جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.07.2017, 20:37

بریتانیا در برابر حقایق برگزیت

دنیای اقتصاد: هفته‌نامه اکونومیست برای شماره این هفته خود دو سرمقاله منتشر کرده، یکی مختص اروپا و دیگری بین‌المللی. سرمقاله بین‌المللی در مورد آموزش است اما سرمقاله اروپا به موضوع برگزیت اختصاص یافته است. اکونومیست در این سرمقاله هشدار داده است تا زمانی که انگلستان اشکالات برگزیت را انکار می‌کند، خطر یک فاجعه این کشور را تهدید خواهد کرد.

این سرمقاله با اشاره به رای سال گذشته بریتانیایی‌ها مبنی بر خروج از حوزه یورو، نوشته است که مسائل زیادی در بریتانیا به وجود آمده که کنترل آنها دشوار شده است. در ماه گذشته ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا از جایگاه «زن آهنین یورش‌ناپذیر» به یک «مدیر امور جزئی» تنزل درجه یافت. کابینه او درگیر یک جنگ آشکار شده است چون رقبا خود را در جایگاهی قرار داده‌اند که جایگزین او شوند.

حزب کارگر، به رهبری یک چپگرای تحسین‌کننده هوگو چاوز، در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. در چنین شرایطی، یکی از مطبوعات جنجالی طرفدار برگزیت اعلام می‌کند هرکسی که نسبت به جهت‌گیری کشور ابراز تردید کند، یک خیانتکار به وطن تلقی خواهد شد.

به عقیده اکونومیست، جامعه بریتانیا در حال گرفتار شدن در یک اختلال و تشنج عمومی است. مشکل اصلی این است که دولت نمی‌تواند در مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا به خوبی عمل کند درحالی‌که این مذاکرات باید در پاییز ۲۰۱۸ جمع‌بندی شود. اما این اختلالات هر روزه بر یک مشکل بزرگ‌تر سرپوش گذارده است: دولت هنوز نتوانسته است تصمیم بگیرد که برگزیت به چه شکلی باید اجرا شود. همه انواع برگزیت، خواه خروج یکباره و خواه خروج تدریجی و ملایم، مشکلاتی در پی خواهد داشت. با وجود این، رهبران بریتانیا به ندرت تایید کرده‌اند که خروج از اتحادیه اروپا مخاطراتی را در پی خواهد داشت چه رسد به اینکه بخواهند میزان آسیب ناشی از آن مخاطرات را تشریح کنند.

اکونومیست هشدار داد هرچه مدت بیشتری بریتانیا سر خود را زیر خاک نگه دارد و واقعیات برگزیت را نادیده بگیرد، احتمال اینکه هیچ توافقی صورت نگیرد بیشتر می‌شود و آمادگی برای پیامدهای برگزیت کمتر خواهد شد و این بحرانی عظیم به بار خواهد آورد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024