شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.07.2017, 10:06

لاریجانی: ما دوتابعیتی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم

رییس قوه قضاییه: آمریکا حق دخالت ندارد، ما دوتابعیتی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه روز دوم مرداد ماه در پاسخ به بیانیه‌ای اخیر کاخ سفید مبنی بر آزادی فوری زندانیان آمریکایی دیگر این تقاضا را «بی معنی» خواند و گفت« نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در این زمینه را ندارند.» رییس قوه قضاییه ایران گفت آنها «از زمان تدوین قانون مدنی، مقوله دوتابعیتی را به رسمیت» نمی‌شناسند.

صادق لاریجانی در ادامه گفت: آنها معقتدند که «افراد دوتابعیتی، شهروندان ایرانی به حساب می‌آیند و دقیقا همانند سایر ایرانیان با آنان رفتار می‌شود.»

او در پاسخ به تهدید ترامپ که اگر دولت ایران زندانیان آمریکایی و دو تابعیتی دیگر را آزاد نکند مواجه با «عواقب جدی» خواهد شد ، گفت: «اگر آقای ترامپ و دولتش اقدام نسنجیده‌ایی علیه ایران صورت دهند جمهوری اسلامی با قاطعیت و صلابت و به شکلی کاملا موثر پاسخ دندان شکنی به آنان خواهد داد.»

کاخ سفید روز جمعه ۲۱ جولای– ۳۰ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای به دولت ایران هشدار داد تا زندانیان آمریکایی در ایران کشور  را آزاد کند وگرنه با «عواقب جدی» مواجه خواهد شد. در این بیانیه آمده است: «نزدیک به چهل سال، ایران از بازداشت‌ها و گروگانگیری‌ها به عنوان ابزار سیاست دولتی استفاده کرده است.»

در این بیانیه به نام دو زندانی ایرانی– آمریکایی، یک زندانی آمریکایی و شهروند دوتابعیتی آمریکایی – چینی که به تازگی بازداشت شده است اشاره شده و آمده است: «ترامپ از ایران می‌خواهد که رابرت لوینسون کسیکه بیش از ۱۰ سال در بازداشت به سر می‌برد را به خانه اش بازگرداند و همچنین از ایران آزادی سیامک و باقر نمازی، کسانی که در دولت اوباما بازداشت شدند به همراه سایر شهروندان آمریکایی را که به طور غیرقانونی توسط ایران بازداشت شده‌اند خواستار است.»

صادق لاریجانی، چهار روز پس از انتشار بیانیه کاخ سفید، تقاضای آزادی رابرت لوینسون را «یک تقاضای بی‌معنی و غیرمنطقی و بسیار نامعقول» خواند و مدعی شد که این شخص اصلا در ایران نیست. آقای لاریجانی گفت: «این یک تقاضای بی‌معنی و غیرمنطقی است زیرا ایران بارها از طریق مجاری رسمی از جمله وزارت امور خارجه اعلام کرده است که این فرد از ایران خارج شده و هیچ اطلاعی از وضعیت او نزد ایران نیست. تکرار ادعای آمریکا بسیار نامعقول است. البته قرائتی وجود درد مبنی بر اینکه این شخص در برخی کشورها دیده شده اما این موضوع هیچ ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.» رابرت لوینسون، کارمند سابق اف بی در سفری به ایران در سال ۸۵ ناپدید شد و تاکنون از او خبری نیست. همسر و پسر او یک بار به ایران سفر کردند اما موفق به دیدار با او نشدند. مقامات آمریکایی باور دارند او در بازداشت دولت ایران است.

با این حال رییس قوه قضاییه هیچ توضیحی درباره سیامک و باقر نمازی، دو زندانی ایرانی– آمریکایی و زی یو وانگ، زندانی آمریکایی–چینی که اخیر خبر بازداشتش رسانه‌ای شده، نداد. هر کدام از آنها به ۱۰ سال حبس محکوم شده و اکنون در زندان اوین به سر می‌برند.

ادعای ظریف درباره باقر نمازی و پاسخ خانواده و کاخ سفید به این ادعا

با این حال محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه ۲۹ تیرماه در نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی بی اس آمریکا که پرسید چرا باقر نمازی، زندانی ۸۱ ساله و بیمار از زندان اوین آزاد نمی‌شود، گفت: «باقر نمازی زندانی نیست اما اجازه خروج از ایران ندارد.» خبرنگار شبکه سی بی اس پس از این جواب پرسید آیا باقر نمازی در حصر خانگی است؟ اما آقای ظریف بدون اینکه پاسخ مستقیمی به این سوال بدهد، گفت این اطلاعات به او داده شده است. و همانطور گفت دولت نمی‌تواند در حوزه تصمیمات امور قضایی کشور دخالت کند.

پس از پاسخ ظریف، بلافاصله کاخ سفید در واکنش به گفته‌های وزیر امور خارجه ایران گفت: «محمدجواد ظریف یا تلاش می‌کند ما را فریب دهد و یا کاملا از وضعیت زندانیان بی‌خبر است.» از سوی بابک نمازی پسر و برادر باقر و سیامک نمازی یک روز پس از صحبت‌های ظریف در فیسبوک و اینستاگرام خود نوشته است که برخلاف آنچه وزیر امور خارجه ایران مدعی شده است همچنان پدر و برادرش در زندان اوین به سر می‌برند. به گفته او سیامک نمازی ۲۱ ماه است که در اوین به سر می‌برد و پدرش ۱۷ ماه. او همچنین اشاره کرده که آنها در شرایط بسیار بدی از نظر فیزیکی و جسمی هستند و مقامات زندان به آنها توجهی ندارند.

سیامک نمازی مدیر ایرانی – آمریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک شرکت نفتی “کرسنت” در امارات بود او در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ از امارات متحده عربی برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرد اما ممنوع‌الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، اواسط مهر ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد. باقر نمازی هم پس از دستگیری فرزندش برای پیگیری وضعیت او  از آمریکا به ایران آمد اما او نیز روز سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد. هر دو در دادگاه به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

در بیانیه کاخ سفید روز جمعه ۲۱ جولای همچنین آمده که دولت منع سفر شهروندان آمریکایی به ایران را به دلیل «ریسک روز افزون دستگیری و اسارت دراز مدت» به اجرا در خواهد آورد.

زی یو وانگ، ۳۷ ساله و دانشجوی تاریخ دانشگاه پرنیستون آمریکا و مسلط به زبان فارسی است. او برای کار تحقیقاتی به ایران آمده است. او به نوشته خبرگزاری میزان او در سال ۱۳۹۵ بازداشت شده، بااین حال غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه برای اولین بار، ۲۵ تیرماه ۹۶  بازداشت او را علنی کرد و گفت به ۱۰ سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شده است. اتهام این فرد جاسوسی است. با این حال خبرگزاری میزان در همان روز ۲۵ تیرماه در مطلبی عنوان کرد که او «اطلاعات محرمانه« را ار «آرشیو کتابخانه های تهران و شخصیت های علمی» اخذ کرده است.

علاوه بر زندانیان آیرانی– آمریکایی و آمریکایی زندانی های دوتابعیتی دیگر در حال حاضر با حکم های سنگین در زندان اوین به سر می‌برند، نازنین زاغری، شهروند ایرانی–بریتانیایی، کمال فروغی، شهروند ایرانی– بریتانیایی، کامران قادری، شهروند ایرانی– اتریشی، صابر حسن پور، شهروند ایرانی– هلندی، نزار زکا، شهروند آمریکایی- لبنانی، رویا صابری نوبخت، شهروند ایرانی – بریتانیایی و کارن وفاداری، شهروند ایرانی– آمریکایی. همچنین احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی است که پیش از بازداشت ساکن کشور سوئد بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024