سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 30.05.2017, 7:11

نقشه راه آینده اصلاح‌طلبی ایران

مرتضی حاجی، الهه کولایی و رسول منتجب‌نیا از فرصت تاریخی که در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است می‌گویند

امدی ایرانیان / صبا شعردوست- انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات شوراهای پنجم هم تمام شد. انتخاباتی که نتیجه‌اش پیروزی قاطعی برای اصلاح طلبان رقم زد و آنها را در شرایطی قرار داد که نه تنها در مجلس بلکه در شوراها نیز اکثریتی قدرتمند داشته باشند. اکثریتی که این روزها رابطه خوبی با دولت دارند و حسن روحانی و اطرافیانش هم به آن اذعان دارند. اما این تمام ماجرا نیست، بلکه ابتدای راهی است که مردم، اصلاح طلبان را در آن قرار داده‌اند. چراکه طی هشت سال دولت نهم و دهم، سه مجلس اصولگرا و 2 شورای شهر نتوانستند، مطالباتشان را از منتخبینشان بگیرند. از این رو با تغییر اساسی در ترکیب مجلس، دولت و شوراها، خواستار پی گیری و دستابی به مطالبتشان هستند. مطالباتی که نه تنها حسن روحانی به پشوانه اصلاح‌طلبان بلکه نمایندگان اصلاح طلب مجلس و شورای شهر هم در موقعیتی هستندد که می‌توانند برای احقاق آنها، گام بردارند. حال الهه کولایی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، مرتضی حاجی، عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان و حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائن مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی هم معتقدند که اصلاح طلبان با قرار گرفتن در موقعیت‌ها وجایگاه های حساس کنونی، وظیفه سنگینی بر عهده دارند. وظیفه‌ای که مردم برای رسیدن به مطالباتشان بر گردن آنها گذاشته‌اند.

پیگیری مطالبات از سوی اصلاح طلبان خواست مردم است
مرتضی حاجی، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در تهران، در گفت‌وگو با «امید ایرانیان» می‌گوید:

«با توجه به شناختی که از اصلاح طلبان در دوره‌های گذشته به خصوص در دوره اصلاحات در اختیار دارم می‌توان گفت اصلاح طلبان در مقایسه با دولت‌های نهم و دهم با رویکرد ویژه‌ای که از لحاظ درستی برنامه ریزی، صداقت در رفتار، پاکی در دسترسی به بیت المال و کارآمدی و کاردانی در مواجه با مسائل و مشکلات درونی و بیرونی کشور توانستند اعتماد مردم نسبت به خود را جلب کنند. این اعتماد بهای بسیار گران قیمتی دارد. تداوم این اعتماد مردم به اصلاح طلبان مشروط به عملکردی است که در ایجاد این اعتماد مؤثر واقع شد. این بدان معنا است که اصلاح طلبان باید کاردانی خود در مواجه با مسائل کشور، صداقت در رفتار، پایبندی به وعده‌هایی که در انتخابات مطرح کردند را به اثبات رسانند. تا این اعتماد پابرجا بماند. بنابراین در حال حاضر اعتماد مردم که سرمایه بی بدیل اصلاح طلبان تلقی می‌شود. امانتی است در دست کسانی که در مجلس، شورا و یا دولت حضور پیدا می‌کنند. تداوم این اعتماد مرهون نگهداری صحیح از امانت مردمی است. از دیدگاه من اصلاح طلبان باید به طور جدی به وعده‌هایی که در انتخابات دادند پایبند باشند. در این راستا قطعاً باید مصلحت ملی و منافع ملی را بر همه منافع دیگر ترجیح دهند. در همه تصمیم گیری‌ها فقط منافع ملی و ارزش‌های اعتقادی را مد نظر قرار دهند. البته باید با تدبیر، تعقل و برنامه بلند مدت تحقق چشم انداز آینده کشور را با مسئولیت پذیری دنبال کنند. مردم را در جریان امور قرار دهند تا مردم بدانند آنچه که گفته شد در مرحله عمل به چه صورتی پیش می‌رود.»

استفاده از ظرفیت‌های نظارتی، اولویت اصلاح طلبان است
الهه کولایی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم درباره استفاده از ظرفیت‌های اصلاح طلبان در شوراهای شهر و مجلس دهم شورای اسلامی به «امید ایرانیان» می‌گوید:

«پیش از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا، اصلاح طلبان توانستند در مجلس، نتیجه قابل قبولی را کسب کنند. از این رو لیست امید در مجلس، برنامه‌های اصلاح طلبان برای تأمین خواسته‌های مردم ارائه کرد. علاوه بر این، در برنامه‌های لیست امید در شورای شهر با همه مصادیق و مشکلات پیرامون آن، برنامه‌های مشخصی برای بهبود شرایط عمومی کشور از یک سو، بهبود وضعیت تهران از سوی دیگر ارائه شد. این بدان معناست که اصلاح طلبان هم در مجلس و هم در شوراها، برنامه‌هایی دارند که همه در راستای خواسته‌ها و مطالبات مردم است. بنابراین بیش و پیش از هر چیز، اجرای برنامه‌های ارائه شده در چهارچوب قوانین و برنامه‌های کلی کشور موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چراکه اگر این برنامه‌های ارائه شده، مورد توجه قرار گیرد، بخش عمده‌ای از مطالبات مردم پاسخ خواهد داده شد. همچنین ضمن پیگیری برنامه‌های ارائه شده، اعمال نظارت و استفاده از ظرفیت‌های نظارتی چه در مجلس و چه در شورای شهر برای مبارزه با فساد و رانت، مهم‌ترین اولویتی است که می‌تواند در دستور کار اصلاح طلبان قرار گیرد. چراکه این نیز از جمله مطالبات مردم است. پس از آن، اجرای مقررات و قوانین در حوزه‌های مختلف باید با دقت و اصرار مورد پیگیری قرار گیرد. از این زاویه می‌توان گفت که اصلاح طلبان ظرفیت‌هایی در اختیار دارند که می‌توانند و باید از آنها به عنوان ظرفیت‌های پی گیری مطالبات مردمی استفاده کنند.»

امید مردم در دستان اصلاح طلبان
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی هم معتقد است که اصلاح طلبان در شرایطی می‌توانند به تداوم پیروزی‌ها و موفقیت‌هایشان امیداور باشند که مردم را امیدوار نگه دارند. رسول منتجب‌نیا در همین زمینه به «امید ایرانیان» می‌گوید:

«مردم ایران با آرای خود نشان دادند که اگر می‌خواستند، روند قبلی در کشور ادامه پیدا کند، به همان افراد دولت نهم و دهم و یا طیف غیر اصلاح طلب رأی می‌دادند. اما در انتخابات 92، نشان دادند که خواهان تغییر و تحول در کشور هستند. تغییر و تحولی که با روی کار آمدن اصلاح طلبان و یا باز شدن عرصه به نفع آنان، ایجاد خواهد شد. از این رو در ادامه انتخابات 92، در انتخابات مجلس دهم و انتخابات ریاست جمهوری 96 و شوراهای پنجم نیز به ادامه تحول خواهی خود ادامه دادند. از این رو اکنون که اصلاح طلبان با اراده مردم در مجلس و شوراها موقعیت خوبی دارند، باید با پی گیری مطالبات مردم و همچنین به ثمر رساندن مطالبات آنها امید را در دل مردم زنده نگه دارند تا مردم نیز با دیدن ثمرات انتخاب و رأیشان، موجبات پیروزی اصلاح طلبان را در انتخابات‌های بعدی نیز فراهم کنند. مردم در از اصلاح طلبان می‌خواهند که به دولت کمک کنند، روش مدیریت شهری را تغییر دهند و در مجلس مطالباتشان در اولویت قرار گیرد و مباحث حاشیه‌ای مطرح نشود. خواسته‌ها و مطالبات مردم به حق است و اگر در اولویت قرار نگیرد، نا امید می‌شوند و بذر نا امیدی در کشور ریشه موفقیت را می‌خشکاند. دقیقاً همان کاری که جناح رقیب در انتخابات اخیر انجام داد. یعنی با پاشیدن بذر نا امیدی قصد منحرف کردن مردم از دستاوردها و کوچک شمردن اقدامات دولت را داشت.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024