جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 18.06.2017, 21:33

واکنش دوگانه رسانه‌های جناح راست به بیانیه انتقادی اصلاح طلبان

بیانیه انتقادی جمعی از چهره های شاخص اصلاح طلب علیه اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا، با واکنش دوگانه روزنامه های راستگرای “کیهان” و “جوان” مواجه شد.

“کیهان” در ستون اخبار ویژه خود، این نامه را “ردگم‌کنی تحت‌الحمایه‌های آمریکا” خواند و نوشت: “شماری از وابستگان به احزاب و گروهک‌های منحله از جمله حزب مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب) و نهضت آزادی و گروهک ملی- مذهبی بیانیه‌ای را امضا کرده که مدعی محکومیت سخنان وزیر خارجه آمریکاست”.

“کیهان” با نقل بندهایی از این بیانیه و نام بردن از برخی امضاءکنندگان آن، مدعی شد: “این نامه در حالی است که طیف مذکور در پوشش عنوان دروغین اصلاح‌طلبی، بارها به ساختارشکنی و معارضه با قانون اساسی در خدمت پروژه‌های براندازی خاموش (حاکمیت دوگانه، کودتای مخملین، ایجاد دو قطبی، ساختارشکنی) و حتی آشوب‌افکنی‌های نیابتی آمریکا و انگلیس پرداختند؛ تا آنها (آنجا) که هم در آشوب ۷۸ و هم فتنه سال ۸۸ مورد حمایت علنی آمریکا و انگلیس و اسرائیل قرار گرفتند. این حمایت در دولت‌های بوش و اوباما و ترامپ تداوم داشته است”.

“کیهان” در ادامه حملات خود مدعی شد: “فتنه‌گران در سال ۸۸ در کف خیابان شعار انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است سر دادند که افشاگر هویت آنها در پشت نقاب اعتراض به تقلب بود. این طیف در آغاز چالش هسته‌ای نیز در مجلس، نامه جام زهر تسلیم را تنظیم کردند و حتی یکی از آنها در مجلس مدعی شد ۲۹ سال به دنیا دروغ گفته‌ایم و حالا دم خروس بیرون افتاده است. برخی از اعضای این طیف فراری هستند و هم‌اکنون در آمریکا پناهندگی گرفته‌اند و علنا علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند”.

“کیهان” در ادامه این خبر، خط قدیمی حلقه سعید امامی در یکی کردن براندازان با مخالفان مسالمت جو و نیروهای منتقد را با این عبارات تکرار کرد: “دشمنان انقلاب برای بی‌ثبات‌سازی ایران از طیفی  از گروهک‌های  مسلح بهره گرفتند؛ اما پس از آشکار شدن ناکارآمدی جنگ و ترور، دست به دامن نفاق قدیم و جدید (در نهضت آزادی تا حزب مشارکت و کارگزاران) شدند”.

“کیهان” همچنین در شماره امروز خود مطلبی با تیتر درشت “بیانیه دیروز مدعیان اصلاحات علیه آمریکا یادآور بیانیه منافقین علیه صدام در سال ۵۹” در صفحه اول منتشر کرد که در آن، ادعاهای زیر آمده است:

محکومیت سخنان وزیر خارجه آمریکا از سوی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در حالی است که این افراد اکثرا در فتنه ۸۸ نقش فعالی ایفا کرده و پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری خطاب به اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرده بودند: “اوباما، یا با اونا یا با ما”.

برخلاف روزنامه “کیهان” که بشدت از بیانیه انتقادی جمعی از چهره های شاخص اصلاح طلب علیه اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا، عصبانی شده و حتی اقدام آنها را با “بیانیه منافقین علیه صدام در سال 1359” شبیه سازی کرده؛ مدیرمسئول روزنامه “جوان” (نزدیک به سپاه) از این نامه استقبال کرد.

عبدالله گنجی در یادداشتی تلگرامی که شکاف تحلیلی- راهبردی جناح راست در برابر اقدام اصلاح طلبان را بروز می دهد؛ نوشت:

نامه اعتراضی بخشی از اصلاح طلبان داخل کشور (که  بعضا داخل نظام هم نیستند) در اعتراض به سخنان وزیر خارجه آمریکا مبنی بر انتقال قدرت در ایران با همکاری نیروهای داخلی را باید به فال نیک گرفت.

برخی چنین تحلیل می کنند که این اقدام نوعی فرار به جلو برای رهایی از اتهام است. چراکه معتقد هستند  نیروهای داخلی مدنظر وزیر خارجه آمریکا از جنس همین صاحبان نامه اند.

اما معتقدم این اقدام بسیار لازم و به موقع بود. این گمشده اصلاح طلبان در بیست سال گذشته بود که خوش بینی از یک سو و پرستیژ روشنفکری از سوی دیگر، اجازه مواجهه سلبی آنان با غرب و خصوصا آمریکا را نمی داد.

اکنون آنان باور کرده اند گفتگو و کوتاه آمدن نظام نیز مساله را حل نمی کند که بدتر هم می کند.

امروز فهمیدند که آمریکا تا دست کشیدن ما از هویت خویش به دشمنی ادامه خواهد داد و نوع جهت گیری اراده ایران در این مسیر تاثیری ندارد. آنان باور کرده اند که لفظ”دشمن” یک مفهوم واقعی است.

جبهه اصلاحات به شدت نیاز به این مرزبندی با غیریت اصلی انقلاب اسلامی دارد.

در عین حال، نظام نیز احساس می کند به یک نقطه مشترک با نخبگان منتقد درباره دشمن رسیده و این شاخصی مهم برای ارتقای وحدت و غرور ملی است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024