جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.07.2017, 8:12

نمایش تبلیغاتی قوه قضاییه:‌ احمدرضا جلالی و چند زندانی دیگر پیش از بازدید سفرا از بند خارج شدند

یک منبع آگاه به وضعیت احمدرضا جلالی، استاد و پزشک مقیم سوئد که اکنون در زندان اوین به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت این زندانی که در بند چهار عمومی زندان اوین در کنار زندانیان با جرایم مختلف به سر می‌برد صبح ۱۴ تیرماه پیش از بازدید سفرای کشورها از زندان اوین به همراه چند زندانی دیگر از بند چهارم به بند ۲۰۹ متعلق به وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شده‌اند.

این منبع آگاه با اظهار اینکه در همان روز خانم هلنا سونگه لند سفیر سوئد در تهران به همراه سفرای دیگر از زندان اوین ملاقات داشته به کمپین گفت: «ماموران صبح همان روز آمده‌اند و احمدرضا را به همراه چند نفر دیگر با خود به بند ۲۰۹ برده‌اند و عصر پس از پایان بازدید آنها را دوباره به بند چهار برگرداندند. حتی ماموران هنگام خروج آنها از بند واقعیت را به آنها گفته‌اند که سفیرای کشورهای دیگر امروز برای بازدید می‌آیند و شما را نباید ببینند.»

این منبع مطلع با اظهار این‌که پس از رسانه‌ای شدن خبر بازدید سفرا از زندان اوین، خانواده احمدرضا جلالی با دفتر سفیر سوئد در تهران تماس گرفتند به کمپین گفت: «به آنها گفته شده که در بالاترین سطح پیگیر وضعیت احمدرضا هستند اما متاسفانه هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت او ندارند. در مقابل سوال‌های خانواده هم پاسخی به بازدید سفیر سوئد به زندان اوین به آنها نداده‌اند.»

این منبع آگاه به کمپین گفت: «وقتی زندانی را قبل از رسیدن سفرا از بند خارج می‌کنند یعنی وضعیت حقوق بشر در ایران درست نیست چون اگر بود دلیلی نداشت که احمدرضا و بقیه زندانیان جابه جا شوند. حتما حقوق انسانی در موردش رعایت نشده، حتما نخواسته‌اند تا او را ببینند و حرف‌هایش را بشنوند و بفهمند چه بلای سرش آمده است. ۱۶ ماه بدون سند و مدرک در زندان به اتهام جاسوسی نگهش داشته‌اند. درخواست خانواده او بارها و بارها اعلام شده، آنها خواستار رسیدگی به وضعیت احمدرضا هستند که حقوق انسانی درباره‌‌اش اعمال نمی‌شود. خواسته آنها پیگیری وضعیت او از سوی سفیر سوئد و مقامات ایران است.»

به گفته این منبع روز دوم آگوست اولین جلسه دادگاه احمدرضا جلالی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد. اتهام او همکاری با دول متخاصم است «در حالی که هیچ سند و مدرکی برای این اتهام وجود ندارد جز اعتراف خود احمدرضا که پس از ماه‌ها بازجویی و تحت فشار گذاشتن او و تهدید به آزار خانواده اش مجبور شده زیر کاغذی را امضا کند.»

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‎های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. اتهام آقای جلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است.

این پژوهشگر پیش از بازداشت در پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵، بارها برای شرکت در سمینارها و ورک شاپ‎های علمی و تخصصی به دعوت دانشگاه تهران و هلال احمر به ایران سفر کرده و هیچگاه مشکلی برایش فراهم نشده‎ بود.

پیش از این قاضی صلواتی سه وکیل پیشنهادی او و خانواده‌اش را به دلایل نامشخص نپذیرفت. اولین وکیل انتخابی محمود علیزاده طباطبایی بود که با مخالفت قاضی صلواتی مواجه شد. پس از آن خانم زینب طاهری پیشنهاد شد که ایشان هم پذیرفته نشد. سومین وکیل این زندانی که خانواده اش مایل به ذکر نام او نبودند، با ۱۵ سال سابقه کار در دادگستری او هم از سوی قاضی صلواتی برای وکالت پرونده پذیرفته نشد.

۱۵ تیرماه در رسانه‌های داخلی کشور اعلام شد که یک روز قبل در تاریخ ۱۴ تیرماه ۴۵ و در برخی خبرها ۵۰ سفیر کشورهای مختلف از زندان اوین ملاقات کرده‌اند. پس از اعلام این خبر دو زندانی زن بند زنان زندان اوین به نام‌های آتنا دائمی و گلرخ ایرایی با انتشار نامه سرگشاده خطاب به این سفرا نوشتند چرا پس آن روز هیچ کدام از آنها به بند زنان سر نزده‌اند؟ چرا هیچ‌کدام‌شان به بند ۲۰۹، به بند دو– الف وابسته به سپاه پاسداران و بند ۲۴۱ وابسته به وزارت اطلاعات بازدیدی نداشته‌اند.

واتیکان، بریتانیا، سوئد، استرالیا، ایتالیا، جمهوری چک، سوییس، اوگاندا، مکزیک، ترکیه، پرتغال، هند، کره جنوبی از جمله کشورهای بودند که سفیرانشان روز ۱۴ تیرماه از زندان اوین بازدید کردند. با این حال تصاویر پخش شده در رسانه‌ها از دیدار این ۴۵ سفیر خارجی از زندان اوین بیشتر شبیه یک مهمانی است. در این تصاویر مثلا عکس‌های از دیدار سفرا با زندانیان و یا حضورشان در بندها دیده نمی شود بلکه عکس‌هایی است که برای ورود آنها در قمست مشخصی از محوطه بیرونی زندان فرش قرمز پهن شده و یا در جای دیگری در فضای سر سبز دورتادور یک میز بزرگ که پرچم‌های کشورهای مختلف بر روی آن نصب شده سفرا ضمن خوش و بش به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند. این تصاویر با گفته‌های زندانیان سیاسی زندان اوین که در طی هشت سال گذشته با کمپین گفتگو کرده‌اند کاملا متفاوت است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024