شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.05.2017, 9:04

آیا رای مردم به روحانی نه به پوپولیسم بود؟

وحید محمودی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در تحلیلی درباره چرایی پیروزی روحانی در انتخابات در شماره ۲۲۴ تجارت‌فردا می‌نویسد:

* از چهار کاندیدا‌های رقیب آقای روحانی دو نفر آنها از طرح وعده‌های پوپولیستی امتناع کردند و استقبالی از آنها هم نشد. البته نه فقط به این دلیل. جا دارد از هر دو نفر به نیکی یاد کنیم خصوصا آقای‌هاشمی طبا که برنده اخلاقی این انتخابات بودند. بیشترین وعده‌های پوپولیستی را آقای قالیباف دادند که از گردونه انتخابات کنار کشیدند. بدیهی است که الزاما وعده‌های نجومی ایشان نه باور شد و نه قابل انتقال به کاندیدای حامی یعنی آقای رییسی بود. البته طرح وعده پوپولیستی هم باید به طراح آن بخورد. شما با نگاه به احمدی نژاد این کاریزمای پوپولیسم را حس می‌کنید، چیزی که اصلا وصله ناچسپ بود برای قالیباف.

* به واقع مردم در همان مرحله و قبل از برگزاری انتخابات نه را به وعده‌های نجومی دادند و عملا پوپولیست به انصراف کشیده شد. در خصوص آقای رئیسی تنها نکته برجسته وعده پوپولیستی ایشان سه برابر کردن یارانه اقشار ضعیف بود که دولت آقای روحانی آن را عملی کرده بود و رئیسی تنها نقدش این بود که چرا دیر این تصمیم را اجرا کردید. رفتار دولت را در این زمینه انتخاباتی و استفاده ابزاری برای پیروزی تلقی می‌کردند. فارغ از اینکه چقدر این نقد وارد باشد یا خیر، آنچه برای مردم قشر ضعیف و بیشتر روستایی مهم بود این بود که نقد روحانی را به نسیه رئیسی ندهند.

* بنده در یادداشت قبلی‌ام در تجارت‌فردا در مورد پوپولیسم عرض کردم که دولت برای مواجهه با پوپولیست‌ها و شعار‌های آنها باید با همان زبان بتوانند وعده‌های آنها را خنثی کنند، کاری که آقای روحانی و جهانگیری به خوبی انجام دادند و موفق شدند. البته برای غلبه بر همین مواجهه هم وعده‌هایی این دو نفر دادند که عمل به آنها دشوار خواهد بود.

* نکته دیگر در کنار نکات بالا این است که رقبای آقای روحانی هیچ کدام برنامه اجرایی و جذاب و ملموسی برای ایجا اشتغال و حوزه‌های رفاهی ارایه ندادند و حتی توفیقات آقای روحانی در حوزه حفظ قدرت خرید مردم یعنی تورم را نیز به چالش کشیدند. این دستاورد تورم تک رقمی برای گروه‌های هدف شعار‌های پوپولیستی برگ برنده آقای روحانی بود. این هم مطاعی نقد برای مردم بود و تضمین و اعتمادی نبود که رقبا بتوانند این دستاورد را حفظ کنند. گروه‌های پایین درآمدی که از ابر تورم موجود در کشور بیش از سه دهه هست که رنج می‌بردند ترجیح دادند که این دستاورد را پاسداری کنند.

متن کامل این تحلیل را می‌توانید در شماره ۲۲۴ تجارت‌فردا که اکنون در بازار مطبوعات در دسترس است بخوانید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024