پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.07.2017, 21:42

امیر قطر: به شرط احترام به حاکمیت‌مان آماده مذاکره‌ایم

بی بی سی: شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در نطقی تلویزیونی گفت برای حل اختلافات با دیگر کشورهای عرب آماده مذاکره است، اما این کشورها باید به حق حاکمیت قطر احترام بگذارند.

او گفت: “زمان آن فرا رسیده است که مردم را از تحمل تبعات اختلافات سیاسی حکومت‌ها معاف کنیم.”

آقای آل ثانی همجنین تاکید کرده که هرگونه مذاکره‌ای باید با رعایت دو اصل صورت گیرد: “اول این که بر مبنای دیکته کردن یکی به دیگری نباشد و بر اساس توافق دو سویه شکل گیرد و دوم این که در دو سوی مذاکره متعهد و مستلزم به برداشتن گام‌هایی شوند.”

از زمان آغاز بحران در روابط قطر با دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، این اولین باری است که امیر قطر شخصا به طور عمومی این باره موضع‌گیری می‌کند.

امیر قطر از آمریکا، ترکیه و کویت برای تلاش‌هایشان برای میانجی‌گری در بحران جاری تشکر کرده و گفته: “قطر مجدانه و بدون مسامحه با تروریسم مبارزه می‌کند و جامعه جهانی هم به آن اذعان دارد.”

بیش از یک ماه و نیم است که عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با طرح اتهام “حمایت از تروریسم” روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند. همسایگان عرب قطر مرزهای زمینی، دریایی و هوایی‌شان با این کشور را بسته‌اند.

در تحولی دیگر که می‌تواند نشانه‌ای از طرفین برای حل بحران تلقی شود، امارات از اصلاح قوانین مبارزه با تروریسم قطر استقبال کرده است.

امیر قطر دیروز (پنجشنبه) با صدور یک حکم حکومتی دستور تهیه دو فهرست را داد که یکی به افراد مرتبط با گروه‌های تروریستی مربوط می شود و دیگری به دارایی های افراد و سازمان‎های حامی یا مرتبط با گروه‌های تروریستی.

این حکم حکومتی می‌تواند پاسخی مسالمت جویانه از سوی دوحه به یکی از درخواست‌های ۱۳ گانه بلوک عربستان باشد که از این کشور خواسته بودند گروه هایی چون اخوان‌المسلمین را تحریم کند.

این حکم همچنین می‌تواند در ادامه تغییراتی ارزیابی شود که بعد از دیدار هفته گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و در قالب توافق‌نامه “مبارزه با تروریسم” به امضاء رسید.

عربستان، امارات، بحرین و مصر که به سرکردگی ریاض روابط‌شان را با دوحه قطع کرده‌اند ضمن استقبال از این تصمیم‌ها آن را “ناکافی” خوانده‌اند.

روز جمعه (۳۰ تیر) وزیر خارجه امارات در توییتی نوشت: “این (تصمیم قطر) گام مثبتی در راه مقابله جدی با فهرست ۵۹ نفره تروریستی است.”

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات همچنین گفته: “فشارها و ترحیم‌ها شروع به ثمره دادن کرده است... با وجود این، خردمندانه‌تر این خواهد بود که قطر با تغییری بنیادی، رویکرد سیاسی خود را متحول کند.”

چهار کشور قطع رابطه کرده با قطر همچنین از دوحه خواسته‌اند که روابطش با ایران را بسیار محدود کند و شبکه خبری الجزیره را هم تعطیل کند، درخواستی که قطر بارها آن را “غیر منطقی و مغایر با حق حاکمیت خود و قوانین بین‌المللی” ارزیابی کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024