جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.06.2017, 16:38

دیوان محاسبات بدهی ۱.۹ میلیارد دلاری ایران به ترکیه بابت گاز را تایید کرد

رادیوفردا: دادستان دیوان محاسبات ضمن رد انتقادها از «ضعیف بودن» قرارداد صادرات گاز به ترکیه، اعلام کرد که ایران بر اساس حکم دیوان داوری بین‌المللی و به دلیل کاهش قیمت جهانی، باید مبلغ قرارداد را کاهش می‌داد و حدود دو میلیارد دلار به ترکیه پرداخت می‌کرد.

فیاض شجاعی روز چهارشنبه ۳۱ خرداد در مصاحبه با سایت «خانه ملت»، وابسته به مجلس، گفت که بر اساس این حکم ایران می‌توانست به جای بدهی به ترکیه گاز صادر کند که تاکنون ۹۰۰ میلیون دلار از این بدهی تسویه شده است.

این سخنان تایید کننده گفته‌های مقامات دولت حسن روحانی در واکنش به انتقادها از صادرات «گاز مجانی» به ترکیه است.

دادستان دیوان محاسبات اعلام کرد که ترکیه به دلیل ارزان شدن قیمت جهانی گاز، در شکایتی به دیوان داوری بین‌المللی خواستار کاهش قیمت گاز صادراتی ایران شده بود.

شجاعی افزود: بر اساس حکم دیوان داوری بین‌المللی، ایران باید به ترکیه ۱۲.۵ درصد از قیمت سابق را تخفیف دهد و یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به این کشور پرداخت کند.

وی اعلام کرد که بر اساس این حکم، ایران می‌تواند به جای پرداخت نقدی این بدهی به ترکیه گاز صادر کند که تاکنون ۹۰۰ میلیون دلار از این بدهی تسویه شده است.

مبلغ حدود دو میلیارد دلار مربوط به تفاوت قیمت گازی است که ایران با قیمت سابق از تاریخ اجرای حکم به ترکیه صادر کرده است.

در هفته‌های گذشته رسانه‌های اصولگرا از جمله روزنامه کیهان در گزارش‌هایی وزارت نفت را به پنهانکاری در موضوع صادرات «گاز مجانی» به ترکیه متهم کرده بودند.

روزنامه کیهان در گزارش خود دلیل پیروزی ترکیه در دیوان داوری بین‌المللی را قیمت ارزان‌تر فروش گاز به امارات در قرارداد کرسنت اعلام کرده بود.

قرارداد کرسنت در سال ۸۱ منعقد شد و بر مبنای آن قرار بود که گاز فرآوری‌نشده میدان سلمان برای ۲۵ سال به امارات متحده عربی صادر شود، اما این قرارداد از سوی محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین ایران، لغو شد.

وزارت نفت ایران اما این گزارش‌ها را «شانتاژ» خوانده و اعلام کرده بود که در شکایت ترکیه هیچ اشاره‌ای به قرارداد کرسنت نشده و تنها قیمت ارزانتر گازهای صادراتی به ترکیه از سوی سایر کشورها از جمله روسیه مورد استناد قرار گرفته است.

در همین حال دادستان دیوان محاسبات نیز بدون اشاره به موضوع قرارداد کرسنت افزود: «در تمامی قراردادهای طولانی‌مدت، بندی مبنی بر پیش بینی نوسانات و یا کاهش و افزایش قیمت‌ها وجود دارد، که در قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه نیز وجود داشته است».

وی همچنین انتقادها مبنی بر «ضعیف بودن» این قرارداد را رد کرد.

پیش از این نیز حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اعلام کرده بود که به دلیل حکم دادگاه بین‌المللی، ایران باید یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به ترکیه پرداخت کند و به همین دلیل از بهمن ماه سال گذشته صادرات گاز به ترکیه را با قیمت «پایین یا رایگان» انجام می‌دهد.

ترکیه در اواخر دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی نژاد، دو شکایت علیه ایران در دیوان دادرسی بین‌المللی مطرح کرد. این دادگاه در پرونده نخست که مربوط به ادعای کم‌فروشی گاز ایران به ترکیه بود به نفع تهران رای داد، اما در پرونده دوم که مربوط به گران‌فروشی گاز بود، از ایران خواست که قیمت گاز را کاهش دهد و غرامت گران‌فروشی گاز به ترکیه طی سال‌های گذشته را پرداخت کند.

ایران سالانه نزدیک به ۹ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند و این کشور در حال حاضر تنها مشتری گازی ایران است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024