جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.05.2017, 9:08

هزار قصه برای انتخاب شهردار آینده تهران

دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس، در یادداشتی با توضیح روند شکل گیری لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر، پیش بینی کرد که روند انتخاب شهردار آینده تهران نیز به اصطلاح «هزار قصه» داشته باشد.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت «یدالله اسلامی» دبیرکل این حزب اصلاح طلب در پی می‌آید:

پس از اعلام لیست مورد تایید شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نقد این لیست آغاز شد و من نیز با این نقدها همراه بودم. اما پاره‌ای از این نقدها و اظهار نظرها با خبرها و اطلاعات و روند تدوین لیست هماهنگی نداشت. دامنه‌ی این نقدها و ایرادها پس از پایان انتخابات هم به دلایل گوناگون رایج است. دامن زدن به این حجم از خبرهایی که با واقعیت هم همخوانی ندارد موضوعی است که نیاز به بررسی دارد.

درباره‌ی شورای شهر تهران، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از همه‌ی کسانی که خود را واجد شرایط می‌دانند خواسته بود که برای جای گرفتن در لیست رزومه‌ی خود را به شورا بفرستد. سه معیار اصلاح طلبی و پاکدستی و تخصص پایه‌ی همه‌ی گفتگوها بود.

نزدیک به ۸۰۰ نفر درخواست خود را به شورای عالی فرستادند. گروهی ۱۴ نفره با بررسی‌های کارشناسی نزدیک ۱۵۴ نفر را برای مرحله‌ی بعدی معرفی و از آنها برای شرکت در یک نشست دعوت کردند.

اعضای شورای سیاستگذاری به همراه این ۱۵۴ نفر شرکت داشتند و گزارشی از روند کار داده شد. پیشنهاد این بود که از میان این گروه ۲۱ نفر با توجه به نیازهای شورای شهر که در ده زیر گروه خلاصه شده و هر یک از این افراد در یکی از این زیر گروه‌ها جای گرفته بودند برگزیده شوند. پیشنهاد این بود که نامزدهایی که در این لیست و در این زیرگروه‎ها جای دارند با شرکت در نشست‌های تخصصی به تعداد نزدیک دو برابر از اعضای مورد نظر را به شورای سیاستگذاری برای تدوین نهایی لیست معرفی نمایند، به گونه‌ای که ترکیب نهایی در بین تخصص‌های گوناگون تقسیم شده باشد و سهمیه‌ای نیز برای زنان و جوانان درنظر گرفته شده بود. یکی از نامزدها پیشنهاد کرد که این کار هم به شورای عالی سیاستگذاری واگذار شود و با آنکه نشست زیر گروه‌ها انجام شد اما همه‌ی آنها با تدوین صورت جلسه، انتخاب را به شورای عالی سیاستگذاری و هیات رئیسه شورا سپردند و نظر شورا را مبنای رفتار بعدی خود اعلام کردند.

هیات رئیسه گروهی ۴۲ نفره را با همان تقسیم بندی در زیر گروه‌های تخصصی و رعایت سهمیه زنان و جوانان به شورای عالی سیاستگذاری ارائه داد و با انتخاب و رآی اعضای شورای عالی سیاستگذاری لیست نهایی تدوین شد.

البته این لیست شامل همه نیروهای توانمند نبود. کاستی‌های کمی هم نداشت. نظر خیلی از کسانی را که در جلسه رآی گیری شرکت داشتند تامین نکرد. برخی از کسانی که در تدوین لیست ۴۲ نفره نقش داشتند با لیست نهایی ۲۱ نفره به طور کامل هماهنگ نبوده و در مواردی با ارائّه لیست‌های جداگانه سعی کردند مسیر دیگری را طی کنند. اما با همه‌ی کاستی‌ها و تنگناها این لیست حاصل همکاری و برنامه ریزی و کار گروهی بوده است و برای تدوین آن روندی دموکراتیک طی شده است. همین امر نیز در بیانیه‌ی آقای خاتمی مورد توجه قرار گرفته بود یعنی آقای خاتمی هم با آنکه ایراداتی را در لیست می‌دید و می‌شناخت ولی به احترام روند دموکراتیک طی شده از آن پشتیبانی کرد.

در یک کار گروهی نتیجه به دست آمده آرمانی نخواهد بود ولی ساز و کار دموکراتیک طی شده نکته‌ی بسیار باارزشی است. در تعیین سهمیه به خانم‌ها وجوانان هم بی‌توجهی به تخصص در کار نبوده است.

آیا می‌شد لیستی کاملتر و بهتر ارائّه کرد؟ روشن است که پاسخ مثبت است ولی این نامزدهای برگزیده دارای توانایی و دانش کارشناسی و سابقه‌ی اجرایی مناسب برای اداره شهر تهران هستند و دادن سهمیه‌ی نزدیک ۳۰ درصدی به زنان از اقدامات مفید و درست شورای سیاستگذاری است.

این همه را نوشتم تا بگویم عیبش را که گفتی هنرش را نیز بگو.

درباره گزینش شهردار هم با آنکه هنوز شورا شکل نگرفته بر اساس برخی خبرهایی که مبنای آن روشن نیست هزاران قصه و داستان سر برآورده است.

به گمان من اطلاع رسانی شورای سیاستگذاری برا ی پاسخ مناسب به بسیاری از نقدها و ایرادها به درستی انجام نشده است و این کاستی خود را به خوبی نشان می‌دهد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024