پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.05.2017, 5:57

عزل‌ها به خانواده هاشمی رسید

شرق: روز گذشته یاسر هاشمی‌رفسنجانی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد برکنار شد. با گذشت حدود یک‌ ماه از برکناری حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد از سوی دکتر ولایتی، یاسر هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه را برعهده داشت، از مسئولیت خود برکنار شده است.

یاسر هاشمی پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه، در اظهارنظری ضمن نگرانی از این اقدام، آن را برخلاف سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانسته و نسبت به آینده دانشگاه آزاد و هاشمی‌زدایی در این دانشگاه هشدار داده بود. گفته می‌شود هفته گذشته در یکی از جلسات مدیریتی دانشگاه آزاد نیز یاسر هاشمی به نوریان سرپرست دانشگاه انتقاد کرده بود.

پس از مرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سرنوشت دانشگاه آزاد اسلامی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی، دکتر علی‌اکبر ولایتی ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد را بر عهده گرفت و روی صندلی هاشمی در دانشگاه آزاد نشست.

دانشگاهی که در زمان محمود احمدی‌نژاد و ریاست فرهاد دانشجو دچار تغییرات گسترده شد و بدهی‌های کلان مالی را برای ریاست بعدی خود بر جای گذاشت. اما اکبر هاشمی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد از امضای حکم فرهاد دانشجو امتناع ورزید و بنا بر قانون این موضوع به رئیس‌جمهور واگذار شد و رئیس‌جمهور وقت هم امضای حکم را به وزیر علوم واگذار کرد، وزیر علوم نیز که کامران دانشجو بود، حکم ریاست دانشگاه آزاد را برای برادر خود امضا کرد. فرهاد دانشجو تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ رئیس دانشگاه آزاد بود و در این تاریخ با رأی اکثریت اعضای هیئت امنای دانشگاه، حمید میرزاده، جایگزین وی شد.

همه عزل و نصب‌های یک ماه اخیر
با روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی توانستند دوباره تصمیم‌‌گیری‌های مطابق با سیاست تأسیس این دانشگاه را روی روال کار قرار دهند. با برکناری فرهاد دانشجو، حمید میرزاده بر صندلی ریاست دانشگاه آزاد نشست. مطابق صلاحدید هیئت امنا و نظر خود به عنوان ریاست بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان، عزل و نصب‌های دانشگاه را کلید زد و پس از مرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، انتظار همه این بود که میرزاده تا پایان دوره خدمت چهارساله خود یعنی تا شهریور ٩٦ بر سر کار بماند، اما چنین نشد و با برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی،‌ میرزاده که گفته می‌شد از ابتدای ورود علی‌اکبر ولایتی با انتصاباتی که از ناحیه هیئت امنا از وی درخواست می‌شد، مخالفت کرده بود، حاضر به استعفا نشد و هیئت امنا ناچار به برکناری وی از سمت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی شد.

از زمان برکناری حمید میرزاده تا امروز حدود یک ماه می‌گذرد، در این مدت حدود ١٠ عزل و نصب در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده است. به گفته یکی از مطلعان حاضر در دانشگاه آزاد در بسیاری از نامه‌های افراد برکنارشده، دلیل جابه‌جایی استعفا عنوان شده، این در حالی است که مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مجبور به استعفا شده‌اند. خبرها می‌گویند اولین جابه‌جایی پس از میرزاده متعلق به ریاست روابط عمومی دانشگاه آزاد یعنی حسین منوری بود. پس از برکناری حسین منوری، محمدمهدی جولایی ریاست روابط عمومی دانشگاه آزاد را بر عهده گرفت.

هومن ستاری، رئیس حراست دانشگاه آزاد اسلامی هم پس از آمدن علی‌محمد نوریان، ریاست جدید دانشگاه آزاد برکنار شد و جای خود را به سید علیخانی‌ داد، شایان تقی‌زاده مدیر کل پیگیری دانشگاه آزاد جای خود را به گوهری داد، پس از برکناری علیرضا مصدق، مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد گوهری جایگزین وی شد. در زمان ریاست دکتر میرزاده، طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد استعفا داده بود و دکتر صامت سرپرستی این معاونت را بر عهده داشت که با آمدن نوریان کلانتری جایگزین وی شد، به جای صفریان رئیس مرکز بازرسی دانشگاه آزاد، خانی آمد و با برکناری واشقانی‌فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد دکتر موسی‌‌خانی جایگزین وی شد.

منادی نیز جایگزین حجت‌الاسلام علی عسگری در معاونت امور مجلس شد و ریاست مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد از دکتر دعاگویی گرفته و به تروهید واگذار شد. همچنین دکتر اسکندری جایگزین مهندس ظهوریان در شورای رسانه و سازمان چاپ شد.

اما روز گذشته، با برگزاری جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، خبر برکناری یاسر هاشمی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی روی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و شایعه برکناری دکتر عباسپور از ریاست دانشگاه علوم تحقیقات هم قوت گرفت.

این دانشگاه میراث هاشمی است
یاسر هاشمی در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اینکه این موضوع در پیغامی به اطلاع وی رسانده شد، درباره این برکناری گفت: «با توجه به همه علاقه،‌ انگیزه و وظیفه‌ای که نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌کردم، علاقه‌مند بودم که کارم را در این دانشگاه ادامه دهم چراکه این دانشگاه را میراث آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای مردم می‌دانم، البته این برکناری حق قانونی دکتر ولایتی است، متأسفانه امکان همکاری برای من فراهم نشده و خوشحال هستم که حداقل در این مورد اقدام قانونی انجام شده است».

هاشمی درباره حس شخصی خود به این برکناری گفت: «خودم اصلا چنین حدسی نمی‌زدم که از ریاست دفتر هیئت امنا کنار گذاشته شوم. من در این دانشگاه بزرگ شدم و باز می‌گویم به خاطر نوع وابستگی‌اش به آیت‌الله هاشمی و به خاطر اینکه شاید تنها دستاورد بزرگ بعد از انقلاب تأسیس این دانشگاه باشد، کار در دانشگاه را دوست داشتم. آیت‌الله هاشمی هم به این مجموعه همیشه علاقه‌مند بود و پیشرفت آن را دوست داشت، اما به هرحال هر اتفاقی که افتاده و قانونی باشد، از آن تمکین می‌کنم و امیدوارم روند رو به رشد دانشگاه آزاد پس از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز ادامه پیدا کند».

هاشمی در پایان با اشاره به اینکه اعتراضی نسبت به این برکناری ندارد، در پاسخ به این سؤال که چرا به برکناری حمید میرزاده اعتراض داشت، عنوان کرد: «برکناری آقای میرزاده خلاف روند مدیریتی آقای هاشمی بود و من به همین دلیل نسبت به آن اعتراض داشتم».

دانشگاه آزاد اسلامی دو سال پس از انقلاب فرهنگی ایران که منجر به تعطیلی موقت دانشگاه‌ها شد، تأسیس شد.

این دانشگاه در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ به پیشنهاد اکبر هاشمی‌رفسنجانی و با حمایت حضرت امام خمینی تأسیس شد و تاکنون ریاست عبدالله جاسبی، فرهاد دانشجو، حمید میرزاده و سرپرستی علی‌محمد نوریان را در تاریخ خود ثبت کرده است. شنیده‌های خبرنگار «شرق» حاکی از آن است که برکناری‌ها در این دانشگاه ادامه دارد.

در روزهای اخیر خبر برکناری دکتر عباسپور از ریاست دانشگاه علوم و تحقیقات در رسانه‌ها منتشر شد، هرچند سرپرست دانشگاه آزاد این برکناری را تکذیب کرد، اما با برگزاری جلسه هیئت امنا در روز گذشته دوباره شایعه برکناری عباسپور قوت گرفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024