جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.07.2017, 21:45

لس‌آنجلس تایمز: با توافق هسته‌ای ایران نباید بازی کرد!

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در یادداشتی نوشت:

دولت ترامپ هفته گذشته پایبندی ایران به توافقنامه هسته ای 5+1 را تائید نمود. اما در ساعات پایانی اینطور به نظر می‌رسید که ترامپ قرار نیست دست به چنین کاری بزند و حتی وی مراسم کنفرانس تلفنی که برای خبرنگاران تدارک دیده شده بود را هم لغو کرد.

نهایتا ربیس‌جمهور ترامپ در پی تایید و توضیحات مشاوران کلیدی اش از جمله وزیر امور خارجه، رکس تیلرسون، وزیر دفاع، جیمز ماتیس، و مشاور امنیت ملی، هربرت مک کارستر، تاییدیه را به امضا رساند؛ ولی روز بعد وزارت‌ خزانه‌داری ایالات متحده 18 فرد و نهاد ایرانی را به لیست تحریم‌های اقتصادی افزود.

هرچند ترامپ تاکنون به قولی که در دوران انتخابات داد مبنی بر اینکه این توافقنامه را برهم خواهد زد عمل نکرده؛ ولیکن همچنان به دیده تردید به این توافق نگاه می کند با وجود اینکه ایران به تمامی بخش های آن متعهد بوده است.

بنا بر قانون ایالات متحده، رییس‌جمهور ترامپ باید هر 90 روز یک‌بار تعهد ایران را به توافقنامه به اطلاع مجلس برساند.

دولت ترامپ تاکنون دوبار متعهد بودن ایران به توافقنانه 5+1 را تایید کرده؛ ولیکن وضعیتی در بیانیه تایید اخیر وجود داشت که سبب نگرانی‌هایی نسبت به آینده توافقنامه شده است.

نبود اطمینان و عدم قاطع بودن دولت ترامپ نسبت به تایید توافقنامه دو دلیلی است که سبب نگرانی است.

این نوع اتخاذ موضع سبب بروز اختلاف مابین ایالات متحده و متحدانش می‌شود به این خاطر که متحدانمان از توافقنانه فوق کاملا دفاع می‌کنند و طبعا این نوع اتخاذ موضع می تواند ایران را به سمت لغو توافقنامه سوق دهد.

ترامپ در دوران نامزدی خود جهت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از توافقنامه آن را بدترین توافق تاریخ ایالات متحده آمریکا لقب داد؛ اینک در هیات رییس‌جمهور اعلام می کند که ایران روح توافقنامه را نقض کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده که رفتار ایران در منطقه نتایج صلح‌آمیزی که تصور می شد از طریق توافقنامه فوق الذکر بدست بیاید را نابود کرده است.

البته رییس‌جمهور اوباما درصدد بود که توافقنامه اسبابی جهت تغییر رفتار ایران شود که البته این اتفاق هم روی نداد؛ ولیکن توافقنامه به هیچ روی مقرر نبود که همچون ضامنی برای تغییر رفتار ایران در سایر ابعاد تلقی شود و ایضا آن چیزی که دولت ترامپ آن را اقدامات خصمانه ایران در منطقه به تصویر می کشد چه فرآیند آزمایش های موشک های بالستیک یا پشتیبانی از حزب‌الله در توافقنانه 5+1 ممنوع اعلام نشده اند.

زمان آن فرا رسیده تا ترامپ از بازی پشتیبانی ایالات متحده از توافقنامه دست بکشد و تا زمانی که ایران بدان متعهد است ‌آمریکا هم می بایست تعهداتش را به انجام برساند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024