جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.06.2017, 10:43

حلقه نزدیک به ترامپ برجام را ارزشمند می‌دانند

روزنامه آمریکایی هافینگتون پست در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر و تقویت روابط آمریکا و عربستان نوشت: هدف همه اقدامات عربستان و سفر ترامپ به خاورمیانه ایران بوده است. ترامپ سعی ندارد با قرار گرفتن در جبهه افراط گرایان دکترین خاصی را تولید کند او هیچ چیز درباره اسلام نمی‌داند و علاقه‌ای هم به یادگیری ندارد.

به گزارش ایلنا روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» در گزارشی به بررسی تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: جنگ سعودی در یمن، ایران را هدف گرفته بود. اولین سفر ترامپ بعد از رسیدن به ریاست جمهوری به عربستان و اسرائیل بوده و این سفر هم ایران را هدف گرفته است. عربستان سعودی و متحدانش در منطقه قطر را منزوی کرده‌اند و این نیز ایران را مورد هدف قرار داده است. تشدید اقدامات نظامی آمریکا علیه دولت سوریه نیز در واقع با هدف کاهش نفوذ ایران بوده است.

در این گزارش گفته شده: ترامپ دشمنان زیادی برای خودش تراشیده است. او بر اهمیت اقدام همه جانبه پنتاگون علیه داعش تاکید دارد و جیمز ماتیس وزیر دفاعش کره شمالی را یک تهدید جدی و برای صلح و امنیت می‌داند. دیگر تهدیدات به صورت چرخشی به اولویت دولت ترامپ تبدیل می‌شود؛ نظیر چین و کوبا و رسانه‌های اصلی و جیمز کومی رییس اف بی آی و شکسپیر (برای نوشتن ژولیوس سزار و ورژن های ضد دولتی تئاترهای امروز با اقتباس از این رمان)

روزنامه هافینگتون پست نوشت: در این میان ایران دشمن اصلی تیم ترامپ است. ترس از نفوذ ایران منجر به تصمیمات مختلفی اعم از تلاش برای لغو برجام و متوقف کردن جنگ‌های نیابتی ایران و حتی مداخله مستقیم در جبهه‌های جنگ میان اهل تسنن و شیعیان از سوی دولت شده است.

نویسنده این گزارش با طرح این سوالات که آیا شما نگران ترامپ و توافق هسته‌ای‌اش هستید؟ چشم انداز داعش خواب را از چشمانتان ربوده است؟ آیا حمله علیه کره شمالی که به نظر ماتیس یه فاجعه است شما را از سفر قریب الوقوعتان به سئول منصرف کرده است؟ نوشت: مطمئنا همه این‌ها محتمل است اما محتمل‌ترین فاجعه می‌تواند بروز یک درگیری مستقیم میان ایران و آمریکا باشد.

در این گزارش گفته شده توافق هسته‌ای  با ایران به یک مو بند است. ترامپ به برجام اعتقادی ندارد و قول داده آن را نابود کند. البته تاکنون او این کار را نکرده است. این به دلیل فشار دیپلمات‌ها و رسانههای امریکا نبوده بلکه حلقه نزدیک به ترامپ هم این توافق را ارزشمند می‌دانند. متیس که خود دشمن ایران است نیز پای برجام ایستاده است. رکس تیلرسون نیز اعلام کرده ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است. از طرفی مشاغل زیادی در آمریکا به واسطه خرید هواپیماهای بویینگ توسط ایران ایجاد شده است.

در این گزارش گفته شده اگر چه ترامپ هنوز برجام را پاره نکرده است اما اخیرا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرده است. کنگره در این بین به دنبال ایجاد تحریم‌های خودش علیه ایران است. هیچ کدام از این اقدامات به طور مستقیم نقض برجام نیست. اما این کار روح برجام را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

هافینگتون پست نوشت: علاوه بر همه این زخم‌ها ترامپ در پیام محکومیت اقدام تروریستی داعش در تهران نیز نمک به این زخم‌ها پاشید و گفت: کشورهایی که از تروریسیم حمایت می‌کنند در نهایت قربانی ترور خواهند شد.

این اظهار نظر بدسلیقگی بود. بعد از ۱۱ سپتامبر ایرانی‌ها با روشن کردن شمع همدردی خود را با قربانیان حادثه تروریستی در آمریکا نشان دادند و دولت ایران نیز در آن زمان هیج حرفی از افرادی که در اثر حمله آمریکا به خاورمیانه به خانه‌ایشان برگشته‌اند نزد.

نویسنده این گزارش گفته است: ایران شاید بیانیه ای صادر کند که با این اظهارات ترامپ برابری کند و بگوید دولتی که توافقات بین المللی را پاره می‌کند قربانی اهریمنی خواهد شد که خود ایجاد کرده است.

در بخشی از گزارش روزنامه هافینگتون پست گفته شده درگیری‌ها در سوریه در حال افزایش است. جایی که ایران از بشار اسد حمایت می‌کند و امریکا از گروه‌های ضد اسد. هر دو کشور علیه داعش نیز می‌جنگند. در واقع ایران اخیرا موشک‌هایی به مواضع داعش در سوریه پرتاب کرد.

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه بسیاری از شخصیت‌های دولتی در آمریکا مشتاق مقابله مستقیم با اسد و حامیان ایرانی آنها هستند، نوشت: اما ماتیس بارها با دیدگاه خطرناک آنها مخالفت کرده است. در عین حال هم ایران و هم آمریکا سعی می‌کنند خودشان خلا به وجود آمده در سرزمین‌هایی که از کنترل داعش خارج می‌شود را  پر کنند.

نویسنده این گزارش نوشت: زمانی که ترامپ حرف‌های خوب کمی درباره اسلام در سفرش به عربستان می‌زد لیبرال‌ها در آمریکا نفس راحتی کشیدند. دست کم رییس‌جمهور در این سفر از رویکردهای افراطی استیو بنون مشاور ارشدش پیروی نکرده بود.

ترامپ در این سفر گفته بود این جنگی بین ادیان و فرقه‌های مختلف یا اختلاف تمدن‌ها نیست. این جنگی میان بربریتی است که به دنبال ضایع  کردن زندگی بشریت است و مردم بیگناهی که از هر دینی به دنبال حفظ خود هستند. این جنگ خیر و شر است.

نویسنده با تاکید بر اینکه ترامپ سعی ندارد با قرار گرفتن در جبهه افراط گرایان دکترین خاصی را تولید کند، نوشت: او هیچ چیز درباره اسلام نمی‌داند و علاقه‌ای هم به یادگیری ندارد. برای او این قدرت کنترل خاورمیانه است که اهمیت دارد.

در گذشته آمریکا در کمال ناباوری فکر می‌کرد که می‌تواند نتیجه همه اقداماتش در منطقه را تحت کنترل داشته باشد امروز این نگاه به جهل تهاجمی تبدیل شده که دولت ترامپ را بر آن داشته که از عربستان حمایت کند و اسرائیل نیز این حمایت را تقویت کند. با این رویکرد آمریکا به سمت مقابله بیش‌تر با ایران پیش خواهد رفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024