جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.06.2017, 12:34

ترکیب کابینه، پشتوانه حراست از رای مردم

سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
ایرنا
گمانه‌زنی و تحلیل‌ها درباره ترکیب و تغییرات کابینه دوازدهم و ضرورت آن با نزدیک شدن به آغاز کار دولت جدید، گسترده‌تر از همیشه در عرصه سیاست و رسانه ایران پیگیری می‌شود.
دولت اول تدبیر و امید با تمام فراز و نشیب‌های آن روزها و ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند تا در نیمه تابستان امسال «حسن روحانی» به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری در نظام جمهوری اسلامی سوگند یاد کند و کابینه جدید تشکیل دهد.
مردم ایران در 29 اردیبهشت 96 با رای 24 میلیونی روحانی را برای بار دوم راهی پاستور کردند. رای دوباره مردم به روحانی پس از چهارسالِ نخستِ کشورداری او از این جهت مهم به نظر می‌رسد که جامعه نقاط ضعف و قوت دولت را دانسته و با این همه برای رفع و بهبود آن‌ها دوباره به تدبیر او اعتماد کردند. یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف دولت یازدهم به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی و فعالان این عرصه، حضور و فعالیت مدیرانی بود که در روش و عملکرد همسویی چندانی با اعتدال نشان ندادند.
طی چهار سال گذشته برخی مدیران هم در سطوح عالی و هم میانی دولت، نه تنها شخص رویس جمهوری را در پیشبرد برنامه‌ها یاری ندادند، بلکه با رفتارهای خارج از اعتدال تلاش کردند مردم را از تدبیر دولت ناامید سازند. تلاشی که سرانجام صبر رئیس جمهوری را هم لبریز کرد و زبان انتقاد و گلایه او را از برخی مدیران ناهمراه گشود. این اعتراض روحانی پس از انتخابات از سوی تحلیل‌گران به عنوان هشداری برای مدیران ناهمسو ارزیابی شد و بسیاری از چهره‌های سیاسی از عزم و اهتمام رئیس جمهوری برای تغییرات گسترده در سطح مدیران و وزیران سخن گفتند. این تغییر در بدنه اجرایی دولت و جایگزینی افراد جدید باید با معیارها و اصول مشخصی صورت گیرد.
مدیران و وزیران دولت دوازدهم برای یاری دستگاه اجرایی باید شاخصه‌ها و ویژگی‌های مشترک با روش رئیس این دستگاه را دارا باشند تا بتوانند اعتماد مردم به اعتدال رئیس جمهوری را پاسخ دهند.
گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا در گفت‌وگو با «محمداشرفی اصفهانی» و «داریوش قنبری» نمایندگان پیشین مجلس به بررسی ضرورت‌های تغییر مدیران ناهمسو با مشی رئیس جمهوری و ویژگی‌های مدیران و وزرای دولت آینده پرداخته است.

دولت دوازدهم و ضرورت حذف مدیران ناهمسو
اشرفی اصفهانی درباره تغییر مدیران ناهمسو با روش اعتدال رئیس جمهوری گفت: پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با وجود همه موانع و مشکلات، نوعی معجزه بود. روحانی پس از این انتخاب باید قدردان رای مردم باشد و تغییر مدیران ناهمسو با خواست و اراده جامعه یکی از راه‌های قدردانی از مردم است. دلسوزان دولت چه در ایام انتخابات و چه قبل از آن باید در صحنه بمانند، اما باید اذعان کرد که عملکرد برخی در بدنه اجرایی، انتظار مردم را برآورده نکرد. پیش از انتخابات و طی چهار سال گذشته بسیاری از فعالان و دلسوزان از لزوم این تغییرات سخن گفتند؛ پس از انتخابات هم خود آقای روحانی از برخی مدیران گله داشتند و این نشان‌دهنده عزم دولت جدید برای همسوسازی روش و تفکر مدیران با محور اعتدال تاکید شده از سوی روحانی است.

مطالبات جامعه و شاخصه‌های وزیران آینده
قنبری درباره ویژگی‌های کابینه آینده و شاخصه‌های وزرا و مدیران حاضر در هیات اجرایی دولت به پژوهشگر ایرنا گفت: اولین و مهم‌ترین ویژگی مدیران و وزرای دولت جدید روحانی درک پیام رای مردم در 29اردیبهشت است. وزرای جدید باید مومن و معتقد به راه و روش آقای روحانی باشند. با درک این پیام و اعتقاد به روش رئیس جمهوری، وزرا در مسیر خواست مردم با دولت همسو خواهند شد و در صورت قرارگیری در بدنه اجرایی، برای تحقق مطالبات مردم تلاش می‌کنند. قطعا عملکرد دولت در نتیجه این همسویی نسبت به چهار سال گذشته بهبود خواهد یافت.
توانمندی در حوزه‌های تخصصی، دومین شاخصه مهم وزرای کابینه دوازدهم است. اعضای هیات دولت باید متخصص حوزه خود بوده و تجربه کافی در آن داشته باشد. چون نمی توان هیچ وزیری را یافت که به همه مسائل ریز و درشت وزرات خانه ای احاطه کامل داشته باشد بنابراین شاخصه سوم وزرا باید مشورت‌پذیری آنها باشد. مدیران سطوح بالا برای پیشبرد اهداف باید از صاحبنظران حوزه خود مشورت بگیرند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024