جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.05.2017, 11:33

تجمع معترضین کاسپین مقابل بانک مرکزی

صدها نفر از سپرده گذاران موسسه کاسپین صبح دوشنبه ۸ خرداد مقابل بانک مرکزی در خیابان میرداماد تهران تجمع کردند. این چندمین بار در کاه‌های اخیر است که سپرده‌گذاران موسسه کاسپین به وضعیت خود اعتراض می‌کنند.

سپرده‌گذاران می‌گویند که مجوز موسسه کاسپین را بانک مرکزی صادر کرده است. هفته گذشته آنها مقابل مجلس تجمع کرده بودند و خواستار روشن شدن  تکلیف سود سپرده‌های خود بودند.

بانک مرکزی اواخر اردیبهشت از آغاز تعیین تکلیف سپرده‌گذاران در تعاونی منحله فرشتگان (از زیرمجموعه‌های موسسه کاسپین) برای سپرده‌های زیر ده میلیون تومان خبر داده بود.

تعاونی فرشتگان بزرگترین مشکل سپرده‌گذاران

در اواخر سال ۱۳۹۴ چندین تعاونی مالی-اعتباری که در مجموعه‌ای با عنوان «آرمان ایرانیان» فعالیت می‌کردند با دریافت «مجوز رسمی» فعالیت از بانک مرکزی وارد بازار پولی ایران شدند.

تعاونی‌های فرشتگان، الزهرای مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران ۸ تعاونی بودند که با تغییر نام «آرمان ایرانیان» به «کاسپین» تبدیل شدند.

مجوز فعالیت کاسپین به شرطی صادر شد که این موسسه بتواند تعاونی‌های زیرمجموعه خود را ساماندهی کند و نقل‌و‌انتقال حساب‌ها و دارایی‌های آنها را انجام دهد و در مجموع تعهدات سپرده‌گذاران انجام شود.

موسسه اعتباری کاسپین موظف شد ارزیابی لازم برای تعیین ارزش و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها و همچنین برآورد میزان مازاد یا کسری هر یک از تعاونی‌های هشت گانه را انجام دهد.

در نهایت با نظارت بانک مرکزی همه تعاونی‌ها با تصمیم سهامداران منحل شدند و در پی آن، مجوز فعالیت موسسه کاسپین توسط بانک مرکزی صادر شد.

مشکل از آنجا خود را نشان داد که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرد که موسسه فرشتگان (زیر مجموعه موسسه کاسپین) ۴۰۰۰ میلیارد تومان کسری و زیان داشته و نتوانسته از پس پرداخت آن برآید.

نگرانی سپرده‌گذاران زمانی اوج گرفت که رئیس بانک مرکزی از عدم انتقال دارایی‌های تعاونی فرشتگان خبر داد و گفت موسسه کاسپین مسئولیتی در قبال سپرده گذاران ندارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024