پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.06.2017, 11:46

ردیف ۱۷ بودجه در اختیار جریان اقلیت حوزه

کاظم قاضی‌زاده، از مدرسین حوزه علمیه قم؛ در دیدار علما و روحانیون با ریاست جمهوری:

جناب آقای روحانی! حضرتعالی در قم و در میان اساتید بلندپایه حوزه علمیه علاقه مندان و هوادران بسیاری دارید. اگرچه احیانا نقدهایی هم دارند؛ ولی جزو هواداران شما هستند.

با توجه به صندوق سیاری که در انتخابات اخیر رأی مراجع و اعضای بیوت را در خود داشت؛ نشان می دهد که سهم شما از دیگری بیشتر بوده است و این نشانگر اعتماد مراجع و نزدیکان آنان به شماست.

بد نیست که با توجه به این همراهی و همدلی، اساتید درخواست دارند سطح روابط شما با حوزه علمیه به لحاظ نهادی عمیق تر تعریف شود تا عواملی که روابط را خدشه دار می کنند؛ از بین بروند و مثل دولت های قبل قبل![دوران خاتمی] نماینده های بیشتری داشته باشید.

با انتخابات گذشته روشن شد که دو جریان فکری با دودسته هوادار وجود دارد: دسته ای اکثریت که بیش از ۶۰ درصد و دیگری یک جمعیت ۳۰ درصد.

گروه اول که تبلورش رأی به حضرتعالی بود؛ به بحث هایی چون: حاکمیت مردم، مردمسالاری دینی، حق الناس دیدن رأی مردم، اسلام رحمانی، حفظ حریم خصوصی شهروندان و تنش زدایی با دنیا تأکید دارد.

گروه مقابل که محترم هستند و هوادارنی هم در حوزه دارند؛ به مباحثی چون: حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی، تک صدایی، محدودیت مطبوعات، تأکید بر تکلیف مردم به جای حق مردم، عدم مرزبندی میان حریم خصوصی و حریم عمومی تأکید دارند.

این دو گروه مبانی فکری دارند؛ اما گروه دوم که اقلیت جامعه هستند، صدایشان بیشتر شنیده می شود. چرا؟!

یک دلیل آن این است که دستگاههای تبلیغاتی در اختیار این گروه اقلیت است. این بخش دست ما نیست و دعا می کنیم که این گروه همانگونه که بر عدالت تأکید می کنند؛ بر عدالت رسانه ای هم تأکید داشته باشند.

چرا باید اقلیتی که تنها ۳۰ درصد هزینه رسانه ها را تأمین می کنند؛ ۱۰۰ درصد رسانه ها را در اختیار داشته باشند؟!

این بخش در اختیار دولت شما نیست؛ اما در کنار آن، بودجه های فرهنگی که که در اختیار ۶۰ نهاد حوزوی قرار می گیرد، مهم است.

من محاسبه کردم ۹۰ درصد این بودجه ها از ردیف 17 در اختیار جناح فکری اقلیت است که بطور مستقیم اندیشه دوم را که اقلیت اند؛ ترویج می کنند.

موسسه ای که سالانه 22 میلیارد بودجه از دولت می گیرد؛ رسما طلبه ها باید در دوسال اول کتاب های رییس موسسه را بخوانند.

در اینجا افرادی هستند که در هتاکی و نقدها و تهدیدهای سخت نسبت به تفکر گروه اول گوی سبقت را ربوده اند.

شخص دیگری که در یک شورای شش نفره هست که ۴۰۰ - ۵۰۰ نفر از فضلای حوزه را برای خبرگان ردصلاحیت کرده؛ سالی دو میلیارد بودجه می گیرد. وقتی سایت این آقا را باز می کنید؛ عکس ایشان هست و رسما نوشته این مؤسسه برای نشر افکار این آقاست.

من حساب کردم این موسسه ماهی باید ۱۵۰ میلیون که شهریه ۲۵۰ طلبه هست صرف می کند، به طلاب موسسه اش شهریه بدهد و کتاب های خود که فروش نرفته توزیع کند و هدیه بدهد.

چرا بودجه های دولتی اینگونه هزینه می شود؟ اگر می توانید کل این هزینه ها را حذف کنید و آنها هم مثل ما که هزینه ای در اختیار نداریم، فعالیت کنند.

یا حداقل در اختصاص بودجه اعتدال داشته باشید؛ با توجه به اینکه نظریه پردازان گروه اول کم نیستند.

با اینکه رهبری از حق الناس بودن رأی مردم گفتند اما گروه دوم به لحاظ فکری و نظری چند سطر درباره حق الناس بودن رأی مردم نوشته اند؟!. اما دوستان ما که در گروه اول هستند؛ به لحاظ فکری و نظری توانسته اند این گونه مباحث را نهادینه کنند.

در پایان، باز هم تأکید می کنم که ما علاقه داریم ارتباطات نهادی دولت با حوزه بیشتر شود.

منبع: کانال مجتبی لطفی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024