جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.07.2017, 11:41

رییس ستاد ارتش آمریکا: شاهد نفوذ روزانه ایران در منطقه هستیم

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: روزانه شاهد نفوذ ایران هستیم. اینکه بگوییم ایران و روسیه با هم برای اعمال نفوذ در سوریه رقابت می‌کنند بیراه نیست. پیوند ایران، روسیه و بشار اسد قابل تحمل نیست.

به گزارش ایلنا، به نقل از رادیو اروپا، «جوزف دانفورد» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز یک‌شنبه گفت: روسیه به خاطر برنامه نوسازی ارتش خود و قابلیت‌های اتمی و سایبری و اقداماتش در گرجستان و کریمه تهدید شماره یک آمریکا محسوب می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: اما در جهان امروز تنها با یک چالش روبرو نیستیم. ما با بی‌ثبات‌ترین وضع در جهان پس از جنگ جهانی دوم روبرو هستیم و اقدامات روسیه کمک کننده نیست. به نظرم ظرفیت و توانایی‌های روسیه سبب شده است که ما با کشوری توانمند روبرو باشیم اما چالش‌های دیگری هم داریم.

دانفورد در ادامه گفت: از نقطه نظر فوریت و ضرورت، کره شمالی چالش شماره یک ما است. اما روزانه شاهد نفوذ ایران هستیم. اینکه بگوییم ایران و روسیه با هم برای اعمال نفوذ در سوریه رقابت می‌کنند، پر بیراه نیست. پیوند ایران، روسیه و بشار اسد قابل تحمل نیست.

او افزود: به طور شفاف بگویم که مبارزه با افراط‌گرایی موضوعی است که ما به طور کامل وارد آن شده‌ایم و ما همچنین با چالش‌هایی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و اقدامات چین روبرو هستیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت آنچه ایران در منطقه می‌خواهد با آنچه روسیه می‌خواهد متفاوت است. آشتی دادن این چشم اندازها با هم کار ساده‌ای نیست.

او گزارش‌هایی که می‌گویند نفوذ ایران در عراق بیش از اندازه است را رد کرد و گفت: من چند سال در عراق بوده‌ام. تجربه به من ثابت کرده که این طور نیست. من فکر می‌کنم با اینکه عراقی‌ها مرز و فرهنگ و دین و منافع اقتصادی مشترک زیادی با ایران دارند اما هویت ملی‌گرای قدرتمندی در عراق است. ما به حمایت‌هایمان از عراق ادامه می‌دهیم تا این کشور به یک سامان سیاسی محکم دست پیدا کند. ما استقلال این کشور را می‌پذیریم و داشتن نیروهای امنیتی مستقل کلید مساله است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره سوریه گفت: امروز ما ۵۰ هزار نیروی سوری در جبهه‌های زمینی در سوریه داریم که با داعش مبارزه می‌کنند که نیمی از آن‌ها را عرب‌ها و نیمی را کرد‌ها تشکیل می‌دهند. این نیرو‌ها در بخش‌های وسیعی از شمال شرق سوریه حضور دارند و ما را در موقعیتی قرار داده‌اند که به زودی شاهد این موضوع باشیم که داعش قلمرویی را در این مناطق در اختیار نداشته باشد. نیروهای محلی با کمک ائتلاف برای شکست داعش تلاش می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024