چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.05.2017, 6:20

عبدی: پروژه آینده سیاسی کشور بازسازی اصول‌گرایی باشد

عباس عبدی، تحلیل‌گر اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه اعتماد نتیجه سیاسی انتخابات هفته گذشته را بررسی کرده است. آقای عبدی در این گفتگو گفته است:
* آقای روحانی در دولت دوم خود مثبت‌تر عمل خواهد کرد... آقای روحانی تحلیلی از نقاط ضعف خود دارد که در انتخابات نیز بیشتر به آن‌ها توجه کرد و کوشش می‌کند که در دولت دومش این نقاط ضعف را جبران کند.
* برداشت من این است که در میان اصول‌گرایان شکاف زیاد می‌شود. تندروهای این جریان کماکان فکر می‌کنند باید حمله کنند اما بخش‌های دیگر با توجه به نتایج انتخابات و مصالح کشور دست از مخالفت‌های گذشته برمی‌دارند.
* کابینه آقای روحانی نسیت به انتظارات موجود ضعیف بوده است... شاید در آن زمان [معرفی کابینه در سال ۹۲] بهترین و کارآمدترین کابینه‌ای بوده که می‌توانسته رای اعتماد بگیرد... سال گذشته که مجلسی جدید تشکیل شد من معتقد بودم همان موقع آقای روحانی باید اصلاحاتی را در کابینه انجام می‌داد. معتقدم در شرایط حاضر نیز آقای روحانی همین الان باید برای تغییر کابینه اقدام کند. منتظر نماند تا مردادماه بیاید.
* در مورد حصر بارها گفته‌ام که این مسئله در اختیار آقای روحانی نیست. این مسئله‌ای است بین اصلاح‌طلبان و حکومت و لاغیر. اما دولت و شخص روحانی می‌توانند یک میانجی‌گری خوبی انجام دهند.
* یک فروپاشی اساسی در سازمان اصول‌گرایی می‌بینیم. تا نگاه‌شان را به حکومت، قدرت، رقیب‌شان و مردم‌سالاری تغییر ندهند محال است بتوانند بازسازی بنیادی در خودشان انجام دهند. من امیدوار هستم که پروژه اصلی آینده سیاسی کشور بازسازی اصول‌گرایی باشد. تا در این کشور اصول‌گرایان بازسازی نشوند ممکن نیست که سیاست در ایران روی خوش ببیند.
* آقای رئیسی اصلا در شرایطی نیست که رهبری یک جریان سیاسی را به عهده بگیرد. اصولا یکی از بدترین خصلت‌های اصول‌گرایان این است که با گذشته خودشان قطع ارتباط کرده‌اند.
* اصلا فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبان [در انتخابات شورای شهر] درست عمل کرده باشند. آن‌ها از یک نوع سکوت نیروهای منتقد سوءاستفاده کردند و از ترس اینکه دیگران بیایند، آن‌ها را وادار به سکوت کرده‌اند.
* ساختار سیاسی کشور نمی‌تواند از ریاستی به پارلمانی تغییر کند. مهم‌ترین انتخاباتی که در ایران توانسته قوام این جامعه را حفظ کند، انتخابات ریاست‌جمهوری است. شخضا نظام پارلمانی را ترجیح می‌دهم اما برای ایران مناسب نیست.

* اگر مجمع تشخیص مصلخت تبدیل به مجمعی شود که جناح‌های مختلف سیاسی بنشینند ونوعی مجلس سنا را بسازند که نیروهای سیاسی آنجا جمع شوند و با هم تفاهم کنند، موثرتر است تا این مصوباتی که هر هفته می‌نویسند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024