شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.06.2017, 10:45

مجرم بودن معتاد؛ علت کم گزارش‌دهی آمار معتادان است

معاون مرکز پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی با اشاره به اعلام آخرین آمار معتادان کشور گفت: عدد اعلام شده از سوی ستاد مبازره با مواد مخدر آمار مصرف مستمر مواد مخدر است و مصرف تفننی‌ در آن گنجانده نشده است.

محسن روشن‌پژوه (معاون مرکز پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با چگونگی پایش و اعلام آمار رسمی تعداد معتادین کشور که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است، بیان داشت: در آخرین آماری که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد تعداد معتادان کشور دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر اعلام شد؛ اما باید توجه داشت که این تعداد مربوط به مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر است.

او تاکید کرد: روش‌های مختلفی برای تخمین جمعیت مصرف‌کننده مواد مخدر صورت می‌گیرد که هر کدام برآوردی از جمعیت معتادین کشور است. در سال ۹۴ پیمایش خانه به خانه صورت گرفت و یا از روش‌های مختلف مثل مراکز ارائه خدمات گزارش‌های مرگ و میر و گزارش‌های مرتبط با مصرف مواد که از طریق اورژانس کشور اعلام شد استفاده شده‌است؛ یعنی شیوه‌های مختلف آماری برای پایش معتادین کشور وجود دارد؛ اما با توجه به اینکه در کشور ما اعتیاد جرم محسوب می‌شود و ملاحظاتی در این خصوص از طرف خانواده‌ها وجود دارد عددها با آمار دقیق فاصله دارد.

روشن‌پژوه در ادامه گفت: پژوهش در حوزه اجتماعی کار دشواری است؛ بخصوص که پدیده مورد پژوهش دارای ملاحظات و یا انگ اجتماعی باشد؛ یعنی اگر آسیب اجتماعی محسوب شود کار پژوهشگر سخت می‌شود و اگر رفتار ضد اجتماعی هم به آن اضافه شود با بخش پنهانی  از آن در جامعه مواجه هستیم که ممکن است رسیدن به عدد دقیق را برای پژوهشگر سخت کند بنابراین باید از روش‌های مختلفی برای این کار استفاده شود.

او تاکید کرد: در سال ۹۴، زمانی که برای پیمایش به منازل مراجعه می‌کردیم آمار کل کشور و شهرها و روستاها را به لحاظ وضعیت اقتصادی اجتماعی بررسی می‌کردیم البته به همه خانه‌ها مراجعه نشد؛ بلکه به صورت نمونه‌گیری این کار صورت گرفت و پرسشنامه‌هایی طراحی شد که خانوار بدون نگرانی و درج نام به آن پاسخ دهند. برای کاهش احتمال خطا سعی شد از سیستم پژوهشگرهای حرفه‌ای زنان و مردان به طور مساوی و بدون نام و نشانی استفاده شود این خوداظهاری‌ها کمک کرد که مردم با خیالی راحت‌تر با پژوهشگران ارتباط برقرار کنند با این حال پژوهش‌ها با محدودیت مواجه هستند چراکه در آخر باز مردم به صورت کامل نمی‌توانند راجع به مصرف خود گزارش دهند.

معاون مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی تاکید کرد که کم‌‌گزارش‌دهی از سوی مردم در خصوص مصرف مواد مخدر همواره مطرح بوده اما در آخرین پیمایش میزان کم‌گزارش‌دهی کمتر شده است و با توجه به آموزش‌های دقیق سیستم‌های پرسشگر و نظارت دقیق بر جمع‌آوری داده‌ها نمی‌توان گفت که آمار ارائه شده از واقعیت خیلی دور باشد البته این عدد مصرف مستمر مواد مخدر است و مصرف تفننی‌ در آن گنجانده نشده است. همچنین این عدد شامل افراد ۱۵ تا ۶۴ سال می‌شود و برای بررسی آمار معتادان زیر ۱۵ سال نیاز به ورود آموزش و پرورش است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024