چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.06.2017, 21:35

ساختار مردانه وزارتخانه‌ها باید اصلاح شود

نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم گفت:‌ ساختار مردانه وزارت امورخارجه چنان است که هنوز از نظر تقسیم پست‌های مدیریتی در این وزارتخانه به حداقل‌هایی که در زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده نرسیده‌ایم.

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در گفت‌گو با ایسنا، با تاکید به اینکه جزییات، آمار و ارقام مربوط به وضعیت زنان در وزارت امور خارجه را دارم به مفهوم «عدالت جنسیتی» در قانون برنامه ششم اشاره کرد و توضیح داد: من امیدوارم دولت جدید آقای روحانی یک دولت جوان‌تر و منصفانه‌تری در حوزه زنان باشد. به شکلی در این دولت عمل کند که نمادی از عدالت اجتماعی که جمهوری اسلامی وعده داده باشد. نکته‌ای که به عنوان زنان فعال در جامعه برآن تأکید داریم این است که زنان و حضورشان در عرصه قدرت صرفاً برای سهم‌خواهی نیست . ما زنان به دنبال این هستیم که به برخی اهداف ،جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: با توجه به سابقه کاری که در وزارت خارجه دارم می توانم بگویم که همچنان ساختار این وزارت خانه مردسالارانه است. اگر امروز ما یک سفیر زن داریم این امرحاصل تلاش و زحمت فراوان خانم افخم است. «مرضیه افخم» تنها کسی بود که با تلاش خودش توانست به عنوان سفیر آن هم در کشوری که به دلیل روابط گسترده فیمابین،در آن کارسخت است معرفی شود.

سیاوشی همچنین توضیح داد: به نظرم وزارت امور خارجه جایی است که اگر زنان در آن به کار گرفته شوند و مدیریت‌ها و پست‌های مطرح را به زنان واگذارند به سبب برونداد بین‌المللی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و از سوی دیگر می‌تواند موجب تغییر در سایر وزارتخانه‌ها نیز بشود.

نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم گفت: شاید آقای ظریف بنا به دلایلی نخواسته‌اند در دوره قبل ریسک کنند. اما به کارگیری زنان در پست‌های ارشد وزارت امورخارجه می‌تواند نمود بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند و تبلیغات منفی علیه کشور را خنثی کند. متاسفانه در بخش کنسولی وزارت امور خارجه شما هیچ زنی را نمی‌بینید، در حال که شاهد هستیم زنانی در وزارت امورخارجه با ۲۰ تا ۲۵ سال کار کارشناسی و تخصصی در یک سطحی متوقف شده‌اند و ارتقاء نیافته‌اند. این زنان را می‌توان به عنوان کنسول به کشورهای دیگر اعزام کرد؛ یا دستکم می‌توان زنان را به عنوان کاردار اعزام کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024