جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 17.06.2017, 22:05

استعفا از شورای شهر نقض رای مردم است

محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب، درباره گزینه های مطرح برای شهرداری تهران به روزنامه “روزگار ما” گفت:

اگرچه آقای محسن هاشمی به لحاظ سوابق تحصیلی و تجربه مدیریتی در شهر تهران واجد شرایط لازم برای تصدی مسئولیت شهرداری هستند، اما به نظر بنده هر دو سناریو برای انتخاب ایشان با چالش های اخلاقی روبه روست.

در سناریو اول ایشان منتخب مردم برای حضور در شورای شهر هستند؛ مستقل از اینکه ایشان تعهد جمعی را امضا کرده باشند و یا امضا نکرده باشند، استعفا از شورای شهر نقض رأی مردم تلقی می شود. در شورای اول هم، چنین نقض عهدی رخ داد و تعدادی از اعضای منتخب شورای شهر به امید تصدی مقامات بالاتر استعفا دادند که آثار اجتماعی منفی در پی داشت.

اما در سناریو دوم اگر منظور مطرح کردن نظر مشورتی باشد، چون نظر سایر شهروندان بسیار پسندیده و مفید است. اما اگر با این منطق چون اصلاح طلبان لیست امید را بسته اند حالا محق به انتخاب شهردار و شورای شهر هم موظف به تمکین این انتخاب هستند؛ این سناریو غیردموکراتیک بوده و موجب نقض استقلال و تضعیف جایگاه حقوقی شورای شهر می شود.

این روند نه به مصلحت سلامت مدیریت شهری و نه به مصلحت اصلاح طلبان است که خود را در چنین جایگاهی قرار دهند.

مشخصات شهردار تهران با توجه به مسئولیت بسیار سنگینی که در این دوره برعهده خواهد داشت، قبلا به قلم راقم این سطور منتشر شده است و در آنها نظر مشورتی خود را ارائه داده ام. شایسته است همه صاحبنظران نظر مشورتی خود را در اختیار اعضای محترم شورای شهر قرار دهند تا آنان با آگاهی کامل گزینه مناسب را برای مدیریت اجرایی کلانشهر تهران انتخاب کنند.

اولویت‌های شهردار و شورای شهر آینده به طور خلاصه انتخاب همکاران اصلی، شناسایی مسائل و مشکلات وضعیت موجود، ساماندهی وضعیت موجود هماهنگ با سیاست‌های شورای شهر که شامل مطالبات و تامین نیازهای اولیه شهروندان در زمینه های محیط زیست، ایمنی، آرامش و رفاه است و سپس پیگیری اصلاح و نهایی شدن لایحه مدیریت واحد شهری است که در دستور کار وزارت کشور و دولت یازدهم بوده است.

بدون اصلاح ساختار مدیریت شهری و بروزرسانی آن به صورت مدیریت واحد شهری که شورای شهر و مدیریت اجرایی منتخب آن در جایگاه متعادل خود قرار گیرند، پاسخگویی به نیازهای شهروندان به طور کامل وجود ندارد.

البته طی این فرایند که تدریجی است و نیاز به تلاش و همکاری نزدیک همه دستگاه های اجرایی و قانونگذاری کشور دارد تا کار مردم به طور واقعی به تدریج به دست خود مردم سپرده شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024