور دارند مراقبت كنند

.طبیعی است كه مهم‌ترین دغدغه اصلاح‌طلبان و حساسیت آنها نسبت به چینش كابینه نیز حفظ این سرمایه اجتماعی است كه باید امیدوارانه چشم به انتخابات و صندوق رای به عنوان جدی‌ترین عرصه مشاركت سیاسی و دخالت خود در تعیین سرنوشت كشور،اصالت آن پاس داشته شود.

این رویكرد به طور قطع با اصل سهم‌خواهی نه‌تنها در تناقض است بلكه تقلیل دادن آن به سهم‌خواهى به نوعی جفا به ماهیت و اهداف و سرمایه‌هاى این جریان سیاسی است.

این رویكرد به طور قطع با اعمال فشار به رییس‌جمهور یا سهم‌خواهی در تناقض است چراكه اصلاح‌طلبان در چهار سال پیش رو صرف نظر از تركیب كابینه باید هم حامی دولت باشند و هم مطالبه‌گر باشند.

در این مسیر نیز بعد از انتخابات هر جا از اصلاح‌طلبان در خصوص چینش كابینه نظرخواهی شده، نظرات خود را به رییس‌جمهور انتقال داده‌اند.

دولت منتخب باید این ملاحظه جدی را مد نظر قرار دهد كه دغدغه‌های اصلاح‌طلبان هیچ قرابتی از جنس سهم‌خواهی‌های مرسوم ندارد، بلكه بیشترین دغدغه حفظ امید و سرمایه اجتماعی این جریان سیاسی است.

علی‌القاعده دولت مستقر باید دولت همه شهروندان باشد و با عملكرد خود ثابت كند ایران برای همه ایرانیان است، آنچه جناح رقیب هم در انتخابات و هم پس از آن به خصوص با نگاهی به عملكرد این طیف در دانشگاه آزاد نشان داده كوچك‌ترین وقعی به آن نمی‌گذارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024