پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.07.2017, 10:58

سرداران سپاه در پاستور

آمادگی سپاه برای همکاری با دولت / تبریک انتخاب روحانی از سوی سپاه

اعتماد: این فقط یک تصویر نیست بلکه یک مسیر است. «آزادی، امنیت؛ آرامش و پیشرفت» برای مردم و نظام در گرو اجماع راهبردی میان دولت و مجموعه دفاعی کشور است. مناسبت این توییت حسام‌الدین آشنا، میهمانی دیروز رییس‌جمهور بود؛ جایی‌که به فاصله‌‌ چند هفته‌ای از سخنرانی‌های انتقادی که در یک سوی آن رییس دولت یازدهم و در سوی دیگر برخی فرماندهان سپاه قرار داشته و به نوبت یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دادند، فرماندهان عالیرتبه سپاه به دیدار حسن روحانی رفتند؛ دیداری که در آن سردار سلیمانی (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران)، سردار عزیز جعفری (فرمانده سپاه پاسداران)، سردار غیب‌پرور (رییس سازمان بسیج مستضعفین)، سردار حاجی‌زاده (فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران) و سردار کوثری (جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران)، حضور داشتند، محفلی صمیمانه در دفتر ریاست‌جمهوری را تشکیل دادند تا فارغ از بحث‌های همیشگی، این‌بار سخنان خود را نه بر مبنای «اقتصاد» بلکه حول محور «وحدت» قرار دهند.

رییس‌جمهوری در ابتدای این دیدار، تاکید کرد که وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت به مردم ضروری است. حسن روحانی با قدردانی از تلاش‌های نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تاکید و ابراز امیدواری کرد که در دوره مسوولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواسته‌های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاه‌های مسوول، با شفافیت کامل در حوزه‌های تخصصی خود بر کارایی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند. رییس‌جمهور همچنین بر حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه ماموریت خود تاکید کرد. در این دیدار سردار سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه انتخاب مجدد حسن روحانی و حضور گسترده مردم در انتخابات را تبریک گفت و آمادگی سپاه برای همکاری همه‌جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامی را اعلام کرد. فرماندهان بخش‌های مختلف سپاه نیز گزارشی از فعالیت‌ها و آمادگی‌های سپاه پاسداران را به رییس‌جمهور ارایه کردند و از حمایت‌های دولت برای تقویت بنیه دفاعی کشور و نیز مقابله با تروریسم در منطقه تشکر کردند.

از استقبال اولیه تا ادامه منتقدانه
دیدار فرماندهان عالیرتبه سپاه با حسن روحانی در حالی انجام می‌گیرد که به گمان خیلی‌ها، سطح روابط این دو به‌شدت در حال کاهش بود. از سال ۹۲ و همزمان با روی کارآمدن حسن روحانی، اگرچه فضای مثبتی بر این روابط در حال شکل‌گیری بود و سخنان رییس‌جمهور منتخب در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به عملکرد اقتصادی دولت می‌شود مبنی بر اینکه «می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند اما سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست و پیمانکاری مثل پیمانکاران معمولی نیست و نبوده است. سپاه امروز باید پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی توان آن را ندارد برعهده بگیرد»، نوید پیوند خوبی را می‌داد و حتی بسیاری از فرماندهان سپاه هم از آن استقبال کردند اما، کم‌کم موضوعاتی پدید آمد که می‌توانست روی انتقادی این دو را به هم نشان دهد. «برجام» و موضوع «دور کردن سایه جنگ از کشور» از اصلی‌ترین مواردی بود که با تکذیب موفقیت‌های دولت از سوی برخی فرماندهان سپاه بارها به موضوعی تنش‌زا تبدیل شد که هرکدام تا روزها می‌توانست تیتر یک رسانه‌ها را بسازد. این وضعیت در طول این چند سال تقریبا با نوسان ادامه داشت تا با حمله موشکی سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه، ابعاد جدیدی به خود بگیرد.

حمله به مواضع داعش و از سرگیری انتقادات
سپاه پاسداران پس از حمله موشکی خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه این اقدام را براساس سلسله مراتب نظامی و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) انجام داده است. اینکه چگونه می‌شود تصمیمی به این مهمی بدون تصویب شورای عالی امنیت ملی که حسن روحانی ریاست آن را برعهده دارد، انجام گرفته باشد، خود جای سوال و البته شبهه در روابط سپاه و دولت داشت. هرچند بارها از سوی سایر مسوولان عنوان شد که این حمله نمی‌توانست بدون اجازه از شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته باشد اما باز هم از سوی سپاه جزییاتی متفاوت با بیانیه ابتدایی منتشر نشد.

با این حال حسن روحانی ترجیح را بر ورود خود دانست تا در نخستین واکنش به شلیک موشک‌ توسط سپاه به شرق سوریه، آن را «اقدامی بجا» و «اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی» بداند و بگوید این شورا «اختیاراتی بیشتر به نیروهای مسلح» داده است. او در سخنانی در جمع روحانیون با بیان اینکه در مسائل مربوط به امنیت ملی بحث جناح و حزب وجود ندارد، گفت که اگر جمهوری اسلامی تصمیم گرفت به مکانی موشک بزند، این تصمیمات در حوزه ‏امنیت ملی قرار دارد. این صحبت‌ها، مقدمات انتقادات بیشتری را فراهم کرد.

دولت تفنگدار در برابر دولت بی‌تفنگ
ماه رمضان و ضیافت‌های افطاری رییس‌جمهور، باز هم فرصتی دست داد که روحانی به انتقاد از سپاه البته این‌بار به انتقاد از فعالیت‌های اقتصادی این نهاد بپردازد. او در دیدار با فعالان اقتصادی تلویحا از سپاه به عنوان «دولت تفنگدار» یاد کرد و گفت: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست. از آن دولتی که تفنگ نداشت، می‌ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه‌چیزی دارد و کسی جرات ندارد با آنها رقابت کند.»

با شنیدن این سخنان، باز هم در مقام پاسخگویی برآمد. مقامات متعدد عالیرتبه این نهاد از جمله سردار جعفری، در دفاع از اقدامات اقتصادی سپاه ایران اظهار کردند: «ما خود را مامور به حفاظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می‌دانیم و معتقدیم تلاش برای قطع وابستگی معیشت مردم و اقتصاد کشور، از مصادیق اصلی این حفاظت و حراست است. نمی‌شود که آقایان کارهای سخت را با کمترین منافع به سپاه واگذار کنند و به پروژه‌هایی که سپاه می‌سازد افتخار کنند، اما در مقابل و در حالی که هزاران میلیارد تومان بابت پروژه‌ها بدهکارند علیه سپاه با بی‌انصافی حرف بزنند.»

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه ما در این راه از سرزنش‌ها نمی‌هراسیم، گفت: «ممکن است ما را صاحبان تفنگ معرفی کنند؛ بله صاحب تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم و آنها را علیه دشمنان و برای حفاظت از نظام، مردم و امنیت ایران اسلامی به کار می‌گیریم و معتقدیم دولتی که تفنگ نداشته باشد، توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می‌شود.»

هرچند این هم آخرین اظهاراتی نبود که سپاه و دولت علیه هم داشتند، اما از این به بعد اندکی سیل انتقادات فروکش کرد تا دیدار دیروز رقم بخورد. اکنون باید دید دیداری که با وعده حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه ماموریت خود از سوی رییس‌جمهور و اعلام آمادگی سپاه برای همکاری همه‌جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامی از سوی فرمانده کل سپاه به پایان رسید، آیا تمام‌کننده نزاع‌های پشت تریبون دولت و سپاه هم خواهد بود؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024